10 januari 2017

Wat is jouw budget? ~Een mama~


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Deze keer iemand die liever anoniem blijft... wat uiteraard ook geen probleem is!
_____________________


Wie ben je?
Ik ben getrouwd met de liefde van mijn leven, moeder van 3 schatjes, 38 jaar oud, werkzaam in het basisonderwijs. Ik houd van gezellig doen met familie en vrienden. Ga graag naar een museum, houd van lezen en ook erg van winkelen. Sporten doe ik braaf omdat het moet;-)

Wat is jullie gezinssamenstelling? 
Met zijn tweetjes zorgen we voor onze 3 zonen, van 1, 9 en 10 jaar.

Werk jezelf? En je evt partner ook?
Ja, ik werk 2 dagen, mij man werkt fulltime, maar neemt een dagje ouderschapsverlof op.

Wat geef je per maand aan boodschappen uit? En wat valt daar voor jou allemaal onder? 
Wij zijn ongeveer 650 euro per maand voor boodschappen kwijt en daar zit alles bij in.

Heb je daar een vast budget voor of gebruik je gewoon wat nodig is?
Nee, ik koop wat ik nodig heb. Grote boodschappen haal ik wekelijks bij de Dirk en de Lidl. Tussendoor ga ik naar de Albert Heijn hier om de hoek, maar probeer ik te letten op de aanbiedingen. Toiletartikelen en luiers koop ik meestal bij de Kruidvat.  

Wat vind je daar zelf van? Is dat veel of juist weinig?
Dit lijkt me een prima bedrag voor een gezin met vijf personen. Volgens het Nibud is het overigens ook ok, niet dat ik daar nou bijzonder veel waarde aan hecht hoor. Ik vind het persoonlijk niet prettig om erg veel met geld bezig te zijn. We smijten het geld niet over de balk, kopen redelijk bewust en eten gezond. Ik weet dat ik geld zou kunnen besparen, maar vind het niet nodig. De kinderen krijgen een pauzekoek mee, de kleinste draagt bij voorkeur pampers, kibbeling op zijn tijd moet kunnen en stoofvlees bij de slager is gewoon lekkerder dan uit de supermarkt. 

Werk je met een budgetten? Zo ja, voor wat allemaal?
Nee, maar we hebben zo ongeveer wel helder waar het geld elke maand heen gaat. Excelbestandje werken we zo nu en dan bij. Wel reserveren we het vakantiegeld voor de vakantie en proberen er iets extra’s (meestal voor in huis) van te doen. 

Houdt besparen jou bezig?
Aan het eind van het jaar bekijken we de gunstigste zorgverkering, kiezen de goedkoopste energieleverancier, letten op de internetprovider en telefoonabonnementen. Eerlijk is eerlijk, zulke dingen zoekt mijn man uit. Ik geef het allemaal iets makkelijker uit. Gezellige uitjes, leuke kleren; ik word er toch wel erg blij van. En we hebben 2 auto’s. Dus nee, besparen houdt me niet enorm bezig.

Welke keuzes maak jij persoonlijk wel of juist niet als het gaat om besparen?
We hebben geen abonnementen, kopen niet persé A-merken, gaan niet duur op vakantie, kopen vaak in de opruiming, (ver)kopen vaak dingen op Marktplaats. En geven nooit geld uit, wat er niet is.
We besparen niet op gezond eten en het huis moet behagelijk warm zijn. En we vinden het belangrijk om leuke dingen te doen. 

Wat is jouw beste tip om te besparen? 

Smokkel je eigen eten en drinken gewoon mee de bios in en smeer je eigen lunch als je een dagje op stap gaat.


__________________

Bedankt lieve mama.... voor het invullen van deze lijst! Leuk om te lezen hoe je er mee omgaat. Lekker op je eigen manier die bij jullie past! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten