11 juli 2013

Weggooien of soep van koken???



We eten geregeld broccoli hier thuis. We lusten het allemaal. Gekookt met een champignonsausje of in een quiche.... Lekker. Vind het vaak wel een prijzige groente en dan gooi je nog heel wat van de stronk weg. Hoeveel gram is dat wel niet? Hoeveel kost die stronk wel niet...
Iedere keer dat ik het weggooi baal ik er eigenlijk een beetje van. Een hele tijd geleden maakte ik er eens een amuse soepje voor met vele lastige ingredienten (die je normaal nooit in huis hebt), maar toegeven.. het was heerlijk. Dus ik bedacht me ineens dat ik van die stronk natuurlijk ook gewoon soep van kon koken.

Omdat ik ook nog een courgette had liggen die op moest, besloot ik er een dubbel groene soep van te maken. Je kan ook gerust van alleen de stronk soep koken. Is ook heerlijk!

De soep is zo al lekker, maar ik vind het altijd wel erg lekker om er nog wat vulling door heen te doen. Kies hier voor wat jezelf lekker vind. Ik koos voor wat Italiaanse kruiden, verse basilicum, zongedroogde tomaatjes en spekjes. Je zou ook voor eieren en bv. een restje rundvlees kunnen gaan. Of wat prei heel dun gesneden, met wat kruidenroomkaas... Varieer maar naar hartenlust!

Recept Broccoli-stronk soep
2-3 personen

stronk(en) van broccoli (was bij mij een pond)
1 courgette
bouillonblokje (ik heb E nummer vrije)
flinke scheut witte wijn
peper
zout
evt. maggiekruid (Lavas)
overige ingrediënten voor de vulling, kies hier wat jezelf lekker vind (zie hierboven)


Schil het grofste stuk van de stronk met een dunschiller.
De dunnere delen van de stronk hoef je niet te schillen.
Snijd de stronk in blokjes en zet dit samen met een halve liter en een bouillonblokje op (of gebruik verse bouillon).
Kook dit 15 minuten.
Was en snijd ondertussen de courgette in plakjes.
Verhit in een pan wat olijfolie en bak de courgette ongeveer 8 minuten.
Blus de courgette's af met witte wijn.
Als de broccoli stronk 15 minuten gekookt heeft, doe je er de courgette bij en pureert het geheel met de staafmixer.
Voeg extra water toe tot je de gewenste dikte hebt.
Maak het geheel op smaak met de lavas, peper en zout.
Voeg aan tafel de extra ingrediënten voor de vulling toe.

Eet smakelijk!




3 opmerkingen:

  1. Wij gebruiken de stronk gewoon met de rest, snij hem in kleine stukjes en gewoon meekoken of wokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bewaar bloemkool stronk en blad, uiteinden van wortels, bleekselderij, ui, prei enz. enz. Snijd het klein en vries het in. Wil ik bouillon maken alles in een pan met wat zout en andere kruiden, lekker laten trekken op het laagste vuurtje en je hebt de beste groentenbouillon die je je maar wensen kan.

    BeantwoordenVerwijderen