13 maart 2018

Brownies van zwarte bonen


Wij zijn dol op brownies hier. Maar als je die wel eens zelf maakt, weet je wel dat het een ongezonde calorieënbom is. Moet gewoon kunnen op zijn tijd vind ik persoonlijk. Vaak zag ik healty recepten voorbij komen waarin ze groente verstopte. Eerlijk gezegd wilde ik daar niet aan, want het leek me echt niet lekker. Dus waarom zou ik het proberen. Gelukkig heb ik vriendinnen die ook graag in de keuken staan. Zoals dat bij vriendinnen gaat, tippen we elkaar vaak. Zo ook met een brownie van zwarte bonen. Echt goed en lekker, moet je proberen, werd er gezegd. Tja... dat moest ik dus proberen. En wowwwww daar heb ik geen spijt van! Want tegen al mijn verwachtingen in, vind ik ze echt mega lekker. Ook mijn mannen vinden het heerlijk, ook nadat ik verklapte waarvan ze gemaakt waren ;). 


Het originele recept was aangepast tot een allergenenvrij recept. Vervolgens paste ik weer aan tot wat bij ons past en met ingrediënten die wij wel mogen en lekker vinden. Ondertussen zijn ze al meerdere keren gemaakt en ik blijf ze geweldig vinden. Mega gezond is het ook niet gelijk, maar een heel stuk gezonder dan "normale" brownies. 


Recept Brownies van zwarte bonen

blikje zwarte bonen van 400 gram met een uitlekgewicht van ongeveer 250 gram
120 gram boter
100 gram dadels
2 eieren
55 gram cacaopoeder
10 gram bakpoeder
snuf zout
2 theelepels vanille extract
80 gram dadelstroop (of honing of iets anders "gezonds" zoets)
pecannoten en chocoladedruppels of gehakte chocolade

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Laat de boter even smelten en weer iets afkoelen.
Doe alle ingrediënten behalve de noten en chocolade in een keukenmachine. 


Puls een paar keer zodat het eerste gedeelte wat grof gemalen wordt.
Laat daarna de keukenmachine draaien tot het een gladde en zachte massa is. 
Bekleed een bakvorm met bakpapier. (duurt bij zeker 5 minuten)


Verdeel het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad. 
Ter decoratie en smaak ;) verdeel je wat noten en chocolade over de bovenkant. 
Bak de brownies in 45 minuten gaar maar aan de binnenkant nog vochtig in de oven. 


Heb jij al eens zo'n gezond baksel geprobeerd met groente of bonen erin?





Binnenkort komen er wat andere recepten langs op mijn blog die ook gemaakt zijn met groentes of bonen erin. 

1 opmerking:

  1. Apart!! Maar ik krijg wel zin om het te proberen.
    Ik maak wel eens brownies met avocado... mmmm! En handig, hoef je niet te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen