25 januari 2018

DIY: Kaarten met verfspetters


Ik hou van kaarten met verfspetters erop. Of bible journaling met spetters erop...Altijd zo'n leuk effect. Heel stom had ik nog nooit opgezocht hoe dat moest. Tot ik ineens bedacht dat het niet moeilijk moest zijn. Geen idee of ik het op de officiele manier doe, maar dat boeit me niet! 

Ik spetter eerst een kaart vol en dan ga ik hem beschrijven, dat werkt voor mij het beste. Gebruik dan wel wat dikkere stift en geen fineliner. Die laatste verstopt snel en dan is hij stuk. 

Wat heb je nodig?
- kaart
- kwast
- waterverf


Neem een blanco kaart, doop je kwast in het water, maar maak hem niet te vochtig. 
Maak de kleur van jouw keuze vloeibaar. 

Ga met je vinger langs de haren van de kwast boven je kaart en laat ze zwiepen. Dan krijg je spetters. Hierin kan je verschillen qua dikte van de waterverf, maar ook hoe hard je de haren van de kwast laat zwiepen. 


Een andere optie is dat je je kwast horizontaal boven je kaart of ander papier houdt en er met je vinger op tikt. Ik vind dit persoonlijk minder fijn werken, maar eerlijk is eerlijk je vingers blijven wel schoner ;). Gelukkig is het waterverf en kan je het makkelijk afwassen. 


Verdeel de spetter in een patroon, veel of juist weinig, of leg een mal op de kaart en zo houdt je een "lege" plek. Alles is mogelijk en ga lekker experimenteren!



De kaarten die ik gebruik zijn van de action en lekker basic. Maar daardoor voor alle mogelijkheden te gebruiken. Als de kaart is opgedroogd, kan je naar hartelust varieren met handlettering en washitapejes!


1 opmerking:

  1. Vroeger deden wij dit weleens op school met ecoline, we gebruikten hiervoor een (oude) tandenborstel en een soort van plat theezeefje. Doe dan je tandenborstel in de vloeibare waterverf, houd je theezeefje boven het papier, ga met je tandenborstel over het theezeefje.Je zou het hiermee ook eens kunnen proberen!

    BeantwoordenVerwijderen