11 december 2017

Pie met kip, prei en champignons

Een pie, zo'n heerlijke maaltijd voor koude en gure dagen. Ideaal dus voor deze herfst/winter. Ik had veel te veel prei in de koelkast liggen en ging aan de slag...met onderstaande pie als resultaat. Het leukste van alles.. onze jongens zeggen geen prei te lusten, dit smulde ze op. Daarna vertelde ik dat ze prei gegeten hadden en waren serieus verbaasd. We komen er steeds meer achter dat groente op een goede manier verstoppen ideaal is! :)


Ik vind zelf de combi van zo'n krokante dakje en een zachte vulling echt geweldig! En besloot gelijk om onze gerechten vaker een dakje te geven, want dat is in feite wat je doet met een pie. De vulling kan je gerust eerder maken en later weer opwarmen als je hem wil gebruiken.


Recept Pie met kip, prei en champignons

4 personen

1 kipfilet
100 gram spekjes
2 uien
2 knoflook
400 gram champignons
2 grote preien
250 gram erwten uit de diepvries
350 ml bouillon (vers of van een tablet)
150 gram creme fraich
6-8 plakjes bladerdeeg
2 eetlepels tijm
3-4 eetlepels bloem

Verwarm de oven voor op 200 graden. 
Laat het bladerdeeg ontdooien.
Snipper de ui en de knoflook fijn. 
Snijd de prei in ringen en de champignons in plakjes. 
De kipfilet snijd je in blokjes.
Verwarm wat olie in een grote pan, bak daarin de kipfilet en de spekjes tot ze gaar en goudbruin zijn.
Voeg dan de uien, knoflook en de tijm toe, bak mee tot deze beginnen te kleuren.
Bak dan de champignons mee, tot ze geslonken zijn. 
Als laatste bak je de prei even kort mee. 
Voeg 2 bloem toe en bak even mee, blus dan het geheel af met de bouillon. 
Breng het geheel aan de kook en laat het 10 minuten zachtjes stoven. 
Voeg de erwtjes toe en verwarm goed door.



Roer de creme fraich er door heen en klaar is je vulling van je pie. 

Verdeel de vulling in een ovenschaal. 



Maak van de plakjes bladerdeeg 1 lap en druk de naden dicht met een vork. 



Snijd in het midden een luchtgat eruit, zodat de stoom kan ontsnappen. 
Leg het bladerdeeg over de vulling heen, snijd het teveel weg en druk het goed aan. 



Bak de pie in 20-25 minuten gaar in het midden van de oven. 


Wat zou jij het liefst onder een dakje stoppen? 


4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit, ik ga het maken de komende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ilse ziet er heerlijk uit, maar wat zou je in plaats van bladerdeeg kunnen gebruiken. Ik vraag dit i.v.m te hoog cholesterol en dus absoluut geen bladerdeeg wil gebruiken i.v.m. het veel te hoge vet gehalte. Heb zelf al zitten denken maar weet het ffe niet, misschien heb jij een idee. Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof dat ik dan voor aardappel puree zou gaan... maar heb je wel een andere soort schotel

      Verwijderen
    2. Dank je wel Ilse, ja dan word het wel heel iets anders maar kan best ook lekker zijn denk ik. Maar dan is het inderdaad wel heel iets anders, ik had zelf aan hartig kruimeldeeg met b.v. havermout gedacht of korstdeeg maar weet zo uit me hoofd ook niet of daar veel boter door gaat. Ik ga ook nog wel ff Google. Bedankt groetjes Petra.

      Verwijderen