1 februari 2017

Wat is jouw budget? ~Susanne~


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Deze keer een mama die bewust bezig is en volop in het leven staat... 
_____________________



Wie ben je?
Mijn naam is Susanne. Ik ben 33 jaar. Ik hou erg van (moes)tuinieren, haken en gezellig met vriendinnen een bakkie koffie of wijntje doen(ligt aan het tijdstip van de dag). 

Wat is jullie gezinssamenstelling? 
Ik ben al 12 jaar getrouwd. We hebben een dochter van 10 en een zoon van 6 jaar

Werk jezelf? En je evt partner ook?
Mijn man werkt fulltime en zorgt voor het hoofdinkomen. Ik werk 4 ochtenden in de huishouding en spaar voor de extraatjes.

Wat geef je per maand aan boodschappen uit? En wat valt daar voor jou allemaal onder? 
Ik geef €500 per maand uit aan de supermarkt, de kruidvat en ook het dierenvoer past hier in. Maar probeer daar ver onder te blijven. Gemiddeld kom ik dan toch wel op die €500,00 uit. 

Heb je daar een vast budget voor of gebruik je gewoon wat nodig is?
Sinds kort heb ik hier een vast budget voor. En dwing ik mezelf deze niet te overschrijden. Met een gewoon papieren kasboek erbij is het ook heel leuk en makkelijk. 

Wat vind je daar zelf van? Is dat veel of juist weinig?
Ik denk dat het me goed gaat lukken met dit bedrag. Ik hoop het zelfs nog naar beneden te gaan schroeven. Hoe groter de uitdaging, hoe leuker het is.

Werk je met een budgetten? Zo ja, voor wat allemaal?
Via Excel heb ik verschillende kopjes zoals: vaste lasten, huishouding,kleding, kadootjes, klus, abonnementen en sport, overig en variabel. Alleen voor dede boodschappen (huishouding) heb ik een budget. Kleding kijk ik wat er die maand nodig is en of het dan ook mogelijk is. 

Houdt besparen jou bezig?
Niet zozeer besparen alswel kritisch blijven op wat ik uitgeef en wat er binnenkomt. Geld is geen kopzorg, mits je weet waar het binnenkomt en waar het blijft.

Welke keuzes maak jij persoonlijk wel of juist niet als het gaat om besparen?
Als er echt bespaard moet worden zal het eerder gaan op de wat grotere uitgaven. Met boodschappen bespaar je hooguit een tientje per week?! Abonnementen, benzine en giften zouden voor mij de eerste zijn om op te gaan bezuinigen.

Wat is jouw beste tip om te besparen? 
Laat geld je leven niet beheersen. Bespaar op bezorgdheid en geef veel liefde. God zorgt al 12 jaar voor ons, dan doet Hij dat ook de komende jaren. En maandelijks rondkomen is best wel een dingetje. Maar we hebben gemerkt, dat als je consequent blijft omgaan met je geld, je je geen zorgen er om maakt, je gelukkiger in je vel zit. 

____________________

Bedankt Susanne.... voor het invullen van deze lijst! Leuk om te lezen hoe je er mee omgaat. Je quote vind ik prachtig... misschien nog wel het meest omdat ik weet dat je zo ook in het leven staat ...

2 opmerkingen:

  1. Leuke foto heb je erbij, zo'n kistje had mijn moeder vroeger ook. Leuk om te lezen hoe een ander het aanpakt.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om te lezen...trouwens je hebt helemaal een gezellige en aansprekende blog. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen