5 oktober 2017

Een dag uit het leven van... Danny

 De komende weken nemen een aantal gastbloggers jullie mee in een inkijkje in hun dag... Ieder op hun eigen unieke manier en tegelijk toch vaak ook erg herkenbaar. Want wat is het soms druk in gezinnen en haasten steeds weer.... Kunnen we van elkaar leren of besef je misschien juist dat jouw manier toch echt het beste past bij je eigen gezin... Laat het ons weten!

Vandaag vertelt Danny over haar dagen, als mama van 2 jongens met autisme en zelf ook werkzaam. Danny is pas geleden voor zichzelf begonnen op haar site kan je lezen hoe ze jou kan helpen Dani's hand




Hoe laat gaat je wekker?
Mijn wekker gaat op dinsdagen om 6:20 uur, andere dagen tien minuutjes later. Dinsdag is de ochtend dat ik werk als coördinator op het ‘TaalSteunPunt op School’ (taalles aan anderstalige ouders).

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt?
Naar het toilet gaan ;-). Dan doe ik mijn huisbroek aan en ga naar beneden om voor de kinderen het ontbijt klaar te maken. Ook maak ik de tassen klaar voor de hele dag. Om 6:45 ga ik naar boven om de kleren van de jongens klaar te leggen. Mijn man heeft dan gedoucht en de kinderen net wakker gemaakt.

Met wat ontbijt je en hoe laat?
Ik ontbijt meestal pas als iedereen de deur uit is, dan pas heb ik tijd en rust. Ik ontbijt heel gevarieerd, met kwark en fruit, een andere keer een boterham of knäckebröd. Ook altijd een glas water erbij. Mijn eerste bak koffie neem dan ik als ik op school aankom (8:00 uur.)

Moeten er kinderen naar school? Hoe ziet jullie ochtendspitsuur eruit? Hoe gaan jullie naar school?
Ik heb twee zoons van 9,5 en 8. Beide hebben een vorm van autisme, daarom hebben ze veel aansturing nodig bij het ochtendritueel.
Ik ben ’s morgens vrij druk bezig. Ik zorg voor het ontbijt, de tassen met alle benodigde spullen erin, etc. Wanneer iedereen aangekleed is, heeft ontbeten (de een in de keuken, de ander in de kamer, vanwege de rust), tandengepoetst en schoenen aan heeft, bidden we samen en dan mogen de kinderen nog tien minuutjes televisie kijken. Op vrijdag krijgen ze brood met iets smeerbaars (vanwege de kruimels) en mogen ze bij de tv op de bank ontbijten, we noemen dat ‘televisiebroodje’ ;-)
Om kwart voor acht worden de kinderen opgehaald door de bus, ze gaan dan naar een andere plaats waar ze op een speciale school zitten. Gelukkig zitten ze sinds ruim een jaar allebei op dezelfde school en dus ook met dezelfde bus. Zij hebben continurooster en zijn dagelijks om 14:45 thuis. Op vrijdagen gaan ze meteen uit school naar een zorgboerderij.


Hoe breng je je ochtend door? Werk je vandaag? Of juist vrij?
Op deze dinsdagochtend probeer ik tussen de bedrijven door te ontbijten en te douchen. Voor acht uur probeer ik dan de deur uit te gaan, zodat ik op school nog het e.e.a. klaar kan maken. Ik ben zzp’er en coördineer op scholen taalonderwijs door taalvrijwilligers voor anderstalige ouders om de ouderbetrokkenheid te verhogen en taalstimulering bij de ouders en kinderen te vergroten.
Om elf uur ben ik hier ongeveer klaar mee voor deze ochtend. Ook voer ik gesprekken met schooldirecteuren, help mee met het binnenhalen van subsidies en hou korte lijnen met alle andere taalaanbieders in de gemeente.

Wat eet je als luncht? Eet je alleen?
Lunchen doe ik eigenlijk altijd alleen. Ook dan weer gevarieerd. Ik ben gek op een gekookt eitje en sla. Af en toe lunch ik samen met een vriendin. Leuk om buiten de deur te doen, maar meestal halen we zelf lekkere broodjes en eten we thuis.

Hoe breng je je middag door?
De middag voelt voor mij altijd kort, omdat de kinderen er om 14:45 uur altijd alweer zijn. Ik probeer voordat zij komen altijd even te ontspannen, maar ook nog wat huishouden te doen. Met name mijn jongste zoon heeft veel begeleiding nodig bij het spelen en dat neemt dan veel van mijn tijd in. Op dinsdagmiddag heb ik het altijd rustig, want dan komt de ambulant begeleider van mijn kinderen en die zorgt dan voor hen terwijl ik mezelf terugtrek.
Op donderdagmiddag is mijn man altijd op tijd thuis, zodat ik ’s middags kan werken. Ik begeleid dan zelf een meisje met autisme.

Wat eet je als diner, hoe laat begin je met koken? 
We eten meestal rond 17:45/18:00 uur. Ik heb ongeveer drie kwartier nodig om te koken en vaak ruim ik dan ook even de vaatwasser uit en in.
Mijn kinderen lusten niet alles en steeds iets bedenken, vond ik lastig. Daarom heb ik een tweewekelijks schema gemaakt en dat functioneert momenteel prima.

Spitsuur ‘s avonds met allerhande clubjes van de kinderen en eigen activiteiten? Hoe kom je die door?
Elke avond is weer anders en dat maakt het ook weleens onoverzichtelijk. Op maandagavond heb ik zelf om de week ’s avonds koor. Ik ga dan om 19:10 uur al de deur uit. Op dinsdag is de ambulant begeleider er tot half zes en eten we vaak iets later daardoor. Op woensdag heeft mijn jongste zoon zwemles om half zes en na het eten gaat mijn man alweer op tijd weg naar de kerk voor een dienst en op donderdag ben ik zelf later thuis, omdat ik heb gewerkt. Op vrijdag halen we om half zes de kinderen van de zorgboerderij op en daarna moeten we nog eten. In het weekend gaat het gelukkig allemaal wat relaxter.
Na het eten moet onze oudste zoon geholpen worden met piano oefenen. Ook moet er worden geoefend met logopedie en lezen.

Hoe laat liggen je kids op bed? 
Beide kinderen worden helemaal begeleid bij het avondritueel. Omdat de jongste veel meer slaap nodig heeft, gaat hij als eerste naar bed. Hij ligt meestal om 19:15 in bed en vindt het dan fijn wanneer je nog even bij hem ligt. Onze oudste zoon moet ook het e.e.a. aan medicatie vanwege zijn astma en is vaak erg afgeleid, bij hem duurt het vaak allemaal wat langer. Hij ligt om 19:45 in bed en mag dan nog even een boekje lezen tot uiterlijk 20:00 uur. Na een half uur komen wij dan nog even bij hem kijken, omdat hij bang is. We gaan zelf naar hem toe, om te voorkomen dat hij gaat roepen of naar beneden komt. Ik zet daar wel een wekkertje voor, omdat ik het anders vergeet, haha!

Wat doe jij dan?
Ik ben dan blij dat ik zit! Maar vaak ligt er nog was om te vouwen, de vaat is niet altijd helemaal klaar en omdat ik voor mezelf werk, kan ik me ook altijd zoet houden met werk of administratie.
Ik lees graag en ben ook heel creatief, maar vaak kan ik daar de rust niet voor vinden. Muziek luisteren en zingen vind ik fijn. Ik kijk ook weleens tv of een aflevering op Netflix, maar doordeweeks heb ik daar weinig rust voor.

Heb je in de dag tijd voor jezelf of ben je vooral bezig bezig bezig? Bij mij zijn het vaak piekmomenten, spitsuren, maar ook weken die eigenlijk te vol zijn, omdat ik dan meer uren moet werken (door vergaderingen of studiedagen bijvoorbeeld) of omdat ik nog vrijwilligerswerk voor de kerk doe (ik help bij het onderwijs voor de kinderen).
Vaak vind ik het lastig om dingen te plannen en loopt mij hoofd een beetje over. Ik kan dan ook echt een uur op de bank hangen zonder dat ik vooruit kom. Ik voel me daar dan ook een beetje schuldig over, maar kom gewoon tot de conclusie dat de boog bij mij niet altijd gespannen kan staan. Soms staat hij dus té gespannen en dan heb ik echt de rust nodig. Ik ben, ondanks de drukte, wel erg blij met de 10 uur per week die ik werk. Ik vind het leuk om te doen en de extra inkomsten zijn welkom. Ik heb vanwege de zorg voor onze kinderen jarenlang niet buitenshuis gewerkt en dat stompte me ook weleens af.

Wanneer is er tijd voor jou en je partner als je die hebt? De tijd die wij samen doorbrengen, komt vaak neer op samen in de woonkamer aanwezig zijn en ondertussen ons eigen ding doen, haha. Terwijl ik dit type, kom ik weer tot de conclusie dat we dit niet zo’n wenselijke situatie vinden, maar veranderen, is soms lastig. We hebben wel redelijk dezelfde muzieksmaak en gelukkig kunnen we daar ook samen van genieten. 1 of 2 keer per jaar gaan we samen naar een concert van Sela en combineren dat dan met een etentje. Onze ambulant begeleider zorgt dan voor de kinderen en als die in bed liggen, past ons buurmeisje dan verder op. Dat zijn wel avonden dat we samen heel erg genieten.

_____________________

Bedankt Danny voor het invullen van de lijst en het delen van jullie dagen. Volle en drukke dagen, die me erg intensief voor jou/jullie lijken. Mooi dat je door deze vragenlijst eigenlijk ontdekt dat je samen wel meer tijd door zou willen brengen... Veranderen is lastig inderdaad, maar misschien lukt het wel. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten