21 februari 2018

Voorjaarsvakantie tips

De schoolvakantie begint hier alweer bijna. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de voorjaarsvakantie altijd best een uitdaging vind.... De winter heeft ondertussen lang genoeg geduurd, we hebben lang genoeg binnen gezeten. Waar je met de mei, zomer en herfst vakantie genoeg buitenactiviteiten kan verzinnen is dat nu wel andere koek. Dus ik ging op zoek naar wat leuke tips voor jullie en voor mijn eigen kids. 

Planning

De belangrijkste tip vind ik... maak een planning. Groot of klein... Schrijf op wat je iedere dag wil doen, wat er echt gedaan moet worden en wat je van de kids verwacht. Misschien handig om gelijk na te denken over wat je die dagen eet. Zulke planningen schelen me veel gevraag van de kids. Daarnaast voorkomt het ook dat ik steeds denk "oh dat doen we morgen wel", om vervolgens aan het einde van de week wat teleurgesteld te zijn omdat ik zoveel leuke dingen had bedacht.

Bieb

Zo afgezaagd, maar goed, kinderen moeten toch lezen. Plan een bezoekje aan de bieb. In onze bieb kan je voor 20 cent geloof ik een mok thee krijgen. Ik zoek mijn favo tijdschrift uit, kruip in een hoekje weg en laat de mannen hun boeken bij elkaar zoeken. Zijn ze klaar? Geen nood.... genoeg duckies voorhanden om die gasties ook een tijdje bezig te houden. Maak er helemaal een feestje van als zij warme choco uit de automaat mogen ;).

Vandaag-kook-jij-dag

Oke eerlijk is eerlijk, voor deze tip moeten je kids wat ouder zijn en hun weg een beetje weten in de keuken. Hoe groter en hoe meer ervaring hoe meer ze zelf kunnen doen. Laat ze verzinnen wat ze willen eten, boodschappenbriefje maken, boodschapje halen en koken maar. Uiteraard ben je wel in de buurt, maar hoe trots zal je zoon of dochter zijn als ze grotendeels of kleinendeels de maaltijd bereid hebben ;)

Dagje uit

Hoe leuk is een dagje uit. Misschien heb je wel een auto voor de deur staan of heeft je partner vrij. Plan een leuke dag uit. Ga naar een museum, zwembad, binnenspeeltuin, bioscoop,... verzin het...Het is tenslotte vakantie! Plan dit in de 2e helft van je week, zo ligt de lat niet zo hoog ;)


Stenen monsters schilderen

Verzamelen jullie kinderen met veel toewijding stenen? Als het aan onze jongens ligt slepen ze bergen met stenen het huis is. Helaas.... mama wil ook nog wat andere dingen in huis hebben ;). Ik kwam deze DIY tegen om stenen te beschilderen met verf en te beplakken met wiebeloogjes. Super leuk resultaat.... dus pak een pot verf en een berg stenen en verven maar. 

Ga naar buiten!

Het lijkt zo vanzelfsprekend voor ons als moeders dan he om naar buiten te gaan. Maar hoeveel kinderen komen er nog daadwerkelijk buiten. Is het geen geweldig weer? Trek die oude broek aan met kaplaarzen. Zorg dat de wasmachine was klaar staat.... en ga op avontuur. Gewoon in je eigen dorp, stad, park, of ergens vlakbij. Struin door de natuur heen en ontdek... Vies geworden? Geen probleem... want je wasmachine staat geduldig te wachten. 

Schermtijd verdienen

Een veel gehoorde vraag is mag ik op een schermpje. In vakanties zijn die grenzen altijd wat soepeler, maar uiteraard mogen ze nog geen uren achter elkaar op een scherm. Veel kinderen kunnen al klusjes doen, van klein tot groot.... Verzin een lijst met klusjes en bepaal hoeveel schermtijdminuten ieder klusje waard is. Klusjes gedaan? Hoera, extra schermtijd. Geen klusjes gedaan? Geen probleem, je hebt je normale schermtijd!

1 opmerking:

  1. Geen idee of ze van schaatsen houden, maar anders kon het wel een schaatsvakantie worden.... vliegt de week voorbij zonder je veel hoeft te bedenken...... afwachten!!
    Groetjes, Marieke WD

    BeantwoordenVerwijderen