8 maart 2016

DIY: Boekenlegger-Pompom

Ik zag ze online al eens langskomen... Pompoms.... wie kent ze niet van vroeger... Om een kartonnetje heen wikkelen en dan knippen.


Je kan er allemaal leuke dingen mee. Slingers, hele grote pompoms ter decoratie, mini pompoms... Met die laatste ging ik aan de slag. Ik maakte boekenleggers van mini pompoms. Hoe ik dat deed, dat leg ik vandaag uit... 


Wat heb je nodig?

- schaar
- wol
- meetlint of liniaal

Deze boekenlegger kan je in verschillende maten maken. Met 1 draad krijg je een kleintje. Dat is de witte. Met meerdere draden krijg je een vollere bol, die ook wat groter is.



Hoe maak je ze?
  • Ik nam 3 draden, om een gemeleerde en volle pompom te krijgen.
  • Knip als eerste van de 3 kleuren wol, 30 cm af. Knip ook nog een stuk van 30 cm van 1 draad af, leg deze draden apart.
  • Neem het begin van de 3 draden in je handen en wikkel deze om je vingers heen. 
  • Losjes wikkel je er laag voor laag omheen, je moet ongeveer 90 keer wikkelen.
  • Dan heb je een hele dikke kleine bol. 
  • Leg de enkele draad die je eerder afknipte klaar. 
  • Haal het bolletje voorzichtig van je vingers af en leg hem in het midden van de draad. 
  • Maak dan een stevige knoop (laat desnoods iemand even een handje helpen door met een vinger op de draad te drukken). 
  • Leg dan de 3 andere draden op de enkele draad, maak dan weer een knoop. Zodat de 3 draden vastzitten aan je bolletje wol. 
  • Dan kan je gaan knippen. Knip rondom alle lussen open. 



  • Het je daar klaar mee bent is het een fluffy bolletje en pluist alle kant op. 
  • Dan ga je weer aan de slag met je schaar en krijg je pluizenbolletje een knipbeurt. 
  • Knip hem zo groot en rond als je wilt, maar pas op dat je het touwtje waar je alles mee vast knoopte niet doorknipt ;).
  • Het is even een werkje om hem mooi rond te krijgen, maar dan heb je ook een super schattige mini pompom. 
  • De 3 draden die je er later aan vast hebt geknoopt laat je lang, dit gedeelte komt tussen je boek in te liggen... 




Ik maakte meerdere soorten... voor allebei de jongens maakte ik er eentje in hun favoriete kleuren.



Een andere versierde ik nog extra, want dit is een best een leuk kadootje om te geven als je een boek kado geeft of een boekenbon. Of gewoon los als aardigheidje...


Ik stempelde en schreef op een label een toepasselijke tekst en knoopte deze vast aan de draden die eruit kwamen!



Hebben jullie vroeger ook zoveel pompoms gemaakt? 

3 opmerkingen:

  1. Aha, zo werkt het. Ik dacht al: zo'n pompom is toch veels te dik voor een boek?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik wikkel de draden ook wel eens om een vork. Krijg je wat kleinere pompons en gaat reuzesnel.
    groetjes Clarissa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, en handig zo om je vingers. ij deden dat vroeger ook veel op de lagere school. met rondjes karton.....
    Maar leuk deze, ga ik ook zeker doen....
    Ben herstellende van polsbreuk maar als mn man helpt met knippen moet het wel lukken....
    Heb je nog een tip waar je die labels haalt. De hema hier heeft ze niet meer waar ik ze altijd kocht.

    Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen