14 september 2016

Vijgen met serranoham uit de oven


Vijgen... Heb jij ze al eens gegeten? Ik nog nooit... Een tijdje geleden kwam ik ze tegen bij de Lidl en deze gingen dus mooi mee. 2 Nam ik er...om 2 verschillende gerechten mee te proberen... die ik overigens nog moest verzinnen. Een rondje google en pinterest vertelde me dat ze geweldig moesten zijn in combinatie met iets zoutigs zoals bv rauwe ham of kaas...  


Dit gerechtje kan je op 2 manieren serveren of gebruiken. Je kan er een voorgerechtje van maken of in kleinere porties serveren en dan wordt het dus een amuse. Dus maar net waar je het voor wil gebruiken. 


Recept Vijgen met serranoham uit de oven
8 amuses of 2 voorgerechtjes

2 vijgen
8 plakjes serranoham
honing
rucola
2-3 eetlepels mascarpone
pijnboompitten

Verwarm de oven voor op 200 graden. 
Snij "kop en kont" van de vijgen af.
Snij de vijgen in kwarten. 
Wikkel iedere kwart vijg in een plak serranoham. 
Leg de vijgen in een ovenschaal naast elkaar. 
Laat er een beetje honing overheen lopen
Bak de vijgen in 10-15 minuten tot de ham knapperig is. 
Rooster ondertussen wat pijnboompitjes.
Haal mooie bordjes of amuselepels uit je kast.
Verdeel wat rucola op de bordjes of op de lepels. 
Maak met een vork de mascarpone los. 
Verdeel de warme vijgen over de bordjes of amuselepels. 
Schep op alle amuselepels een theelepeltje mascarpone, op de bordjes mag je een grotere lepel scheppen. 
Druppel er wat dressing over de kaas. 
Strooi als laatste wat pijnboompitten over het geheel. 


Wij aten dit op een zondagavond.. samen met nog wat anders lekkers... Ik vind het een echt feestelijk gerechtje. Zondag is voor ons een feestelijke dag dus dat past goed... Maar ik kan me zo maar voorstellen dat je dit op een feestelijke etentje maakt... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten