19 december 2014

Kerst-Menu.... Chocolate dream ♥



Is het een toetje of een taartje...
Ik kon niet kiezen...
Maar deze Chocolate Dream is gewoon heerlijk...


Om de bakjes te maken van bladerdeeg heb ik bakbonen gebruikt.
Dit dient als steunvulling zodat het bladerdeeg niet helemaal "bladert"...
Dit heet blind bakken.


Heb je geen bakbonen die heb ik pas dit jaar voor mijn verjaardag gehad geen probleem.... neem dan bv wat gedroogde bonen, rijst of macaroni... Deze zullen ook zorgen dat de bodem niet ver omhoog komt. Want deze bakjes moeten nog gevuld worden.

De bakjes heb ik gevuld met heerlijke chocoademousse.
Ik heb daarvoor deze chocolade mousse gemaakt.
Het recept is hieronder verwerkt in het complete recept, maar mocht je ook foto's willen zien bij de beschrijving dan moet je even op de link klikken.


Recept Chocolate dream
6-8 personen

6-8 vellen bladerdeeg
+2 vellen bladerdeeg extra
amandelschaafsel
100 gram extra pure chocolade
100 gram pure chocolade
3 zo vers mogelijke eieren
snuf zeezout
125 ml slagroom
2 eetlepels suiker

Vet 6 of 8 ovenbestendige schaaltjes in.
Laat de bladerdeeg ontdooien en verwarm de oven voor op 220 graden.
Druk het bladerdeeg in de schaaltjes, doe er een stuk aluminium folie in en verdeel er een laagje bakbonen of andere steunvulling erin.


Bak de bodem is 10-15 minuten goudbruin.

....en niet bruin-zwart zoals bij mijn eerste poging ;)... en ook probeerde ik ze te bakken zonder steunvulling... ook geen succes!


Steek uit 2 bladeren bladerdeeg kleine sterretjes.


Bestrooi deze met een beetje suiker en een beetje amandelschaafsel.
Bak deze sterretjes in max. 5-10 minuten goudbruin.
Haal de bakjes uit de schaaltjes, soms kunnen ze een beetje vastzitten, maak dit voorzichtig los.
Laat ze afkoelen op een rooster en begin met de chocolade mousse.
Hak beide soorten chocolade en smelt dit au bain marie.
Let wel op dat het niet te heet word, het water mag niet koken.
Als alles gesmolten is haal je de schaal van het pan en laat het iets afkoelen.
Splits ondertussen de eieren.
Het eiwit klop je stijf met een snuf zeezout heel erg stijf (als je pieken krijgt en de vorm van de mixer in het eiwit blijft staan) en zet het in de koelkast.
Klop daarna de slagroom lobbig, maar vooral niet stijf, zet ook dit in de koelkast.
Doe de eierdooiers en suiker in een hittebestendige kom.


Zet deze in/op (au bain marie) in een pan met heet water. (dit water mag absoluut niet koken, mag niet warmer zijn dan 60-70 graden. Gebruik daar evt een kookthermometer voor. Ik deed het op de gok en dat ging goed. Eerst bracht ik het water bijna aan de kook, liet het toen weer afkoelen en zette toen de pan erop.)
Plaats de pan op het vuur met de schaal met eieren op het vuur en mix dit minimaal 5 minuten tot je een dikke romige creme hebt.
Vanaf nu is het belangrijk om snel te werken omdat je anders klontjes krijgt (had ik wel, maar dat was juist heerlijk....zaten hele kleine chocolade stukjes in)
Neem de schaal met de eierdooier-creme van de pan af en klop er met een garde snel de gesmolten en iets afgekoelde chocolade door.
Klop dan de slagroom erdoor heen.
Het eiwit spatel je voorzichtig in 3 porties door het chocolademengsel heen.
Verdeel de chocolade mousse over de de bladerdeegbakjes. 
Zet de bakjes in de koelkast en laat ze minimaal 2 uur opstijven.
Bestrooi ze royaal met cacaopoeder en leg het sterretje erop...
Wij hebben er 2 keer van gegeten en de volgende dag waren ze ook nog heerlijk. 


Het leuke van zulke kerstrecepten uitproberen is... dat je dus gewoon door de weeks een geweldig toetje voor geschoteld krijgt... of was het nou een taartje...
nou kies zelf maar :)





1 opmerking:

  1. Met ster helemaal toepasselijk voor deze feestelijke dagen.
    Om bakjes te maken steek ik met ronde uitsteekvorm of glas rondje uit bladerdeeg lapjes en drapeer die om onderkant van licht ingevette muffinvorm zodat er tijdens het bakken mooi bakje ontstaat om te vullen
    Omdat bladerdeeg op hoge temperatuur gebakken wordt heb je snel de kans dat amandelschaafsel snel gaat verbranden,ik rooster het liever in koekenpan dan heb ik er meer controle over en verbranden ze niet en strooi ze later op gebak of toetje.

    Groetjes.Ger

    BeantwoordenVerwijderen