1 maart 2017

Wat is jouw budget? ~Debbie~


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Eigenlijk is deze serie ontstaan door het online gesprek wat ik had met deze dame. Toen ze me vroeg naar ons besparen en budget. Dat zette me aan het denken.... en niet veel later ging ik aan de slag voor deze serie. Dus bedankt voor de input en je vragen :)... Debbie maakt graag mooie taarten en blogt op Treasures for pleasure
__________________




Wie ben je?
Hoi, mijn naam is Debbie S. Ik ben 28 jaar oud. Ik ben een West-Vlaamse(België) en woon daar dus al mijn hele leven ;-). Ikzelf ben van opleiding leefgroepenbegeleidster(opvoedster A2). Heb dan ook, voor ik volledig thuisbleef even in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking gewerkt. Heel boeiende, maar wel emotioneel uitdagende job vond ik persoonlijk…

Ik ben sinds 2008 getrouwd met mijn man. Ik was net geen 20 jaar. Eerst heb ik even gewerkt, maar toen we besloten om voor kindjes te gaan, ben ik volledig thuisgebleven. En hier nog geen minuut spijt van gehad. Ondertussen dus ook al bijna 7 jaar thuisblijfmama.

Mijn hobby’s… laat me even denken??? Op de eerste plaats is dat dus mijn gezin. Ik krijg veel de vraag van mensen “wat doe jij dan hele dagen? Waarmee hou jij je bezig?” (eerder cynisch en veroordelend dan werkelijke interesse natuurlijk) Waarop ik volmondig antwoord… “hele dagen koffie drinken, weggaan en in de zetel vertoeven”… Neen helemaal niet dus J.

Mijn antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel. Ik hou me bezig met het huishouden(want als je hele dagen thuis bent zie je ook vanalles die vuil is of even onderhanden genomen moet worden), verzorgen van de kids en bezig zijn met hen(knutselen, huiswerk, even spelen met hen,…), hen van en naar school brengen (en ja ook smiddags want ze eten dan thuis), en natuurlijk zorgen dat er elke avond een warme maaltijd op tafel staat ;-). Het huishouden houdt natuurlijk veel meer in dan alleen maar een dweiltje slaan, maar daar moet ik waarschijnlijk niet echt over uitwijken…). Laat ons zeggen ik heb mijn handen wel vol!!!

Andere hobby’s zijn voor mij… creatief bezig zijn(dat is voor mij hoofdzakelijk knutselen met de kinderen(op gelijk welke manier… met klei, verf, kleurpotloden, papier,dingen die we in de natuur vinden,… noem maar op). Ik neem hier en daar een kleine uitdaging voor mezelf aan(zoals nu ben ik bezig met het maken van een eigen menu-bord voor de in keuken…leuk voor mezelf en voor de kids om te zien wat er op tafel komt die avond, en natuurlijk leuk om te maken).

Ik bak ook heel graag. Van gewone cakes, tot creaties in rolfondant. Voor die creaties kan je terecht op mijn blog(zie laatste vraag). Ik ben daar eigenlijk een jaar geleden mee gestart en het bevalt me wel. Heb er natuurlijk niet altijd even veel tijd voor, maar dat komt nog wel als de kinderen iets ouder zijn.

Het laatste waar ik me ook graag mee bezig houdt is fotografie. Eigenlijk hoofdzakelijk van onze kinderen, omdat die ook het meest bij me aanwezig zijn. Ik trek dan ook liefst

portretten. Ik kreeg de vraag om foto’s te trekken op mijn broers huwelijk volgend jaar en zal dat dan ook met veel plezier doen. Weliswaar amateuristisch maar hey we kunnen maar ons best doen hé ;-).

Even over mijn gezin… Ons gezin bestaat uit 5 leden, mijn man,onze 3 kids en mezelf. Onze kids hebben de leeftijd van 6jaar,3 jaar en 1,5jaar…voor de moment soms een klein hectisch boeltje. Maar ik vind dat echt wel gezellig, ik hou van die gezellige drukte.

Hoef natuurlijk ook niemand geen leugens wijs te maken en gewoon eerlijk te zijn en zeggen dat het moederschap/ouderschap soms ook héél lastig kan zijn… Het vele ruzie maken, het elkaar in de haren vliegen, het roepen, huilen,… staan hier dagelijks op het programma. Maar ik kan wel zeggen dat ik me geen leven zonder hen nog kan inbeelden, ze zijn – samen met mijn man – alles voor mij!

Onze woning. Wij wonen dus in een huurwoning, aangezien een huis kopen met maar 1 inkomen nogal moeilijk is. Maar we vinden dat ook helemaal niet erg! We wonen in een rijwoning in een rustige wijk aan de rand van de stad, omringd door allemaal bejaarde mensen. En moet eerlijk zeggen, ik vind dit zalig! Oké ze hebben altijd allemaal gezien wat er gebeurd, maar het zijn ook heel vriendelijke en eenvoudige mensen. Mensen die niet echt zoveel belang hechten aan het materialistische maar eerder aan een vriendelijke babbel, schouderklopje of een simpele mop. Ons huis op zich is wel vrij groot. Een ruime living, wel kleine keuken waardoor we in onze woonkamer eten en 4 ruime slaapkamers met een middelgrote tuin.

Wij hebben een 20tal parkieten, 4 zebravinkjes, 3 kippen en 1 konijn. Een kleine kinderboerderij dus J. We zijn nogal dierenliefhebbers.

Wat geef je per maand aan boodschappen uit? En wat valt daar voor jou allemaal onder? 
Onze uitgaven per maand varieert eigenlijk. Afhankelijk van wat er die maand op is. Ik heb voor mezelf een tijdje geleden besloten om een menu op te stellen voor de ganse maand, waardoor ik ook een beter zicht heb op wat ik allemaal moet kopen. Laat ons zeggen dat de kosten per maand tussen de 750 & 850 euro liggen. Hieronder heb ik wel alles. Eten, drinken, tabak voor mijn man, pampers, babyvoeding, verzorgingsproducten, dierenvoer. Maar ook het tanken voor 2 wagens(want ja we hebben de luxe van 2 wagens te hebben), en de eventuele uitstapjes.

Heb je daar een vast budget voor of gebruik je gewoon wat nodig is?
Ik probeer me aan het budget te houden, want meer is er ook niet hé met 1 inkomen. Meestal geraak ik er wel altijd!

Wat vind je daar zelf van? Is dat veel of juist weinig?
Soms denk ik echt wel dat we veel geld uitgeven en hier en daar wel kunnen besparen. Ik ben er dan ook sinds een maandje mee gestart om alles eens goed te bekijken waar ik teveel uitgeef en waar ik goedkopere dingen kan kopen.

Als de kids wat groter zijn en de oudste 2 beide kunnen fietsen, zal hier dan ook wel vlugger de fiets genomen worden voor de tripjes naar school.

Werk je met een budgetten? Zo ja, voor wat allemaal?
Ik werk niet met budgetten maar let gewoon wel op veel dingen. Zoals pampers zijn ook niet van het merk ‘pampers’ maar van de aldi. Net zoals de pamperdoekjes.

Houdt besparen jou bezig?
Besparen houdt me uiteraard bezig omdat we een gezin zijn met maar 1 inkomen moet er wel opgelet worden. En ik vind het eigenlijk(1 inkomen of 2) dat je altijd een beetje voorzichtig moet omgaan met geld. Wij zijn dit ook meegegeven van thuis uit dat het belangrijk is om te sparen, ook al is het maar een klein bedrag in de maand.

Welke keuzes maak jij persoonlijk wel of juist niet als het gaat om besparen?
* Op verzorgingsproducten gebruikte ik mustelaproducten voor alle kids. Als je dit berekent komt dit redelijk duur uit. Dus ben ik even rond gaan kijken en kwam ik bij ultra doux kids. 2.45euro voor een 250ml(terwijl ik bij mustela toch een 7.8euro betaalde voor 200ml). En als je de promoties bij het kruidvat in de gaten houdt (zoals voorbije maand) kon je voor alle lichaams- en verzorgingsproducten er 2 kopen en kreeg je 1 gratis J.

* Mijn man rookt en sigaretten kopen in pakjes is héél duur. Daarom heb ik voor een 8euro een klein apparaat gekocht om ze zelf te schieten. Als ik het bereken scheelt dat ongeveer een 180euro per maand dat we daar uitsparen.

* Bij pampers voor de kids kijk in de aldi. Een pak pampers van het merk zelf daar betaal je al vlug 25euro voor, terwijl je die in de aldi aan de helft van de prijs kan kopen. En mensen ja, het is even goed hoor. Je kan er gerust zelfs een hele nacht mee trekken.

* Voor eten in het algemeen is onze huiswinkel toch wel de aldi. Wij halen daar héél véél producten. Enkel voor enkele dingen zoals alcohol en ijs(wel van het merk boni) halen we dat in de colruyt.

* Op vlees tracht ik toch ook te besparen. Wij hebben een heel grote diepvriezer staan(een staande met 7 vakken) en ik haal dan altijd een 16kg vlees in één keer naar de kleine bassin. Is zo een vleeswinkel waar je het vlees veel goedkoper kan kopen als je per 2 kg of meer koopt. Dus voor een 16kg vlees betaal ik altijd een 110euro-120euro maar daarmee doe ik dan toch wel een maand of 2 of net iets langer. Wat zeker niet duur is voor een gezin van 5. Komt op een 55-60euro per maand vlees. Oké het is niet elke dag biefstuk of duurder vlees, maar ik doe mijn best te variëren. Hier staan hamburgers, snitzels, kip, paardenbiefstuk, worst, gehakt(maar op verschillende manieren) en pangasiusfilet of zalm vaak op het menu.

* Ik tracht ook goed uit te kijken als we kleding voor de kids kopen. Ik kijk héél vaak tweedehands of simpelweg de zeeman of de wirba. Ik heb al zo enkele mama’s van wie ik overkoop en het is kledij waar niks aan is, ziet er nog heel goed uit en je kan die overkopen voor een appel en ei. Voor onze oudste zoon kijk ik vaak op de C&A voor bovenkledij en op next voor jeansbroeken. Voor ons meisje kijk ik ook tweedehands. Het is ongelooflijk welke kledij je kan vinden voor héél weinig geld en in een heel goede staat!

* Wij kopen onze schoenen meestal in Shoe Discount. Daar kijk ik ook altijd naar acties of promoties. Het hele jaar door kan je als je een oud paar schoenen inlevert, een kortingsbon van 15% krijgen op je volgende aankoop. Niet mis voor een gezin met 5 vind ik dan!

* In speelgoed kijk ik ook goed uit. Wij kopen vaak bij bol.com…scheelt vaak in prijs of zelfs tweedehands. We hebben wel door de loop der jaren gemerkt dat er toch wel veel geld ging naar speelgoed en zijn daar sinds enkele maanden toch mee gestopt! Cadeaus zijn voor speciale gelegenheden of verjaardagen, en wees eerlijk de kids kijken er dan ook veel meer naar uit, dan als je elke maand thuiskomt met een cadeautje want dan is het nieuwe er ook vlug af!

* Ons brood koop ik elke dinsdag in de carrefour. Dan breng ik er mee voor een hele week(aangezien we toch een grote vriezer hebben). Ipv 1.99euro voor een groot brood, betaal je dan 1.40euro. Op jaarbasis zijn dat weer enkele euro’s die worden uitgespaard.

* Knutselmateriaal, breigaren, decoratie… koop ik vaak in de action of de zeeman. Is héél goed van kwaliteit en zeker niet duur.

* Wasproducten voor kledij zijn van huismerk ‘aldi’. Ik ben er heel tevreden over en onze kledij verkleurt niet. Ook voor kuisproducten en andere producten voor de schoonmaak, worden die aangekocht in de aldi. Daar bespaar je dan natuurlijk ook een heleboel geld!

Wat is jouw beste tip om te besparen?
Altijd goed uitkijken wat je koopt en waar je het koopt. De promoties ook in het oog houden en geen overvloed want de rest moet je dan toch weggooien of weggeven.


_________________

Dank je wel Debbie voor het invullen van de lijst 
en ik wens je veel genot van je gezin toe!


1 opmerking:

  1. Heerlijk om te lezen een moeder die voor haar gezin kiest dat zou iedereen moeten doen,ik ben ook opgevoed door ouders waarvan de vader werkte en de moeder voor haar gezin koos.
    Je krijgt veel meer mee van de normen en waarden die er bestaan, en ik hen een heerlijke jeugd gehad.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen