1 oktober 2014

Mexicaanse bonenschotel uit de oven

Dit recept maakte ik voor het Mexicaanse buffet op de verjaardagen van Hans en Thomas. Maar dit gaat zeker vaker op ons menu te staan... wat was dit lekker zeg!

Absoluut niet pittig, vol met bonen en andere lekkere groenten...
de gesmolten zachte kaas en de knapperige chips op de bovenkant...
Mmm erg lekker met een groene salade.

Recept Mexicaanse bonenschotel uit de oven
4-6 personen

1 blikje tomatenblokjes 
1 zakje burrito seasoning mix (ik nam voor het gemak een zakje uit de winkel, maar ik ga binnenkort snel eens opzoek naar een recept om dit zelf te maken en dus zonder e-nummers ;)..)
1 ui
1 paprika
100 gram champignons
500 gram gehakt
1 blikje chillibonen (kleintje, 200 gram)
1 blik bruine bonen (400 gram)
300 gram maiskorrels 
tortillachips naturel
geraspte kaas 

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Rul het gehakt en kruid het zoals je gewend bent.
Snipper het uitje en fruit deze mee.
Snijd de paprika in blokjes en voeg deze ook toe aan het gehakt.
De champignons snijd je in plakjes en bak je ook mee.
Als alles goed gaar is, voeg je de burrito mix, de tomatenblokjes, de bonen en de mais.
Verwarm alles goed door en stort het in een ovenschaal.


Strooi hier wat geraspte kaas overheen.


Zet de ovenschaal 10 minuten in de oven, bedek dan de schotel met tortillachips en strooi er nog wat kaas overheen.
Bak de schotel in nog 10 minuten warm en goudbruin.


Eet smakelijk!
Het is best een grote schaal, maar de volgende dag is het ook nog lekker... of maak de saus al klaar en vries een deel in...en gebruik dat als het nog een keer wilt maken.

5 opmerkingen:

  1. Oo die lijkt me echt heerlijk... Die ga ik even opslaan hoor...!
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken ook zo'n soort recept, dat is met een potje salsasaus (dipsaus voor tortillachips) ipv het zakje mix. Maar of dat minder e-nummers bevat....
    groetjes, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk he, wij maken ook vaak een mexicaanse schotel met 'chips'. Smullen! Ik gebruik als 'burrito-mix' de volgende kruiden: ong 1 theelepels chilipeper, 1,5 theelepel paprikapoeder, 1,5 theelepel komijn, nog 1 theelepel uienpoeder, halve theelepel knoflookpoeder en een halve theelepel zout/peper en snufje cayennepeper. Dit meng ik door gezeefde tomaat heen en roer ik zo door het gehakt/groentemengsel. Liefs Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit. Doe wat Marjolein aanbeveelt, met 1,5 theeleper oregano erbij voor die typisch Maxicaanse geur en smaak.
    Over E-nummers zou ik mij geen zorgen maken, zonder voedsel bestaan er ook geen E-nummers. Die E-nummers worden namelijk voor het grootste deel uit gewoon voedsel gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen