31 oktober 2012

Andijvie uit eigen tuin!

Afgelopen zomer hebben we een klein stukje tuin opgeofferd voor wat kruiden neer te zetten. Maar al snel begon het te kriebelen voor bv een paar kroppen sla. Dus zo kwam er nog een stukje omgespitte tuin bij en we kochten wat rucola en krulsla plantjes en blij hebben we een deel van de zomer sla uit eigen tuin kunnen eten. 
Bij een boertje hier in het dorp zag ik kleine stekjes staan van sla, andijvie, kruiden en nog veel meer. Na binnen te hebben nagevraagd, bleken die te koop voor 10 cent. Nou daar kon ik me geen buil aanvallen. Dus meerdere stekjes/miniplantjes gekocht. De dame van de kassa verzekerde me even dat ik allerlei sla soorten had. Dat klopte op 2 plantjes na... Die groeide niet zoals wij wisten dat een kropsla moest groeien. Tot onze verbazing bleek het steeds meer te gaan lijken op andijvie. 
Ondertussen werd het kouder en ging het langzamer en langzamer... Tot van de week ze goed voor de oogst waren! Super leuk. Stamppot rauwe andijvie vind ik het geen weer meer voor en ik wil ook niet zo'n aardappelmaaltijd eten ivm het GOK. Dus ik heb er een heerlijke quiche van gemaakt. Ik eet hem zo (dan is hij groen voor GOK)en mijn mannen eten er gekookte aardappels bij. 




Ik heb een combi gemaakt van 2 quiche recepten die op het blog gezond leven van Jacoline staan. Heb een combi gemaakt van de spinaziequiche en van de andijviequiche.


Ik heb hem gemaakt met gehakt, zongedroogde tomaatjes en boursin. Voor het volledige recept kan je hierboven op de links klikken.


Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten