13 april 2017

Dolce Mattone Stracciatella


Wel eens van Dolce Mattone gehoord? Ik nog nooit, ik kwam het tegen in het tijdscrhrift Boodschappen. Het is een Noord Italiaans recept en heeft heel wat weg van tiramisu... maaaaaar dan anders. Al zoekend op het internet kwam ik er achter dat dat Mattone, baksteen betekend... Dat verklaard gelijk de vorm van dit heerlijke toetje. 


Ik maakte dit toetje afgelopen november toen er vrienden kwamen en wij en onze kinderen smulden van dit heerlijke toetje. En ga het zeker nog vaker maken :). In het recept wordt ricotta gebruikt dat verruilde ik voor mascarpone.

Recept Dolce Mattone Stracciatella

200 gram slagroom
1 eetlepel vanille suiker
250 gram mascarpone
150 gram pure chocolade
2 pakken kaneelbiscuits

Hak de chocolade middel fijn/grof. 
Klop de slagroom stijf. 
Maak de mascarpone met een vork los.
Roer de chocolade door de mascarpone en spatel daarna rustig de slagroom erdoorheen. 



Leg in een langwerpige of vierkante schaal op de bodem een laag biscuits. 


Verdeel daaroverheen een mascarpone-chocolade mengsel. 


Leg daaroverheen weer een laagje biscuits, ga zo door tot de biscuits en het mascarpone-chocolade mengsel op is. 
Sluit af met een laag biscuits, ik heb 4 laagjes biscuits gebruikt en 3 laagjes van het mascarpone-chocolade mengsel.
Zet het toetje in de koelkast voor minimaal een uur....en ja aflikken van de spatel is toegestaan ;)
Als het tijd is om je toetje te serveren, snijd dan precies langs de biscuits en nee dat hoeft natuurlijk niet perfect, maar geeft wel een leuk effect.


Kende jij dit toetje al?
Nee?
Echt ga het eens maken!
Zo lekker en makkelijk... geen koffiesmaak.. geen alcohol... geen rauwe eieren... en dus kidsproof ... en weer eens wat anders 


8 opmerkingen:

  1. Lijkt mij heerlijk en ook eenvoudig.
    Bedankt voor het delen!

    ps. Worden de koekjes vanbinnen een beetje zacht, zodat je het gemakkelijk kunt eten of blijven deze echt hard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt heerlijk! en de koekjes worden zacht :)

      Verwijderen
  2. Ziet er lekker uit en helemaal niet moeilijk om te maken. Dit probeer ik eens uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm, nooit van gehoord, maar het lijkt me erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yes, een eivrij taartje voor een vriendin die geen ei mag. Makkelijk te maken zonder gekke dingen in huis te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel even checken of er geen ei in de kaakjes zit! Maar als dat niet zo is heb je idd het ideale toetje/taartje voor je vriendin!

      Verwijderen
  5. Oh lekker! Het lijkt veel op een mokkataart die mijn moeder vroeger altijd maakte. Ik ga eens op zoek naar het recept, dan kan ik t vergelijken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen