28 juni 2017

Haverpancakes met zomerfruit


Of ik een pak havermelk wilde testen? Nou daar zeg ik geen nee tegen.... Deze havermelk is 100% glutenvrij en uiteraard ook lactosevrij... Zelf hoeven wij geen rekening te houden met gluten, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen met glutenintolerantie of een allergie is dit daily business. Zelf hebben we in onze omgeving wel wat mensen die hier mee te dealen hebben. En soms is het gewoon handig en nuttig om zo'n melkvervanger te gebruiken. Al heb ik gemerkt dat de meeste mensen met zulke beperkingen heel sterk zijn in het omzeilen van zulke producten en vaak geen vervangers nodig hebben. Maar toch vind ik dit een mooi product voor mensen met een gluten en lactose intolerantie/allergie.  




Om te testen moet je natuurlijk wel wat met die melk doen... Je kan er van alles mee doen. Zo drinken, je havermout mee klaar maken, maar ook pannenkoeken mee bakken en laat ik dat nou gedaan hebben :). Op de site van Rice Dream vind je ook heel veel recepten wat je met hun melkvervangers kan doen!

Heerlijke pancakes met een zomerse tintje


Omdat ik de pancakes helemaal glutenvrij wilde houden besloot ik ze te maken van havermeel. Hou bij havermeel/havermout wel altijd in de gaten dat het echt glutenvrij is, je hebt bij haver namelijk snel kans op kruisbesmetting en dat zou jammer zijn, Zelf heb ik geen havermeel in de kast staan, maar 1 geluk het is simpel zelf te maken. Het enige wat je nodig hebt is havermout en een keukenmachine. 


Doe de hoeveelheid meel die je nodig hebt in havermout in de keukenmachine met het scherpe mes. 
Laat hem 5 minuten draaien en tadaaa je hebt havermeel!


Recept haverpancakes met zomerfruit
18 stuks, 2-3 personen 

150 gram havermeel (zoals hierboven gemaakt van havermout)
450 gram havermelk
3 eieren
snuf zout
snuf kaneel
scheutje olijfolie (ik gebruikte sinaasappelolijfolie, helemaal aan verslingerd ;)..)
roomboter
gemixt zomerfruit

Mix het havermeel, met de eieren, zout, kaneel, havermelk en de olijfolie. 
Omdat mijn keukenmachine toch al "vies" was, liet ik die lekker het werk doen. 


Het resultaat een heerlijk luchtig en zacht beslag... Misschien toch eens vaker doen met zo'n beslagje.


Verhit een koekenpan en smelt wat roomboter. 
Verdeel hoopjes beslag in je pan, voor mij hoeven ze niet perfect rond te zijn, want dat proef je toch niet ;)


Als de bovenkant droog is, kan je de pancakes omdraaien en de andere kant goudbruin bakken. 
Bewaar ze op een bord en onder een deksel tot je gaat eten. 


Tussen het bakken door maakte ik de aardbeien schoon, plukte ik wat frambozen en zette ik de blauwe bessen klaar. 
Maak je bord op, 3 pancakes, lading fruit erop en wat munt en evt wat poedersuiker ter garnering. 


Wij aten deze haverpancakes als brunch, maar zoals met alle pannenkoeken kan je ze als ontbijt, lunch of zelfs als avondeten eten. Dus leef je uit :). Voor het zomerse gevoel er verse muntthee bij. Zomers genieten ten top...

  

Ik geniet altijd op en top van al dat heerlijke fruit. En wat ben ik blij met onze eigen frambozen en ander fruit uit de tuin. 


~de havermelk in dit recept werd gesponsord door Kroon op het Werk en Rice Dream~

3 opmerkingen:

  1. lekker! Ik gebruik ook havermelk. Om zo te drinken vind ik het niet lekker, maar ik gebruik het wel voor in de koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees je blog nu pas, maar ik wil toch reageren. In de herfst en winter zijn deze pannenkoekjes ook heerlijk met gebakken appel (goudrenet gebruik ik). Terwijl ik de pannenkoeken bak, bak ik in een andere pan de dunne schijfjes appel langzaam gaar en bruin.
    Dan per persoon ongeveer 3 a 4 pannenkoeken op elkaar op een bord, de appel erover verdelen en paar streepjes honing. Je snijdt steeds puntjes, net als van een pizza. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen