19 oktober 2017

Een dag uit het leven van... Mariska

De komende weken nemen een aantal gastbloggers jullie mee in een inkijkje in hun dag... Ieder op hun eigen unieke manier en tegelijk toch vaak ook erg herkenbaar. Want wat is het soms druk in gezinnen en haasten steeds weer.... Kunnen we van elkaar leren of besef je misschien juist dat jouw manier toch echt het beste past bij je eigen gezin... Laat het ons weten!

Vandaag geeft Mariska ons een kijkje in haar leven. Een leven met een bewegingsziekte en toch ook volop mama zijn! Mariska schrijft op www.verlangendleven.blogspot.com







Hoe laat gaat je wekker?
Mijn wekker gaat om 7 uur. Maaaaarrrr… meestal snooze ik nog wel een of twee keer. Kwart over 7 moet ik er echt uit.

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt?
Met wat ontbijt je en hoe laat?
Zodra ik wakker word bid ik. Ik bedank God voor een nieuwe dag en leg de dag ook in Zijn handen. Daarna ga ik aankleden en maak ik de kinderen wakker. Meestal zet ik het ontbijt klaar als zij zichzelf aankleden en dan gaan we om kwart voor 8 ontbijten. Ik eet yoghurt met havermout, rozijntjes en vers fruit, de kinderen eten een volkoren brood en/of een cracker. Daarbij drinken we thee of melk.

Moeten er kinderen naar school? Hoe ziet jullie ochtend spitsuur eruit? Hoe gaan jullie naar school?
Om 8.15 vertrekken de kinderen (de één 10 en de ander 7 jaar) zelf naar school. Ik hoef niet meer mee omdat de school aan het einde van de straat is.

Hoe breng je je ochtend door? Werk je vandaag? Of juist vrij?
Ik heb geen betaalde baan, dus ik ben elke dag ‘vrij’. Elke morgen ga ik, zodra de kinderen naar school zijn, naar zolder. Hier heb ik een eigen plekje waar ik mijn bijbel lees en bid. 



Daarna pak ik iets op in het huishouden. Om 10 uur drink ik een kopje koffie en daarna probeer ik iets te doen waardoor mijn lijf weer wat rust krijgt. Bijvoorbeeld administratie wegwerken of een blog schrijven. Ik heb namelijk Cerebrale Parese. Dit is een aangeboren bewegingsstoornis. Daarnaast heb ik ook veel last van rugpijn. Alles kost daardoor meer energie en het is belangrijk om activiteit en rust goed af 
te wisselen.


Wat eet je als luncht? Eet je alleen?
De kinderen komen om 12.00 thuis eten. Ik zorg altijd dat de tafel dan gedekt staat zodat we meteen aan tafel kunnen. We eten meestal volkoren brood en drinken melk of karnemelk. Op vrijdag doe ik daar altijd wat lekkers bij omdat het bijna weekend is. Ik maak dan bijvoorbeeld tosti’s, bak een eitje of we eten een broodje knakworst. Tijdens de maaltijd kletsen we met elkaar over de ochtend. Na het eten kunnen de kinderen nog eventjes vrij besteden en om 13.00 vertrekken ze weer naar school.



Hoe breng je je middag door?
Als de kinderen weer vertrokken zijn ruim ik de tafel af en doe ik de afwas. Ik veeg even de kruimels onder de tafel vandaan en zet alvast het avondeten klaar. Daarna ga ik even rusten op de bank. Vaak lees ik dan wat. Als ik erg moe ben val ik wel eens even in slaap. Soms zet ik ook even een preek op en die luister ik dan ondertussen.
Om 15.15 komen de kinderen weer thuis. Af en toe met een vriendje. Dan drinken we wat samen en eten fruit. Vaak ben ik daarna bezig met de kinderen. Samen spelen, voorlezen en spelletje doen etc.

Wat eet je als diner, hoe laat begin je met koken?
Rond 17.00 ga ik koken. Ik probeer dat vooral te doen met verse groenten. We eten meestal een keer per week iets met rijst en een keer per week iets met pasta. De rest van de dagen eten we aardappelen met groente en vlees. Op vrijdag eten we soep met stokbrood.
Om 17.30 zitten we aan tafel.

Spitsuur ‘s avonds met allerhande clubjes van de kinderen en eigen activiteiten? Hoe kom je die door?
Na het eten moeten de kinderen om beurten meehelpen met de vaat. Op woensdagmiddag heeft onze jongste drumles en dat mag hij s’avonds na het eten 20 minuutjes oefenen. De oudste doet zijn huiswerk en speelt gitaar. Eigenlijk gaan zij s’avonds de deur niet meer uit.
Wij zelf hebben de ene week op dinsdagavond bijbelstudie en de andere week op woensdagavond gebedskring. Maar de laatste tijd lukt het mij qua energie niet meer om s’avonds de deur uit te gaan.

Hoe laat liggen je kids op bed?
Om 19.00 kijkt één van ons samen met de kinderen het jeugdjournaal. Daarna gaat de jongste van 7 om half 8 naar bed. De oudste van 10 drinkt dan nog even gezellig een kopje thee met ons mee en gaat om kwart over 8 naar bed waar hij nog even mag lezen tot half 9.

Wat doe jij dan?
Meestal wordt het lezen of een programma kijken op tv. We kijken eigenlijk nooit live, maar kiezen wat we leuk vinden en kijken dat bij uitzending gemist.

Heb je in de dag tijd voor jezelf of ben je vooral bezig bezig bezig?
Ik was vaak bezig bezig bezig. Maar mijn lichaam heeft me aardig stil gezet. Ik volg op dit moment een revalidatie-traject om hiermee om te gaan. Ik moet activiteit en rust heel goed afwisselen. Dat leert me ook wel om de juiste prioriteiten te stellen omdat ik simpelweg geen energie heb voor dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik het beste kan zorgen voor de mensen die me lief zijn, als ik ook goed voor mezelf zorg.

Wanneer is er tijd voor jou en je partner als je die hebt?
Eén keer in de week hebben mijn man en ik een avond voor ons samen. Dan leggen we onze telefoons aan de kant en ook de huistelefoon nemen we niet op. Vaak doen we dan een spelletje of we hebben een goed gesprek met een wijntje erbij. Echt even tijd voor ons samen.


__________________

Dank je Mariska voor het invullen van de vragen en het kijkje in jouw leven. Veel is herkenbaar, het rusten, het revalideren, de balans zoeken. Top hoe je er mee omgaat! Succes in je proces.


1 opmerking: