28 september 2017

Een dag uit het leven van... Ilse

De komende weken nemen een aantal gastbloggers jullie mee in een inkijkje in hun dag... Ieder op hun eigen unieke manier en tegelijk toch vaak ook erg herkenbaar. Want wat is het soms druk in gezinnen en haasten steeds weer.... Kunnen we van elkaar leren of besef je misschien juist dat jouw manier toch echt het beste past bij je eigen gezin... Laat het ons weten!

Vandaag geef ik jullie een kijkje in een van mijn dagen...



Hoe laat gaat je wekker?
Mijn wekker gaat om 6.50, die druk ik graag nog een paar keer uit en word langzaam wakker. Rond kwart over 7 stap ik uit bed. Ik had geloof ik al eens vertelt dat ik niet zo'n ochtendmens ben ;).

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt?
Na ik naar het toilet ben geweest, maak ik de jongens wakker. Ook al geen ochtendmensen, dus dat kost wat moeite. Ik moedig ze aan om zich aan te kleden. Ondertussen kleed Hans zich ook aan. Als de jongens "aan" staan en bezig zijn, ga ik mezelf aankleden.


Met wat ontbijt je en hoe laat?
Heel slecht maar ik ontbijt niet, als kind deed ik dit ook al niet. Ik functioneer super zonder ontbijt en ervaar het echt als een straf om te moeten ontbijten. Terwijl de mannen wel ontbijten ruim ik de vaatwasser op het gemak uit. Als ik een slechte dag heb, helpen de mannen me.

Moeten er kinderen naar school? Hoe ziet jullie ochtend spitsuur eruit? Hoe gaan jullie naar school?
Beide jongens moeten naar school en dit jaar zitten ze eindelijk weer op een zelfde locatie. Dus ook dezelfde begin en dus vertrek tijden. Zoals ik hierboven beschreef ontbijten de mannen en ik ben bezig in de keuken. Na de vaatwasser vul ik de tassen met de klaar staande broodtrommels (wie geen ochtendmens is, moet slim zijn ;)..). Er wordt uit de bijbel gelezen en gebeden. Is er tijd over dan kunnen de jongens de resterende tijd spelen. Om 8.10 zitten we op de fiets richting school. Lekker gelijk fietsen, we fietsen een kwartier naar school en dat is heerlijk en gelijk nog gezond ook.

Hoe breng je je ochtend door? Werk je vandaag? Of juist vrij?
Als ik thuis kom van school, ga ik eerst even liggen met een kopje thee en lees ik mijn mails en appjes. Na een half uurtje ben ik weer bijgekomen en vouw ik even wat was weg die er nog ligt. Dan is het tijd om naar mijn werk te gaan. Op de fiets rijd ik naar de winkel. Omdat ik nog aan het re-integreren ben, werk ik nog maar heel weinig. Vandaag werk ik een uur achter de kassa. Na nog even een gesprekje is het klaar en ga ik weer naar huis. Tijd om weer even te rusten en bij te komen.

Wat eet je als luncht? Eet je alleen?
Onze jongens eten altijd op school en dus eet ik altijd alleen. Ik eet veel rijstewafels die ik uitgebreid beleg, of gebakken eieren, of een heerlijke salade. Vandaag kies ik voor een linzensalade en eet mijn buikje lekker warm en vol.



Hoe breng je je middag door?
's Middags krijg ik visite van een goede vriend. We kletsen bij, terwijl ik ook mijn rust pak op de bank. Daarna maak ik een tekening in mijn bijbel. Voor de jongens thuis komen ga ik nog een tijdje liggen en lees uit mijn spannende boek. De jongens hebben vandaag judo en is dus heel de middag spitsuur van komende en gaande kids en veel witte pakken ;). Ondertussen is onze werkster ook binnen gestapt... Voelt nog steeds zo luxe, maar ik ben er zo ontzettend blij mee! Omdat ik zelf nu niet zoveel kan ivm natte vloeren en ik haar niet in de weg wil lopen, klap ik mijn laptop open en tik vanaf onze heerlijke bank een paar blogs weg. Ver kom ik niet omdat ik steeds gestoord wordt ;).

Wat eet je als diner, hoe laat begin je met koken?
Onze oudste is pas rond half 7 thuis van judo en moet dan nog snel douchen, manlief stapt rond 6 uur binnen. Dus we eten laat en vaak "makkelijk". Dit keer een flinke pan chili con carne, met wat stokbrood. Goed voedzaam na een dag vol school, fietsen en sporten.

Spitsuur ‘s avonds met allerhande clubjes van de kinderen en eigen activiteiten? Hoe kom je die door?
Ons spitsuur ligt door clubjes/sport ligt dus voor het eten. Na het eten maken de mannen hun huiswerk. Smeren wij brood voor de volgende dag en ruimen op. Terwijl Hans de kinderen op bed legt, loop ik buiten een rondje door het park. (andere dagen sport ik boven op onze zolder, zal daar later uitgebreid over schrijven). Onze avondspits is een goed geoliede machine en veranderen niks aan deze structuur, want nu werkt het goed ;).

Hoe laat liggen je kids op bed?
Rond 20.15 uur zijn de lichten uit. Andere dagen is het ook wel eens een kwartiertje of half uurtje eerder. Maar 8 uur zijn we vaak wel klaar.

Wat doe jij dan?
Ik stap even onder een hete douche voor verlichting van mijn rug, maar ervaar dit ook echt als mijn eigen momentje. Hans doet nog wat klusjes en rond 9 uur zitten we samen op de bank met een grote pot thee op tafel. Heerlijk... We lezen, spelen spelletjes, bloggen, doen de administratie of kijken lekker Netflix. Dat verschilt per dag. Maar vandaag gaan we voor een Netflixavondje en kijken onze favoriete serie.

Heb je in de dag tijd voor jezelf of ben je vooral bezig bezig bezig?
Door dat ik weinig werk (wat gelukkig wel in opbouw is), heb ik veel vrije tijd. En probeer deze tijd ook bewust te besteden aan dingen waar ik gelukkig van wordt en energie uit haal.

Wanneer is er tijd voor jou en je partner als je die hebt?
Sinds m'n lief uit de kerkenraad is hebben we ineens zeeen van tijd. Waar hij normaal gemiddeld 3 of zelfs soms 4 avonden van huis was. Is hij nu gezellig iedere avond thuis. We moesten even wennen, na 8 jaar. Maar dat went snel en het vult zich voorzichtig op met andere activiteiten. Maar over het algemeen hebben we iedere avond en de weekenden tijd voor elkaar. Dit voelt erg luxe en zijn er ook erg dankbaar voor. Zeker de periode van revalideren die achter ons ligt. 

____________________

Zo dat was een random dag uit mijn leven... Rustig en toch ook gevuld... En zo anders dan 1,5 jaar geleden, maar ook gewoon goed. Vanaf volgende week komen er andere dames aan het woord. 

4 opmerkingen: