15 juni 2016

Vakantie voorbereidigen: Voor een wandelvakantie... #2

Misschien lezen jullie mijn blog nog niet zo lang of misschien volgen jullie me al langer... maar hoe dan ook... op vakantie wandelen wij heel graag in de bergen.. Heel graag zelfs... ja zelfs met kinderen! Vandaag een kijkje in onze voorbereidingen rondom een wandelvakantie en een klein stukje geschiedenis...

Jong geleerd is.....
Eerst even een stukje geschiedenis... want jong geleerd is oud gedaan.
Hans en ik zijn beide wandelend in de bergen opgevoed. Ik ging ieder jaar wel naar de bergen om te wandelen. Bij Hans thuis gingen ze niet ieder jaar naar de bergen, maar als ze er waren dan liepen ze graag in de bergen. Het grote verschil tussen ons, is dat ze bij Hans thuis vroeger in huisjes verbleven en ik met mijn ouders kampeerde....

Maar het mag duidelijk zijn dat de liefde voor bergen bij ons ontwikkeld is toen we jong waren... en het liefst hoge bergen... je weet wel van die ruige kale toppen met sneeuw erop.

thats me :)

De recente geschiedenis...
Toen de kinderen klein waren zijn we bewust in Nederland gebleven, we hadden geen zin in uren rijden met de auto met kleintjes, wandelen met kleintjes kan wel maar zagen wij niet zitten en tenslotte is Nederland ook geweldig... Maar na 4 jaar in Nederland begon het te kriebelen... Thomas was toen 4 jaar en Matthijs 2. We gingen dat jaar voor het eerst naar de Eifel in Duitsland, daar "wandelde" we al met ze... al zijn dat officieel nog heuvels, maar vooruit voor ons was het al een stukje de goede kant op :). Omdat het daar goed beviel en het rijden ook goed ging, besloten we het jaar daarna nog een stuk te zakken en zo waren we de afgelopen 3 jaar in het Zwarte Woud in Duitsland. Daar waren de bergen officiële bergen (tot 1500 m) en konden we goed oefenen met wandelen in de bergen met de kinderen. Zo hebben we het rustig opgebouwd, kleine stukjes, kijken wat ze aankunnen en leuk vinden...

Maar het kriebelde nog steeds...want in mijn beleving zijn die andere bergen... ECHTE bergen... maar dit jaar is het dus zover. We gaan naar de "echte" bergen met hoogtes tussen de 2500 en 3400 m.

Ratelend berggeitje....
Ik kan me voorstellen dat jullie je afvragen hoe de kinderen dit vinden... nou ze vinden het geweldig! Vorig jaar liepen we 1 hele pittige tocht van 15 km en hadden flink wat stijgings- en dalingsmeters in onze benen zitten. Het was een tocht met veel afwisseling, van smalle paadjes, tot langs een riviertje, tot op een kale top en langs een meer... Toen zeiden we steeds tegen elkaar... dit lijkt echt op Oostenrijk... grillig, mooi en afwisselende wandelingen...en de jongens? Die liepen als 2 kleine berggeitjes voor ons uit....

De laatste 700 meter was heel erg steil omhoog, daar zag ik vooral erg tegenop. Als dat maar goed zou gaan met de jongens, al zoveel kilometers en hoogteverschillen in de benen... en dan nog zo'n pittige stijging. Ik was bang dat we allebei met een kind op ons nek zouden eindigen om boven te komen (want dat gebeurd wel eens). Maar wat bijzonder, ze liepen en ze liepen... ongelooflijk. En de jongens stopten niet meer met kletsen...en maar kletsen... en ik maar hijgen... Achter ons liep een stel op middelbare leeftijd en die kwamen niet meer bij van het lachen, want zeker Matthijs werkte een compleet fantasie verhaal uit en bleef maar ratelen en geloof me het was pittig op dat moment... en hoe pittiger het werd, hoe intensiever hij ging praten en ik kon tussen het hijgen alleen maar ja en nee mompelen :)...
(hahah... zien jullie het al voor je... ).

Maar we kwamen dus makkelijk boven en dat middelbare stel waren we ondertussen kwijt geraakt, niet dat het een wedstrijdje is, maar toch wel leuk om te merken. Dit was voor ons ook een bevestiging dat we hoger konden gaan.

Voorbereidingen thuis...
Zo'n wandelvakantie heeft ook de nodige voorbereiding nodig. Op de site www.outdooractive.com kan je heel gericht zoeken op wandelingen. (door de plaats en activiteit in te vullen) Daar kan je precies zien hoeveel km, maar ook hoeveel meter je moet stijgen en dalen. Want vooral het stijgen en het dalen maakt het wandelen in de bergen pittig. Die site pluis ik dus helemaal uit en zoek veel verschillende soorten wandelingen. Deze printen we uit en gaan mee op vakantie. En als we ze gelopen hebben, laten we de kaarten en beschrijvingen in het huisje achter, dan hebben andere vakantiegangers er misschien ook nog wat aan.

Ook zijn de plaatselijke site's van de VVV ook van grote inspiratie. Maar ook google heeft vaak veel goede ideeën. Maar naast wandelingen zoek ik ook altijd andere leuke uitjes. Want wandelen kan je goed combineren met een museum, zwemvijver, leuke stad, rodelbaan, winkelen/boodschappen doen, enz. Dus ik struin het hele internet af en al die leuke adresjes, mooie wandelingen en andere tips komen in een groot bestand. Deze nemen we uitgeprint ook mee.

Nieuwsgierig hoe dat er dan uitziet? Kijk hier dan maar eens en kijk ook eens hoe zo'n lijst wandelingen eruit ziet (wat eigenlijk niet meer is dan een lijst met links die allemaal uitgeprint worden)

Goede uitrusting....
Een goede uitrusting is wel handig als je heel de dag loopt. Er is van alles te koop en in allerlei prijscategorieën. Graag wil ik jullie laten zien waar wij voor gekozen hebben.

• Drinkflessen: We nemen altijd veel water en sap mee. Daarvoor gebruiken we 2 verschillende soorten flessen. We gebruiken plastic Dopper flessen, maar die houden je drinken niet koel en dat is toch wel fijn. Daarom kochten we op aanraden van mijn ouders Sigg flessen, een flinke investering, want ze zijn niet goedkoop, maar wat een genot. We kochten er een nylon hoes bij en deze houdt je drinken heerlijk koel. Als we 's middags lunchen drinken we er vaak melk bij, deze is dan nog heerlijk koud. Maar ook later op de middag is het drinken nog koel, waar onze plastic flessen dan al lang lauw water bevat. Deze flessen zijn ook handig als je niet wandelt, maar een dagje uit gaat.
  • EHBO-kit: Je wil er natuurlijk niet aan denken, maar er kan van alles fout gaan onderweg en je bent vaak niet gelijk terug bij de auto. Dus het is belangrijk om EHBO spulletjes mee te nemen, daarbij hebben we ook altijd tape bij ons, maar ook genoeg pleisters, verband, sterilon en paracetamol.
  • Poncho's: In de zomer wil je liever geen regen, maar soms is dat toch onvermijdelijk. Een paraplu of compleet regenpak is te zwaar om mee te nemen. Daarom kochten we simpele wegwerp poncho's. Deze koop je bij de Xenos en zijn niet duur (3 voor 1,99). In de rugzak gaat voor iedereen een poncho en in het huis ligt nog een reservesetje, met deze poncho's  kan je makkelijk meerdere keren doen,
  • Kleed en microvezel handdoek: Aan een van onze rugzakken hangt altijd een kleed, lekker als je gaat rusten of eten, kleedje op het gras, broodjes uit de rugzak en genieten maar. Dus die moet altijd mee en deze heeft een plastic onderkant en dus ook op nat gras kunnen we zitten. Ook gaat er altijd een microvezel handdoek mee. Deze zijn gemaakt van hetzelfde materiaal als van die schoonmaak doeken en kunnen heel veel water opnemen en zijn weer snel opgedroogd. Deze nemen we dus altijd mee, want vaak komen we water tegen tijdens het wandelen en natuurlijk mogen en willen de kinderen (en ik) daar lekker met hun voetjes in.
  • Rugzakken: We lopen allemaal met onze eigen rugzak.De kinderen hebben een simpele rugzak die we kochten bij de Action. Hans en ik liepen voorgaande jaren met een oranje rugzak van de Ikea. Dat beviel ons goed, maar we kregen te weinig ruimte in de rugzakken en de rugzakken bleken zelf ook al best zwaar te zijn. Hans kreeg voor zijn verjaardag van ons een echt wandelrugzak. De soort die hij had was niet voor mij geschikt, dus ik was van plan dat om met mijn oranje rugzak te lopen. Tot ik tegen een aanbieding bij de Lidl aanliep, ze hadden wandelrugzakken flink afgeprijsd. De maat/pasvorm was anders en dus kocht ik voor mezelf een geweldige roze rugzak :)... joehoe nu heb ik ook een echte! En mocht je denken dat is toch troep bij de Lidl vandaan? Nou dat valt dus reuze mee, dus hou hun folders goed in de gaten, want er staan geregeld wandelaccessoires in.

• Wandelschoenen: Uiteraard heb je ook goede schoenen nodig. Wij hebben beide echte bergschoenen die we kochten in Duitsland. We dragen beide het merk Meindl. (ook een echte investering, maar hier doe je ook jaren mee). Voor de kinderen verschilt het een beetje, dit jaar kochten we in de uitverkoop voor het eerst echte bergschoenen, maar andere jaren hadden we stevig schoenen met een grof en goed profiel.
  • Wandelsokken: Met wandelsokken loop je net wat lekkerder, speciale gebieden in de sok voor extra ondersteuning en voor ventilatie. Deze hebben we ook voor de kinderen. Die van de kinderen kochten we bij de Action, die van mij bij de ANWB en die van Hans in maat 48(!) kochten we in Duitsland.
  • Verrekijker: Vorig jaar vaderdag kreeg Hans een goede verrekijker, deze gaat standaard mee, maar ook de mini varianten voor de kinderen gaan mee, want bovenop de bergen kan je vaak zover wegkijken... vaak adembenemend mooi...
  • Wandelstokken: We lopen allemaal graag met wandelstokken, dit geeft je veel steun tijdens het lopen. Mijn stok is een gevonden stok die ik al heb sinds ik kind ben. Vroeger kocht ik veel schildjes, dus hij zit bijna helemaal vol (zie foto's hieronder). De kinderen hebben stokken van mijn ouders gekregen en Hans kocht hem afgelopen jaar, want we konden voor hem geen goede stok vinden in het bos. Deze konden we toen kopen en hebben we dus gelijk een nieuwe stok om vol te hangen met schildjes :).
  • Petjes en zonnebrillen: Voor alle 3 mijn mannen onmisbaar. Zelf draag ik nooit petjes of zonnebrillen, maar de mannen juist heel graag. Tegen het felle zonlicht en de petjes tegen de warmte op hun hoofd.

Daarnaast gaat er nog veel meer mee maar dat heb ik niet op de foto staan. We hebben ook altijd een goede wandelkaart van het gebied bij ons, want stel je voor dat je je wandeling halverwege kwijt raakt, of overvallen wordt door noodweer of je enkel verstuikt, dan moet je je weg terug kunnen vinden.

Ook kreeg ik als tip om handschoenen en mutsen mee te nemen als je wat hoger gaat wandelen (waar bv sneeuw ligt) omdat het daar best koud kan zijn. Ook zullen we een vuilniszakken meenemen (die kunnen dienen als slee :)..)

Wat ook mee gaat zijn de houten bootjes van de kinderen, deze hebben we ooit in Freiburg gekocht en deze komen bij alle stroompjes tevoorschijn. Zo hebben we altijd wat te spelen bij ons en de kinderen dragen ze graag in hun eigen rugzakken. Ook altijd hebben we desinfecterende handengel bij ons, maar ook zonnebrand, veel eten en drinken, zakmes, snoepjes, wc papier, koeken, fruit, en erg belangrijk geld voor taartjes en drinken :).

1. Ha Ilse,
    Ik heb nog een aanrader voor wandelschoenen voor je. Wij zijn vorig jaar erg goed geslaagd bij Decathlon. Zij hebben goed betaalbare fijne schoenen. Ik heb ze daar voor mij zelf ook vandaan. Ik heb ook meindl schoenen maar had elk jaar weer blaren. Mijn voeten zijn daar erg gevoelig op. Vorig jaar dus maar overstag en nieuwe gekocht en ik heb geen blaar gehad! Echt super. Voor de jongste hadden we een mazzeltje in de opruiming echte mini bergschoenen voor Eur. 7,50 en ze hebben ook fijne bergsokken. Die hebben de kinderen de rest van het jaar ook graag aan..... Echt een aanrader.
    Alvast een fijne vakantie!
    Hartelijke groet,

Ellen

1. Die tip heb ik eerder gehoord!ga ik zeker volgend jaar in de gaten houden! Liefs Ilse

Verwijderen
  2. Ik wil ook wel een desinfecterende hand-engel mee 😂

3. Hoi
    Laats heb ik aangegeven bij instagram je te volgen... leuk! Nu dacht ik, ik ga eens op je weblog kijken... (ooit ook eens aan begonnen (http://deplaisiertjes.blogspot.nl/ ) Maar door tijdsgebrek komt er niks meer van. Maar nu las ik dit stukje over wandelen in de bergen ed. erg leuk joh!! Maar die Sigg flessen he... zijn dat die flessen van een liter? http://www.vrijbuiter.nl/outdoor/reisaccessoires/sigg-swiss-emblem/ ? Wij komen vaak in duitsland en vorig jaar zeiden wij ook al tegen elkaar, we gaan dit jaar eens lekker wandelen. Nu gaan we binnenkort eens schoenen halen bij ANWB voor mijn man en ik.
    Leuk om je tips te lezen... steek er weer wat van op!
    bedankt,
    groetjes danielle plaisier

1. Hoi leuk dat je hier even komt kijken! Die flessen hebben we inderdaad... Alleen als je goed zoekt, kan je ze ook stukken goedkoper vinden. Leuk om schoenen te kopen. Veel voorpret toegewenst!