10 november 2012

De lekkerste zongedroogde tomaten maak jezelf


Dit recept stuurde ik in oktober o.a. in voor de actie van thuismaken. 

Het basisrecept komt uit 1 van de kookboeken van GOK. Ik paste het aan naar eigen smaak door de Italiaanse kruiden toe te voegen omdat ik van wat pittigere tomaatjes hou. Ook vond ik de tijd in de oven niet lang genoeg, dus ze hebben er bij mij langer ingezeten, maar dit hangt ook af van de maat tomaten.

Recept zongedroogde tomaten
500 gram mini tomaatjes
Peper
Zout
Italiaanse kruiden
Olijfolie
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Halveer de tomaatjes. Leg ze op een bakplaat em bakpapier of bakmatje met de gesneden kant naar boven. Bestrooi ze royaal met peper, zout en Italiaanse kruiden. Besprenkel ze daarna met wat olijfolie. Schuif ze in de oven en laat ze in minimaal 6 uur drogen.
Als ze afgekoeld zijn, doe je ze in een weckpot of een plasticbakje en zet je onder in olijfolie. Je kan er voor kiezen om er bv nog wat knoflooktenen in stukjes gesneden erbij te doen en nog wat verse kruiden. Zo blijft het lang goed in de koelkast. De olie die je daarna overhoudt is heerlijk om over salades te doen of om te bakken!
De zongedroogde tomaatjes kan je voor van alles gebruiken, denk aan pasta's, salades, door de soep, maar ook een Zelfgemaakte tapenade is ook een optie!
Veel plezier en eetgenot ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten