21 september 2017

Vakantie terugblik ~ Astrid

Vakantie verhalen zijn leuk... in deze serie geef ik jullie dmv diverse gastbloggers een mogelijkheid om mee te lezen over hun vakantie... Vandaag vertelt Astrid over hun vakantie in Normandië!


Hoe was je vakantie? 
Bij ons begint de voorpret altijd al vroeg met de voorbereidingen. (Lees: ik begin vroeg met inlezen, lijstjes nakijken, etc). Dit jaar stond Normandië op het programma. Omdat we specifiek naar de landingsstranden willen gaan, vonden we een camping bij Omaha Beach in de buurt. Ik heb allerlei bezienswaardigheden opgezocht zodat we ter plekke kunnen kijken waar we heen willen. We hebben niet alles bezocht hoor, omdat de musea veel van t zelfde zijn. De bunkers en kanonnen waren bij onze kleuter favoriet. Gelukkig hadden we er veelal zonnig weer bij, beter dan in NL op dat moment ;). 

Wat was het allerleukste wat je beleefde?
De begraafplaatsen hebben op mij veel indruk gemaakt. Al die kruisjes, al die gevallen soldaten voor onze vrijheid! We hebben dan ook bloemen gelegd om deze soldaten te eren. 

En was er misschien ook iets niet leuk?
Eigenlijk niet. 

Ik vind vakantie altijd bij uitstek geschikt om als gezin/stel weer te “resetten”... weer compleet de focus op elkaar en even geen stoorzenders van buitenaf. Beleven jullie dat ook met vakantie en hoe geven jullie dat vorm?
Voor ons is vakantie een tijd van relaxen en doen waar je zin in hebt. Als onze oudste geen zin heeft om mee te gaan, dan mag hij op de camping blijven. We doen 's ochtends kalm aan en in de middag trekken we er op uit om iets in de omgeving te zien. In deze andere omgeving komen we als gezin tot rust. 

Eten is op vakantie altijd een beetje anders, wat hebben jullie gegeten? Hoe koken jullie op vakantie? Of doen jullie dat misschien wel niet?
Wij hebben stokbrood gegeten, heel veel stokbrood. Ik dacht dat het een grapje was dat de Fransen alleen stokbrood eten maar het is echt waar! Brood is er wel, maar erg duur en droog. Verder neem ik uit NL altijd wat kruidenmixen mee voor macaroni en bami. We bbqen ook regelmatig. We hebben zelfs nog hutspot gegeten dit jaar! 

Wat heeft afgelopen vakantie de meeste indruk gemaakt op je?
Staand aan de kust, uitkijkend over het water beeldde ik mij in hoe het moet zijn geweest voor de Duitse soldaten toen ze op 6 juni 1944 aan de horizon ineens bommenwerpers, boten en parachutisten zag verschijnen. Dat moet wel beangstigend zijn geweest! 

Had je van tevoren een beeld van deze vakantie? Zo ja is deze uitgekomen?
Mijn verwachting is inderdaad wel uitgekomen. We hebben veel gezien en dat heeft ons nog meer doen beseffen wat er gebeurd is in de WW2. 

Als ik naar dezelfde streek op vakantie zou gaan, waar zou ik dan zeker heen moeten?
Naar Omaha Beach en Utah Beach. 

Als wij terug rijden van onze vakantie dromen we vaak al stiekem een beetje over volgend jaar… Doe jij dat ook? En waar gingen jouw dromen over op de terugweg? 
Haha dromen genoeg! Volgend jaar staat waarschijnlijk de Oostzee in Duitsland op het programma. Maar ook Oostenrijk en Italië hopen we de komende jaren te bezoeken. 

_________________________

Leuk dat je meedeed Astrid, super om jullie verhalen te lezen! Brengt voor mezelf herinneringen terug toen ik aan de Normandische stranden stond als kind. Bedankt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten