2 februari 2017

Bespaartips: Bespaar op bezorgdheid en geef veel liefde...

Toen ik deze zin las van mijn vriendin.... werd ik geraakt door de waarheid ervan... de simpelheid ervan en hij is mijn hoofd blijven hangen...

Want ze heeft helemaal gelijk.... bezorgd zijn heeft geen nut... En als je haar verhaal gelezen hebt gisteren. Heb je ook wel gelezen dat rondkomen voor hun soms wel eens een dingetje is... En dan juist zo iemand zo'n zin op schrijft raakt me... Maar wat kan ik me voorstellen dat je je wel zorgen maakt... Leef vanuit deze tip... bespaar jezelf bezorgheid en geef weg wat je wel hebt,... Liefde...




In het kader van deze serie over besparen moest ik wel even goed nadenken hoe ik deze tip kon verwerken... Want liefde geven kan op zoveel manieren.. Ik ga dus ook geen lijstje geven met wat je moet doen.. maar tips delen... Als ik denk aan liefde geven... denk ik allereerst aan je gezin... Zorg voor je gezin of partner met liefde.. Laat hun in alles je liefde voelen. (nee natuurlijk plak je ze het ook wel eens het liefst achter het behang). Maar doe het met liefde. Ook al is je kast bijna leeg en heb je weinig materialen om mee te koken... Doe het met liefde en aandacht. Maar ook naar vrienden toe en kennissen... Deel je liefde uit.. maar er een basis houding van!

Stel je huis open voor vrienden en geliefden! Wees niet zuinig met je liefde.. Liefde kan je op vele manieren geven. Aandacht! Knuffels! Een oor! Maar ook uit praktische hulp blijkt liefde... Meld je eens aan bij een vrijwilligers organisatie.. Doe wat bezoekwerk... Kijk eens wat je op je eigen manier kan doen voor een ander... 



Daarnaast denk ik toch ook aan giften... en nee giften geven is niet besparen... maar je geeft geld... en daarmee toch ook wat geluk aan de mensen aan de andere kant van de lijn. Wat je zelf een goed doel vind en hoeveel je zou willen geven moet je zelf beslissen. Dat is zo persoonlijk daar ga ik me niet aan wagen. 

Wat ik jullie wel aan zou willen raden. Om eens naar te kijken is www.wakibi.nl. Een stichting, waar je mensen een microkrediet leent. Wij legde de eerste keer 25,- in. Deze lening gaven we aan een vrouw die kippen wilde kopen om zo te voorzien in haar eigen levensbehoefte maar ook voor de verkoop. Geregeld kregen we van wakibi updates, iedere euro die ze terug betaalde kregen wij weer terug en een melding van. Kort daarop legde we nog eens 25 euro in en sponsorde een andere dame. Eind vorig jaar hadden we in totaal weer 25,- terug en kozen we een extra persoon erbij. Ook deze werd gesponsord en ging terug betalen. Ondertussen hebben we bijna 50,- weer terug en gaan binnenkort weer 2 nieuwe mensen zoeken die we kunnen helpen. 


Ik vind dit zo'n geweldig project. Mensen betalen op hun eigen tempo terug en ja het risico is dat je niks terugkrijgt. Maar wat voor kans geef je deze mensen! Deze mensen krijgen een kans om iets op te zetten en zo voor zichzelf te zorgen. Tegelijk hebben ze niet het gevoel hun hand op te moeten houden, want ze hebben een lening. Het microkrediet wordt samen met anderen gegeven, afhankelijk van hoe groot het bedrag is wat nodig is. .. Het geld wat je terug krijgt is een soort krediet wat bij Wakibi blijft, wil je stoppen met lenen, dan betaald Wakibi het bedrag weer uit. 


Is dit liefde geven... ja ik denk het wel... zeker omdat wij door dezelfde 50 euro al zoveel verschillende mensen hebben kunnen helpen... maar uiteraard.. Heb de mensen om je heen lief...Stel je huis en je hart open!

1 opmerking:

  1. Lieve Ilse,
    Ik geef natuurlijk liefde aan mijn man, konijnen en vrienden. Maar ook zomaar aan vreemden. In de vorm van een lach, een compliment, een praatje. Twee euro voor de straatkrantverkoper en vooral een luisterend oor. Even een oude mevrouw helpen met zware boodschappen. Zelf vind ik dit zo fijn om te doen.

    Maar ook geef ik met liefde aandacht aan al mijn klanten. Door verder te vragen als ze ergens mee zitten. Met kleine tips en trucs. Ik plan altijd meer tijd in bij behandelingen hiervoor. Het wordt enorm gewaardeerd en zo voel ik me ook gewaardeerd. Het werkt echt naar twee kanten.

    Toen ik anderhalf jaar geleden ernstig ziek werd, werd ik overstelpt met kaarten, mails, berichtjes, cadeautjes en bloemen. In mei werd ik ziek, tot september had ik elke week verse bloemen. Dit heeft me enorm ontroerd en enorm gesterkt in mijn herstel. Wat een zegen om zoveel lieve mensen om me heen te hebben.

    Groetjes,

    Corry

    BeantwoordenVerwijderen