30 oktober 2012

Speculaasbrokken en gevulde speculaas

Van dit koude winderige weer krijg ik trek in speculaas. 
Helaas past dit niet in het GOKdieet, maar soms moet je jezelf kriebelen. Het liefst bij een kop warme thee op de bank.
Links de gevulde variant (spijs is verkleurd in de oven en dus niet meer zo goed zichtbaar) en rechts de brokken


Het recept voor de speculaas heb ik van de site van Koopmans. Hieronder staat het ook nog voor het gemak.

Speculaasbrokken
200 g Koopmans Bakkers Zelfrijzend Bakmeel
100 g boter
125 g bruine basterd suiker
zout
2 eetlepels melk
15 g speculaaskruiden
25 gehalveerde blanke amandelen

Snijd de boter met twee messen tot kleine stukjes in het Bakkers Zelfrijzend Bakmeel.
Voeg suiker, zout, melk en speculaaskruiden toe en kneed van het geheel een soepel deeg.
Verpak het deeg in folie en laat het een half uur in de koelkast rusten.
Vet de bakplaat in.
Verwarm de oven voor.
Rol het deeg uit tot een lap met een dikte van 1 cm en leg deze op de bakplaat.
Druk er de gehalveerde amandelen in.
Bak de speculaas iets onder het midden van de oven in ca. 25-30 minuten gaar.
Laat de koek afkoelen op de bakplaat, zodat deze stevig wordt.
Breek de speculaas tenslotte in stukken. Ik snij mijn brokken altijd al voor met een pizzames voor ze de oven in gaan. Super makkelijk.

Voor de gevulde speculaas heb ik de helft van het bovenstaande deeg apart gelegd.
Dat heb ik uitgerold tot een plak van een halve cm. 
Op de helft van de plak heb ik de een plak spijs van ongeveer 1 cm gelegd en daarna de andere helft van de plak deeg erover gevouwen en dicht geduwd.
Deze gevulde speculaas is wat dunner dan wat je in de winkel koopt, waarom? Dat vind ik lekkerder. Dan heb je eigenlijk een gevulde speculaasbrok.
Ik heb ze in ongeveer 30 minuten gaar gebakken.
Het spijs heb ik zelf gemaakt. Via het recept wat op de blog: gezond leven van Jacoline staat. Wil je het ook zelf maken? Klik hier voor het recept. Moeilijk? Helemaal niet zelfs, heb me verbaasd over de simpelheid van het maken van spijs. De spijs die op de blog van gezond leven van Jacoline staat is zelfs nog suikervrij!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten