18 juni 2016

DIY: Wandelstokken

Op vakantie lopen we allemaal met een wandelstok. De jongens waren hun stokken ontgroeid en waren toe aan een groter maatje. Het allerleukste vind ik persoonlijk om een goede tak uit het bos mee te nemen, die je vervolgens als wandelstok kan gebruiken. Mijn wandelstok die ik al ben sinds ik zelf kind ben, is ook zo'n gevonden tak uit het bos. En om eerlijk te zijn ben ik er best aan gehecht. Mijn stok hangt dan ook vol met schildjes die ik als kind en ondertussen als volwassene kocht. Al die schildjes staan voor mooie vakantie herinneringen. Voor Hans konden we geen geschikte tak vinden, aangezien hij nog al lang is een bescheiden 2 meter ;)... .Voor hem kochten we een wandelstok in Duitsland afgelopen vakantie. Daar zat een erg handig leren koord doorheen geregen, makkelijk om hem ergens op te hangen, aan vast te houden of mee aan je rugzak te binden.


Dat had mijn "gevonden" wandelstok niet... Thuis gekomen vergat ik het tot, we in het bos liepen en prompt een geweldige tak voor Thomas vonden.... "maar zonder koord mam"... ja inderdaad met koord vind je ze niet ;).. Vlak daarna kocht ik een oude wandelstok bij de kringloop voor bijna niks voor Matthijs en ik besloot ik ga er zelf leren koorden in proberen te maken. Dat lukte en waarom zou ik die DIY niet delen hier... Ik deed het zelf, ja juist met accu-tol... en dat kan jij ook vast zelf. Ik ben er een groot voorstander van om zelf als vrouw ook zulke dingen te proberen en mocht niet lukken is manlief 1 roep verwijderd... Mocht jij niet weten hoe de accu-tol werkt geef ik een simpele beschrijving hoe zo'n apparaat werkt. 

Wat heb je nodig?
- accu-tol
 - verschillende maten houtboortjes, van klein naar groot
- evt een souvereinboor 
(deze zorgt ervoor dat het gat wat breder word aan het begin waar het koord doorheen gaat, op onderstaande foto is het het korte/dikke boortje)
- wandelstok of een gevonden tak
- leren veter van 90 cm of langer
(deze bestelde ik bij Perlevera, deze staan niet op de site maar als je een mailtje stuurt dan kan je ze zo bestellen)
- plank om er onder te leggen, zodat je niet in de grond boort :)
- optioneel: bedeltjes of belletjes


Zet het kleinste boortje in de accu-tol (zorg ervoor dat deze opgeladen is)
Hoe je dat doet? Kijk maar mee... Uiteraard zijn alle apparaten verschillend, maar zover ik weet zijn de basisprincipes hetzelfde. Houd met je rechterhand de eerste ring vast (op de foto een zwarte ring).


Met je linkerhand kan je nu de bovenste ring losdraaien. In mijn geval de staalkleurige ring. Door deze open of dichter te draaien, wordt de opening waar je boortje in moet groter of kleiner. 


Steek het boortje in de opening en draai de staalkleurige ring vast, hierbij moet je even het boortje en de zwarte ring vast houden. Dit klinkt ingewikkeld, maar dat kan je vaak met 1 hand goed vasthouden


Als het boortje vast zit draai je de ringen goed vast, door ze tegen elkaar in te draaien. In mijn geval de staalkleurige ring draaide ik naar rechts en de zwarte ring naar links. 


Zorg ervoor dat als je gaat boren, dat je accu-tol op vooruit staat. Dat kan je vaak regelen met een knopje vlak boven de "trekker". Daarop staat een pijltje met vooruit en achteruit. 


Nu kan je beginnen met het maken van de gaten in je wandelstok. Om te voorkomen dat de stok splijt boorde ik meerdere gaatjes. (waar ik stiekem bij mijn eigen oude stok best een beetje bang voor was). Eerst met een klein boortje, daarna met het middelste maatje en als laatste met de grootste maat die net iets breder is dan de leren veter. 


Bepaal de plaats van het gat, hou er hierbij rekening mee dat je stok vast moet houden en dat het vervelend is als je je stok op het "gat en koord" vast moet houden. Dus denk even goed naar voor je boort ;). Leg het plankje eronder en boor voorzichtig door de tak heen. 


Het eerste gat is gemaakt, verwissel je boortje en boor het gat nu breder uit. 


Als je er voor de 2e keer doorheen bent, wissel dan nog een keer naar de volgende maat boor en boor nogmaals het gat breder uit. 


Ik vond het mooi als het gat, wat vloeiend was en dat de randen niet zo in het leren koord zouden schuren. Daarvoor koos ik ervoor om het gat nog souverein te boren. Zet het souvereinboortje in de accu-tol en boor het gat wat breder uit tot je het mooi vind. 


Dan steek je de leren veter erdoor en maakt er een knoop in. Voor de jongens gebruikte ik een halve veter (dus 45 cm), voor mezelf had ik net wat meer nodig (ongeveer 60-70 cm). Dit kan je het beste even testen wat prettig om je pols heen is, het moet je pols uiteraard niet afknellen. 


Mijn eigen wandelstok versierde ik nog met bedels die ik van een oude ketting afhaalde. Deze kan je ook los kopen bij de Xenos. Voor de jongens wil ik er nog belletjes aanhangen. Daar moet ik alleen nog even naar opzoek ;). 



2 opmerkingen:

  1. Leuk!! En ik zou ook gehecht zijn aan mijn tak-stok van vroeger. Leuk om na de vakantie ergens op te hangen in huis... Zo fijn voor "het-was-zo'n-leuke-vakantie-gevoel".

    BeantwoordenVerwijderen