8 november 2012

Stoofschotel ala ons

Bedankt voor de prachtige foto's
Herfst, ik vind het een geweldig seizoen. Misschien wel omdat ik geboren ben in de herfst? Ik weet het niet maar ik word altijd er blij als ik de bladeren zie kleuren, het harder gaat waaien, de dagen korter worden, die prachtige paddestoelen en die slagregens tegen het raam.
                       
Oke eerlijk is eerlijk als je door de regen en de wind heen moet op de fiets is dat niet geweldig. Dus het word tijd voor hart en handen warmende gerechten. 
Ik kijk ook altijd aan het einde van een seizoen erg uit naar de producten die bij het volgende seizoen horen. Nu is het weer tijd voor stoofperen, peren, kolen, champignons, witlof en nog veel meer lekkers!

Ik had al een tijdje zin om een stoofschotel te maken. Heerlijk zo'n pan die uren staat te pruttelen op het gas en zo het huis verwarmd en vult met zijn heerlijke luchten. Nergens vond ik een recept waarvan ik zei wauwww dit is hem. Dus ik dacht ik ga zelf experimenteren. 


Een leuk weetje. De Joodse keuken heeft de meeste stoofschotels in haar kookboek staan. Waarom? In de Thora staat dat er niet gewerkt mag worden op de sabbat. Vuur maken en koken vielen ook onder dit gebod. De Joden kozen ervoor om dus geen eten te bereiden op de sabbat, maar moesten uiteraard wel eten, dus de dag/avond ervoor zette ze een grote pan met vlees, groenten, granen en wijn (of ander vocht) op. Dit gaarde door en werd warm gehouden tot men ging eten. Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen, dat er daarom heel veel recepten voor stoofschotels Joodse wortels hebben. Vond het leuk om te weten, omdat onze geloofswortels uiteindelijk ook bij de Joden vandaan komen. 


Dit is wat ik maakte 


Recept stoofschotel ala Ons

hier hebben wij als gezin 2 keer van gegeten

350 gram riblappen (neem geen magere, want dat maakt het vlees erg droog)
100 gram spekjes
1 kleine winterpeen
1 kleine prei
2 stengels bleekselderij
200 gram champignons
1-2 glazen rode wijn
boulliontablet
peper
boter


Snijd de riblappen in blokjes van ongeveer 1,5 cm. Kruid ze zoals je gewend bent en bak ze in hete boter tot ze beginnen te kleuren.
Snijd ondertussen de prei, peen, bleekselderij en champignons in niet al te kleine blokjes.
Neem het vlees uit de pan. Bak in het achtergebleven vet de spekjes en voeg dan de groentes toe. Roerbak dit alles even.
Voeg het vlees weer toe en blus af met de wijn.
Zorg dat alles net wel onder de wijn staat. Voeg een boulliontablet toe en laat dit alles ongeveer 2 uur stoven op een laag vuurtje. 
Breng nog op smaak met wat peper en evt wat zout.
Wil je saus iets dikker? Dik het dan iets aan met maizena.

Je kan dit met meerdere dingen eten, bv.: gekookte aardappels, aardappelpuree en brood. Je zou ook 20 minuten voor tijd krieltjes in de pan erbij kunnen doen zodat deze mee garen en de diverse smaken uit de stoofschotel opnemen. Voor GOK kan je dit ook eten, let alleen op dat je er niet teveel aardappels bij eet.


Serveer er eventueel nog een salade en wat doperwtjes bij.


Eet smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten