29 augustus 2017

Serie: Terugblik op de vakantie ~ Ilse

Vakantie verhalen zijn leuk... in deze serie geef ik jullie dmv diverse gastbloggers een mogelijkheid om mee te lezen over hun vakantie... Vandaag de mijn terugblik!



Hoe was je vakantie?
We hebben als gezin een heerlijke vakantie gehad in Kappl, Tirol (Oostenrijk). Super om daar weer te mogen zijn. We hebben op en top genoten van de bergen... de meren.... de watervallen... de vele gratis liftjes... Het weer werkte ook geweldig mee! De eerste week hadden we 30+ graden, toen een paar dagen wat slechter, maar over het algemeen droog. Door de paar buien die wel vielen, was er boven verse sneeuw gevallen. Na de slechtere dagen werd het weer weer beter en was het tussen de 20 en 25 graden.



Wat was het allerleukste wat je beleefde?
Poef heb ik deze vraag echt zelf verzonnen .... Hoe kan ik kiezen ... Zulke mooie momenten als gezin en zelf als persoon beleefd.... Hoe kan ik daaruit kiezen? Het uitzicht op de hoogste toppen beneemt steeds weer mijn adem, maar ook een hert wat voor ons neus uit het bos gezet kwam was super, of de verse sneeuwballen waarmee m'n mannen elkaar bekogelde? Allemaal even mooi en super en zo hebben we nog veel meer toffe momenten meegemaakt!


En was er misschien ook iets niet leuk?
Zoals ik schreef hebben we genoten... Intens genoten zelfs... Maar stiekem was er soms ook een traan... Dus als vrienden via de app vroegen hoe het ging en of we konden genieten. Was ons antwoord,... we genieten met een lach en een traan. Sommige dingen die ik niet kon waren jammer, vervelend of ronduit verdrietig. Maar er stond zoveel leuks tegenover dat het toch ook echt genieten was! Dus wat er niet leuk was? Dat waren mijn eigen lichamelijke grenzen, terwijl we ze bewust niet teveel benoemde en ons focuste op de dingen die wel mogelijk waren.


Ik vind vakantie altijd bij uitstek geschikt om als gezin/stel weer te “resetten”... weer compleet de focus op elkaar en even geen stoorzenders van buitenaf. Beleven jullie dat ook met vakantie en hoe geven jullie dat vorm?
Heerlijk om even eruit te zijn als gezin, even ontmoeten en ont-moeten. Doordat veel dagelijkse verplichtingen wegvallen heb je ineens meer energie en focus op elkaar. We hadden geen wifi, wel een bundel, dus app contact met onze geliefden was er wel, maar daar bleef het bij. Geen tv, geen ipad.... heerlijk... 's avonds een spelletje of lekker lezen. Heerlijk ook genieten voor de jongens die dan ineens mochten opblijven!


Eten is op vakantie altijd een beetje anders, wat hebben jullie gegeten? Hoe koken jullie op vakantie? Of doen jullie dat misschien wel niet?
We koken het meeste zelf en soms gaan we lekker uit eten. Omdat we het lastig vonden om verse groenten te vinden en toch best lang op vakantie waren (2.5e week) namen we zelf een voorraadje verse groenten mee. Deze aten we eerste op. Daarna kwamen heerlijke pasta's, wraps, salades en soepen. Heerlijk! In de Oostenrijkse supermarkten vonden wij het aanbod slecht en waren blij met ingeblikte groentes, zelfs linzen hebben ze daar in blik! Top die verdwenen in een pilafachtig gerecht. Voordeel van slechte en dure groente in het buitenland, je waardeert het goede aanbod hier in Nederland ineens heel erg :).


Wat heeft afgelopen vakantie de meeste indruk gemaakt op je?
De pracht van Gods schepping, overal terug te zien! In de bergen, de meren, het onweer en de sterrenhemel!


Had je van tevoren een beeld van deze vakantie? Zo ja is deze uitgekomen?
We wisten niet goed waar we op konden rekenen deze vakantie. Wat was mogelijk gezien mijn rug/bekken... Hoe zou alles verlopen, hoe zouden we ons als gezin daarop aan passen. Maar wat was het goed om daar te zijn en het viel ons alles mee. Vakantie heeft mij en ons gezin meer dan goed gedaan. Misschien ook wel omdat de verwachtingen erg laag waren!


Als ik naar dezelfde streek op vakantie zou gaan, waar zou ik dan zeker heen moeten?
Weer zo'n onmogelijke vraag.... ik zou zeggen dat je naar de Silvretta Stausee moest gaan, naar Samnaum met alle liften, maar ook naar het Waldbad in Ischgl, maar ook erop uit trekken om te wandelen.... er is zoveel mogelijk daar.. dus trek erop uit!


Welke foto dekt voor jou het meeste het vakantiegevoel van deze vakantie?
Voor zo'n uitzicht mag je me wakker maken! Ik kan daar staan jubbellen... stil zijn van verwondering... en foto's blijven nemen. In de bergen voel ik me zo enorm thuis, dat zo'n uitzicht maakt dat mijn hart een sprongetje maakt. Voordeel voor ons in dit gebied was dat we overal konden komen dankzij de gratis liften. Vervolgens zet je 10 stappen en zie je zoiets... en na nog eens 20 stappen kijk je de andere kant op voor weer een ander super uitzicht!




Als wij terug rijden van onze vakantie dromen we vaak al stiekem een beetje over volgend jaar… Doe jij dat ook? En waar gingen jouw dromen over op de terugweg?
Ten eerste wilde we helemaal niet terug.... maar vooruit dromen zijn er altijd... We dromen over bergen, hoog en ruw, wandelgebied waar wij (ik) uit de voeten kan... En tja...eigenlijk gewoon weer Oostenrijk, maar dan naar alle waarschijnlijkheid weer een ander stukje :)....Zoals ik al zei geef mij (ons) bergen en we stralen!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Ilse,
    Gezellig om jullie vakantie verhaal te lezen!
    Wij zijn dit jaar voor het eerst in Oostenrijk geweest en zaten aan de Wolgangsee.
    Jammergenoeg hebben wij heel veel regen gehad en zijn daardoor eerder naar huis gegaan. De natuur is er idd prachtig en wie weetvgaan we er nog eens naar terug.

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het toch een fijne vakantie was!

    BeantwoordenVerwijderen