17 december 2013

Wat eten jullie met kerst (1)

Al weken komen er hier folders binnen vol met tips en lekkere dingen voor de kerst. 
Iedere keer kijk ik verlekkerd deze folders door..
wat ziet het er mooi uit en vooral lekker!


Maar het ging me tegen staan...
allemaal mooi aangeklede mensen...
tafels overvol met eten...
lachende mensen...
kerstbomen....

Nu wil ik eerst even voorop stellen dat met alles absoluut niet mis mee is,
maar het gaf mij het gevoel dat je kerst mislukt als je niet al die geweldige kant en klare schotels koopt en je prachtig aan kleed en vooral veel lacht rondom de kerstboom...

Waar is baby Jezus?
Waar zijn Jozef en Maria?
Waar zijn de herders?
Waar zijn de wijzen?

Dit maakte me verdrietig...
en moest vooral denken aan een tekst...
"zonder Jezus is kerst alleen maar mis"

Hoe ervaren jullie dit?
Hoe gaan jullie ermee om?


8 opmerkingen:

  1. Herkenbaar! Zelf proberen we, net als Suzanne, een beetje de middenweg te zoeken. Het is dan wel feest, maar de boodschap staat centraal!
    Eerste kerstdag hebben we 's morgens en 's avonds kerk. Daarom eten we tussen de middag warm: stoofpeertjes, kipfilet, doperwtjes met paprika/ui/snippertjes ham/ champignons en patat *Ü* IJs toe. Vindt iedereen lekker en we hoeven geen uren in de keuken te staan.
    's Avonds lees ik dochterlief nog een mooi verhaal voor.

    2e Kerstdag komen mijn schoonouders. We hebben natuurlijk wat lekkers bij de koffie, en eten dan (opnieuw tussen de middag) groentesoep, diverse broodjes/ stol met salades etc. en hebben weer ijs toe. We dekken de tafel met een wit kleed en hebben servetten met herten erop, zetten wat kaarsen op tafel en dat is het dan. Alles home made natuurlijk. Na het eten gaan we, met m'n schoonouders, naar het kerstfeest van de zondagsschool waar ik juf ben en Lydia ook naar toe gaat. Na afloop van het zondagsschool kerstfeest drinken we als juffen/ meesters met gezinnen altijd koffie met elkaar en dan denk ik dat de meiden omrollen van de slaap, dus 's avonds lekker samen op de bank met een mooi (nieuw) kerstboek en kaarsjes aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooo, dit is zo herkenbaar! Zo ervaar ik het ook, er is niets mis met kerst en alles erom heen, maar het lijkt wel of mensen vergeten dat als Jezus niet geboren was we ook nooit kerst zouden kunnen vieren. En dat het daar toch om draait.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij eten wat de kinderen lekker vinden :-) En maken er vooral iets gezelligs van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook wij houden het simpel en vooral makkelijk, beide dagen een visschotel en wat ik veel belangrijker vind, is dat ik nog naar mijn moeder (91) kan en met deze geweldige vrouw, de geboorte van Jezus mag vieren. De tweede dag zijn kinderen en kleinkinderen bij ons. Wat een ontzettend rijk mens ben ik. Coosje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel herkenbaar, mij viel dezelfde leegte op in de folders. Ja, we maken het gezellig in huis, maar gewoon met simpele middelen, die we al hebben (gemaakt), en goed, en lekker - maar wel eenvoudig eten. Het is een feest met een fantastische reden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marjolein Berendse19 december 2013 om 18:20

    Ik ben niet gelovig en kom uit een niet-gelovige familie, waardoor het verhaal van Jezus bij ons nooit een rol heeft gespeeld. Oma heeft een kerststal onder de kerstboom staan en dat was het eigenlijk wel.
    Ik ben 20 en heb kerst tot nu toe eigenlijk altijd bij mijn ouders gevierd, als je het eigenlijk vieren noemen kunt.
    Je blog te lezen heeft me zojuist aan het denken gezet over de betekenis van kerst.
    Voor mij, en vermoedelijk ook voor vele anderen, is kerst niet veel meer als met de familie gezellig, of minder gezellig, eten en drinken, en dan vooral net te veel drinken.
    Als ik nu lees wat ik net over kerst heb geschreven is het, m.u.v. het woord familie, alsof ik over oud-en-nieuw schrijf. Daar schrik ik zelf eigenlijk van.
    Bedankt voor je leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marjolein voor je eerlijke reactie. Dat vind ik erg fijn! Ik kan me voorstellen als heel je familie niet gelovig is dat je dit verhaal ook geen rol speelt bij het vieren van kerst.
      Kerst in voor ons heel belangrijk, we vieren de geboorte van Jezus en dat Hij naar de aarde kwam om het goed te maken tussen ons en onze Liefdevolle God.
      Als je graag nog verder wilt praten of meer wilt weten... mail me dan maar of laat nog eens een berichtje achter!
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  7. Wat een geweldig leuke en eerlijke reacties allemaal! Bedankt voor het reageren, deze reacties doen me erg goed. Krijg zo het gevoel niet alleen te staan met deze gedachtes/gevoelens.

    BeantwoordenVerwijderen