14 april 2016

Sinaasappelsiroop


We hadden veel sinaasappels... eigenlijk te veel en ze gingen achteruit. Tijd om ze in hoog tempo te verwerken. Handig om dat met siroop te doen. 


Vaak krijg ik terecht kritische vragen over de hoeveelheid suiker die bij siroop gaat, in combinatie met de term gezond. Graag leg ik dat nog even uit. De suiker zorgt naast smaak ook voor de conservering (net als bij jam). Siroop maken zonder suiker is zeker mogelijk. Dan moet je het lang inkoken en krijg je wat meer een soort diksap. Daar moet je ook van houden. Daarnaast is het voordeel van siroop dat je zelf kan beslissen wat de aanleng verhouding is en hoeveel suiker je dus daadwerkelijk binnenkrijgt per glas. 

Waarom ik zelf gemaakte sap dan toch gezond vind? 

Omdat ik het zelf maak weet ik precies wat erin gaat. Dus geen chemische stoffen (lees e-nummers). En gemaakt van echt fruit.... in plaats van een snufje smaakversterker, een theelepeltje extract en een mespuntje echt fruit... Het enige wat ik geregeld gebruik bij het zelf siroop maken is citroenzuur. Dit is uiteraard ook een chemische goedje, maar staat nog steeds op de groene (en dus ongevaarlijke) lijst van e-nummers. Het zuur uit citroen is ook nodig voor de conservering. Als je dat niet wilt gebruiken kan je ook vers citroensap gebruiken. Mijn citroenzuur was op en ik maakte het dus zonder citroensap of zuur... Omdat er in sinaasappels van zichzelf ook aan zuurtje in zit. 



Recept Sinaasappelsiroop
2 - 3 liter

700 ml vers geperste sinaasappelsap (kwam bij mij uit ongeveer 8 sinaasappels)
1 kilo suiker ja je leest het goed... 1 kilo
300 ml water
sapflessen met een beugelsluiting (bierflessen kan dus ook) of een fles met een "plop" dop

Pers de sinaasappels uit en giet het sap in een pan.
Voeg het water toe en breng het geheel aan de kook.



Voeg dan de suiker toe en laat dit op een rustig vuur, oplossen terwijl je geregeld roert.
Voor deze siroop heb je steriele flessen nodig. 
Kook je flessen uit in 10 minuten, of verhit ze met wat water erin 10 minuten op vol vermogen in de magnetron of leg ze voor 10 minuten in een hete oven van 150 graden. 
Giet de siroop in de hete en schone flessen. 



Doe de deksels gelijk dicht en zet ze evt op hun kop. 



En zoals voor alles waar suiker in zit voor geldt... is het ook met dit... gebruiken met mate en wijsheid :)


5 opmerkingen:

  1. Geprobeerd... Ben alleen wel benieuwd waar jij je sapflessen vandaan haalt. Mijn dop is gesmolten... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze komen bij de IKEA vandaan, kosten ook niet zo heel veel... Maar mijn doppen zijn nog nooit gesmolten. Je kan ook een beugel-bier-fles gebruiken. Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. De siroop is heerlijk! Deze flessen waren van de xenos, werkt niet dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ook geprobeerd. Mijn kinderen drinken ook graag ranja wn ik wilde graag over op een minder chemische variant. Ik vind het lekker, helaas mijn dochter niet. Misschien de volgende keer wat citroenzuur erbij. Wie weet vindt ze het dan lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen