9 februari 2017

Bespaartips: Handig inkopen met pubers in huis

Deze maanden komen er van diverse bloggers en bekenden van ons hun budgetten en tips om te besparen voorbij. Bij iedere vragenlijst heb ik er een quote uitgeplukt. Rondom die quote wil ik jullie diverse tips geven...   Deze keer de quote van Eveline



Onze mannetjes eten al aardig wat... Grote borden en flinke porties boterhammen verdwijnen in die kleine lijfjes. Hans en ik vragen ons wel eens af hoe dat moet als ze tieners zijn... Hoeveel kilo groente moet ik dan wel niet klaar maken... Tegelijk bedenk ik me dan ook dat je budget dan automatisch omhoog zal moeten ... 

Persoonlijk vind ik het lastig om hier op voorhand al tips voor te geven. Maar Eveline geeft al een paar goede tips. Ik vul ze aan... 

* hou de folders in de gaten
* koop afgeprijsd vlees of groente
* koop groter in 
* probeer veel zelf te maken
* werk met een weekmenu
* maak boodschappenlijstjes
* zorg voor voldoende vries en opbergruimte
* voed jezelf en je kinderen met goed en voedzaam eten, zodat ze niet gelijk weer trek hebben

Ik vermoed dat het met tieners ook wel handig is om niet een al te grote voorraad aan chips en koek in huis te hebben, of een deel ervan goed te verstoppen. Om me heen hoor ik altijd dat de voorraden als sneeuw voor de zon verdwijnen ;). 

Maar wat hebben die pubers nou echt nodig? Op de site van het voedingscentrum kan je een "persoonlijk advies" krijgen... En nee niet alles waar zij voor staan sta ik achter, maar wel handig om als referentiekader te hebben. Je kan de leeftijd en het geslacht invoeren en er rolt een advies uit. Daarbij allerlei leuke en vernieuwende receptjes en ideeen. Ik was verrast door de leuke dingen die er tussen stonden. Dus check die site even als je ook nieuwsgierig bent, dat kan hier.

Daarnaast lijkt mij heel erg moeilijk om je tieners/pubers te helpen om op de juiste manier hun groter wordende voedingsbehoefte op een gezonde manier in te vullen. Ze voelen zich groot, lijken alles te kunnen eten, denken niet heel erg na over gezonde voeding of zijn juist door geschoten naar de extreem gezonde kant. Allereerst denk ik dat dit opvoeden en leren al vroeger begint. Deze basis leg je al vanaf het moment dat ze vast kunnen eten. Maar ook wel voorbeeld geef jezelf. Dus voorleven en een goede basis scheelt al heel wat. Daarnaast denk ik dat je het ook los mag laten... Ze merken vanzelf een keer aan hun lichaam dat iedere dag friet of een broodje frikandel tegen gaat staan en niet goed is voor hun lichaam en uiterlijk... Op deze site vind je ook nog wat aanvullende tips.

En voor de fun... als je tiener nog geen echte puber is ;)... Laat hem dan eens een online testje doen... 

Nog meer info over jongeren, schoolgaan en eten vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten