20 januari 2015

Bruine bonensoep zonder pakjes

eindelijk....
eindelijk....

Heb ik HET recept ontdekt voor bruine bonensoep...
zonder pakjes!
Heb het al vele keren geprobeerd, maar het lukte niet en kreeg het niet op smaak.
Maar nu heb ik dus een recept gevonden.
Het is geen recept van mezelf.
Hij komt oorspronkelijk van http://www.smakelijck.nl/.


Het recept ga ik hier niet plaatsen, dus je mag het zelf via de link maken ;).
Ik deed wel wat dingen anders... hoe kan het ook anders...

Bruine bonen gebruikte ik uit een blik, gewoon normale bij de jumbo vandaan.
Ik had geen zin om groente te gaan kopen, maar had nog wel soepgroente in de vriezer liggen. 
Die gebruikte ik, in onze tuin stond nog een kleine knolselderij, deze heb ik er uitgehaald en ging trots mee in de soep. 
(sorry slechte donkere foto)


 De kruidnagels gingen in een thee-ei in de soep, erg makkelijk, want ik vind ze nooit allemaal terug en er is niks viezer dan bijten op een kruidnagel. 
De groentebouillon kwam van een blokje en de eetlepel tomatenpuree werd per ongeluk een klein blikje tomatenpuree... oeps...
Ik voegde ook nog aardig wat peper toe en wat bevroren blokjes maggikruid die ik van de zomer ingevroren heb. Omdat wij wel van vlees in de soep houden, sneed ik een rookworst in dunne plakjes en 
voegde ik toe aan de soep toen hij klaar was. 


De soep heb ik grotendeels gemaakt in de hooimadame, ideaal, ik kon gewoon weg en het scheelt toch weer wat gas. 


Tja... als ik het nu terug lees, is het toch nog bijna een compleet recept ;)

Deze soep ging meerdere dagen mee naar het werk en daar genoten we van een heerlijke voedzame lunch. Voor Hans een paar sneden brood erbij en ik at "kaal" de soep en had zo ook een redelijk koolhydraat arme lunch.

Omdat hij zo goed beviel heb ik afgelopen weekend een enorme pan vol gekookt en later geweckt. We hebben nu 21, 1 persoonsporties bruine bonensoep staan :)...




1 opmerking:

  1. Hoi Ilse,
    Ik maak ook altijd mijn eigen bruinebonensoep, naar een recept van een vriendin van me. Heel anders dan je zou verwachten want er gaat zelfs een flesje 'oud bruin' bier in. En taugée... en een lekker spaans worstje.
    Als je het recept een keer wilt hebben, laat maar weten...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen