19 februari 2015

Appelbalsem

Alweer een "recept" wat ik maakte naar aanleiding van een nieuwsbrief van 
Dit keer gaat het om een Appelbalsem..
Een heerlijke creme.... Monica schrijft er dit over:

" Appelbalsem beschermt, verzorgt en verzacht een ruwe, schrale of gesprongen huid (door koude, droge lucht) en is tevens geschikt voor de verzorging van droge lippen.
Ook ideaal voor baby’s en kleine kinderen bij schaafwondjes en uitslag."


Door het koude weer en mijn werk als bloemist heb ik vaak kapotte plekjes en zere handen. 's Avonds voor ik ga slapen smeer ik altijd mijn handen in met creme, maar de juiste vind ik eigenlijk nooit...ze ruiken chemisch, zijn te vet, of ik krijg er jeuk van... Dus toen ik dit las, leek het me wel wat... En natuurlijk houd ik ook gewoon van zelf dingen maken... Mooie combi

Er zit ook goudsbloem in, oftewel Calendula. Calendula wordt ook wel plantaardig jodium genoemd vanwege haar zuiverende eigenschappen. Deze heb ik gedroogd in huis, heb jij deze niet, dan kan je in de zomer zelf kweken en plukken/drogen of bestellen op de site van Monica. 

Het recept en de werkbeschrijving kan je hier lezen.

Mijn foto's van het proces deel ik wel!

Appelolie in de maak...

Uitgelekte appelolie met de calandula bloemen....

Au-Bain-Marie smelten van de bijenwas... 

Afkoelen en roeren... 

In het potje....
geweldig toch....

.... en nu smeer ik iedere avond mijn eigen smeerseltjes op mijn handen....
:) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten