19 mei 2017

Koelkast schoonmaken

De koelkast schoonmaken, zeer noodzakelijk! Maar dat ding lijkt wel altijd tot de nok toe gevuld... Is hij wat leger, dan "ineens" weer vol met nieuwe spullen. Aangezien ik geen zin heb om heel de koelkast leeg te trekken... en al helemaal geen overvolle, wachtte ik tot hij voor ons doen best leeg was en maakte hem schoon. De maandag erna kwamen de maandboodschappen die mijn ouders tegenwoordig voor me halen en alles kon zo een schone en opgeruimde koelkast. 



Ik zocht eens op internet wat tips die mij konden helpen bij het schoonmaken of dat er misschien nog taken waren die ik juist moest doen of niet... Deze tips wil ik niet voor mezelf houden.

- maak je koelkast 4 keer per jaar schoon (oke verbeterpuntje, komt vanaf nu standaard op mijn schoonmaaklijstje)
- zet de koelkast uit
- haal hem leeg en haal alle onderdelen uit de koelkast
- maak de rubbers goed schoon en controleer gelijk of ze nog heel zijn
- reinig met een wattenstaafje het afvoerputje achterin je koelkast en laat er een drupje chloor in lopen
- maak je koelkast schoon met een zachte doek en droog hem daarna met een oude theedoek uit.
- gebruik een azijnspray om nare luchtjes uit je koelkast te krijgen

en ja ik heb op het moment veel kant&klare dingen in huis/koelkast. Sausjes, sap en siroop... En ja er staan ook ongezonde dingen ;). Gelukkig zijn wij ook niet perfect
Wat ik ook altijd doe, is alles wat ik in mijn handen heb gelijk goed controleren! Wat gebruik ik nog wel en wat niet? Wat is over datum? Ook krijgt dan alles weer zijn nieuwe plekje. Over wat waar hoort te staan kon ik online ook nog wel wat handige tips vinden. 

Groente, 
gaat in de groentelade, daarom heet hij ook zo ;)
Vlees, vleeswaren, restjes, 
plaats je zo laag mogelijk in je koelkast, want daar is het zo koud mogelijk.
Melk en melkproducten 
mogen op de 2e plank van onderen en het liefst zo ver mogelijk naar achteren. 
Overige producten, 
staan hoger in de koelkast en in de deur. 

Bij mij staat niet alles waar het hoort, want zit vaak te vol... zeker als er een lading maandboodschappen ingepropt zit ;). 


Mijn vriezers moeten eigenlijk nog ontdooid, maar dat is echt te veel van het goede op dit moment. Dus ik denk dat ik mijn lief daar maar even extra lief voor aan kijk :)... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten