10 april 2018

Gastblog Evelyn: Nurse office

Vandaag weer een gastblog voor jullie vanuit Zuid-Oost Azie... Evelyn schrijft over haar avondturen als zuster in de nurse office. Zij en haar gezin zijn uitgezonden naar Zuidoost-Azie om daar te werken voor Wycliffe Bijbelvertalers. Wat ze daar precies doen en hoe hun leven eruit ziet, daar blogt ze over. Mocht je vragen hebben? Ben je nieuwsgierig naar hun werk? Of hoe ze leven? Laat de vragen als reactie achter en zo voorzie je Evelyn van nieuw blogmateriaal!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nurse office

Op dit moment zit ik in de ‘nurse office’ te bedenken waarover ik wil schrijven. De ‘nurse office’ is echter een onbekend begrip in Nederland. Op Nederlandse scholen ga je met een schaafwond naar de conciërge of de pleinwacht; hij of zij plakt er wel even een pleister op. Maar onze kinderen zitten op een internationale school met een Amerikaans lessysteem; en binnen die schoolcultuur ga je naar de ‘nurse office,’ ofwel de schoolzuster, als je je ziek voelt of een pleister nodig hebt. 

Van verpleegkundig assistent naar schoolzuster

Omdat ik 8 jaar in het ziekenhuis heb gewerkt als verpleegkundig assistent, was ik snel één van de (vrijwillige) schoolzusters geworden. Wanneer je vrijwilligerswerk doet op school, krijg je korting op het schoolgeld en dat is mooi meegenomen! Maar wat ik het allermooiste vind, is ik dat ik als schoolzuster 10 uur per week op school nauw betrokken ben bij het leven van alle vier mijn dochters (ze gaan hier allemaal school omdat deze school onderwijs biedt van 5 jaar tot 18 jaar).


Wat doe je als nurse?

Het werk als schoolzuster kent vele facetten. Je plakt ontzettend veel pleisters, koelt zwellingen, en heel af en toe stuur je iemand door naar het ziekenhuis voor een hechting. En je vogelt de vele soorten buikpijn uit: ‘ik heb geen zin in school’-buikpijn, ‘ik heb last van spanning voor mijn toets’-buikpijn, en ook buikpijn voorafgaand aan blindedarmontsteking heb ik weleens meegemaakt. Ook psychische klachten zijn onderdeel van onze zorg; we willen een veilige plek zijn alle kinderen, van kleuters tot tieners. Dat we hier schoolzusters hebben is geen overbodige luxe omdat we in een tropisch land wonen; er zijn hier toch meer gezondheidsrisico’s en onbekende ziektes dan in Nederland. Zo hebben we ook te maken met (besmettelijke) ziektes zoals dengue fever (knokkelkoorts).  

Maar als een rode draad loopt door alle zorg het dienstbaar zijn aan God centraal. En we bidden regelmatig vóór de zieke en mét de zieke, want we vertrouwen op Hem als onze Geneesheer. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wil je meer informatie? Dan kan je kijken op hun site www.familieopmissie.nlDe toegangscode is 2559. 

Omdat Evelyn en haar gezin leven van giften geef ik jullie graag een linkje zodat jullie hun evt kunnen steunen. Veel kleine beetjes, maken een groot beetje... Doneren? Kan via deze link

1 opmerking:

  1. Wat leuk, even een kijkje in eht elven van Evelyn. En ja, bidden voor én met zieken, dat is zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen