14 april 2014

Rondje Tuin (7) Planten in blijde verwachting

Hieronder wat foto's van planten die volop in blijde verwachting zijn...
prachtig en er zullen er hopelijk nog veel snel volgen

Al 8 jaar staat deze geweldig snel groeiende kiwiplant in ons tuintje.
Ieder jaar zijn wij maar ook de jongens teleurgesteld....
Geen kiwi's...
Vorig jaar dreigde we hem eruit te doen, toen iemand zei dat hij pas na jaren en jaren vruchten had....
Dus we gaven hem nog een kans en toen ontdekte ik dit....
Is het niet geweldig... 
Grappig hoe blij je er mee kunt zijn...
Nu nog hopen dat het goed gaat en de knoppen het overleven ;)




Heeft er iemand verstand van frambozen... Rechts en links staan 2 dezelfde frambozen planten...
tegelijk gekocht, tegelijk geplant...
Maar toch blijft de ene heel erg achter... bladeren lijken zelfs iets te verdrogen...
Water genoeg gehad... Heeft dezelfde hoeveelheid zon en licht...
Raar ...
Of zou het voor planten ook gelden...
Ieder plantje is uniek ;)...
Ook in de framboos zitten al wat iniminie knopjes,
maar die kreeg ik nog niet op de foto..




De blauwe bes begint ook wat uit te lopen...
Ben benieuwd...


Onze kleine rode bes... Maar het gaat goed komen...
let maar op... 
over een paar jaar hebben we vast een overvloed van rode bessen ;)


De zwarte bes groeit harder en heeft ook wat meer bloesem...
Die kreeg ik prachtig op de foto...
de rode bes heeft trouwens ook zulke trosjes bloesem...
vind het erg mooi om te zien



Niet eetbaar, maar daarom niet minder mooi...
we hebben meerdere varens in onze tuin staan...
wij vinden het prachtig en ze zijn een ideale 'bodembedekker' voor de schaduwrijke plekken...
deze staan onder onze grote vlinderstruik...
Ieder jaar vind ik het weer zo bijzonder om te zien hoe die varens zich ontrollen...
want daar vind ik het echt op lijken....
Net zo'n soort fluitje waar je op blaast en die zich dan uit rolt en een feestelijk geluidje produceert..
kan niet op de naam komen van zo'n ding...
maar daar moet ik dus aan denken..



Onze pioenrozen...
we hopen meer geluk te hebben dan vorig jaar...
vorig jaar hebben we hem geplant en hadden we 2 knoppen...
die koesterde ik...
1 verdroogde en de andere werd door een overijverige lieve zoon geplukt...
want mama houdt zo van bloemen...
nu al kan ik veel bloemknoppen zien zitten dus ik hoop toch wel dit jaar een paar pioenen te zien bloeien in onze tuin...




We hebben nieuwe huisdieren...
nou ja huisdieren...
tuindieren...
Ik wilde graag een canvaslijst ophangen op de kale plek tussen de hedra....
samen met Matthijs zocht ik hem uit...
nou ja Matthijs zocht hem uit...
Ik wilde iets anders, maar Matthijs was echt verliefd op deze koeien...
Dus vooruit de koeien mochten mee op de fiets ;)
Dacht maar zo wij kunnen niet naar het platteland...
dan halen we het platteland naar ons tuintje.
Ik ben er erg blij mee,
met dit doorkijkje...
Nee niet naar de buren... naar ons platteland....
Onder het canvas heb ik een touw gespannen en alle nieuwe scheuten van de hedra probeer ik daarlangs te lijden... zodat de hedra een echte 'lijst' vormt...



Ondertussen zijn we hard bezig de tuin te verbouwen, 
daar later meer over!


6 opmerkingen:

  1. Wat je framboos betreft...inderdaad, elk plantje is uniek! En je pioen vorig jaar geplant en toen al 2 knoppen, dan heb je geluk gehad. Deze planten geven vaak de eerste jaren niks! Ik heb witte in de voortuin en die gaven 2 jaar niks en vorig jaar een overvloed van prachtige bloemen. In de achtertuin staat er een die ik in een 'rommelhoek' bij het tuincentra kocht voor een witte pioen. Het jaar daarop bloeide hij met fuchsiaroze enkele bloemen en een felgeel hart...ik was er niet zo blij mee :(....de plant weet het sindsdien en geeft nooit bloemen meer...alleen blad :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke plaatjes van jullie tuin en het doorkijkje naar het platteland is bijzonder goed geslaagd.
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'T is iedere dag weer genieten Mirjam dat doorkijkjes heeft voor juist de goede sfeer aan ons tuintje gegeven
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  3. Dank je voor de adviezen allemaal!
    Kan geen schimmel ontdekken... Sterker nog plant zit zo stevig vast dat ik hem er niet uit krijg ;)... Afwachten maar en anders een nieuwe erbij ;)

    BeantwoordenVerwijderen