28 juni 2014

Home made pannenkoekenmix... just add water...

Ja je leest het goed een zelf gemaakte pannenkoekenmix...
wat een onzin hoor ik je denken..
je maakt toch gewoon een beslag van melk, eieren en bloem
of je koopt een pak in de winkel...

En dan staat er ook nog bij ''just add water..."
Pannenkoeken zonder melk?
Is dat lekker??

Ik zal het jullie uitleggen...
Dit wat een uitprobeersel.
Als we op vakantie zijn eten we geregeld pannenkoeken.
Pannenkoekjes als ontbijt, als bodem voor als we de hele dag gaan wandelen
Of als lunch op een regenachtige dag en soms...
als avond maaltijd!

Afgelopen vakantie had ik alle ingredienten los meegenomen, 
ondertussen hebben we een andere en wat kleinere auto en zal ik dus 'beter moeten' nadenken over wat ik meeneem en in welke hoeveelheden...

Daarnaast liepen we afgelopen zomer aan tegen de grote van de koelkast op bestemming.
Deze zijn in die vakantie huisjes altijd te klein...
Hier gaat er aardig wat melk doorheen (ja ik weet melk is voor kalfjes en baby's maar hier zijn ze er dol op en we zijn het gebruik al aan het terugschroeven)
Maar er gaat dus aardig wat melk door, ook op vakantie met een te kleine koelkast. 
Als ik dan pannenkoeken bak is er zo weer een liter weg en moeten we dus nog sneller naar de supermarkt op 20 kilometer afstand...

Dus ik bedacht me dat het misschien wel zelf een mix kon maken met daarin melkpoeder, om die mee te nemen op vakantie. Zodat ik ter plekke alleen water en eieren toe hoef te voegen. Die eieren gaan ook wel snel, maar nemen minder plek in.

Het is gelukt, een lieve vriendin en haar kids waren proevers en ik hoorde geen klachten en we proefde geen verschil! Super missie geslaagd.... tegen de tijd het vakantie is maak ik dus wat kant en klare zakjes en die kunnen zo mee... Vol van mijn eigen favoriete ingredienten!





Recept Pannenkoekenmix
hele stapel

400 gram volkorenmeel
100 gram boekweitmeel
75 gram lijnzaad
60 gram melkpoeder (van het merk van Elk, te koop bij supermarkten bij het houdbare melkschap)
snuf zout
snuf kaneel
1 flinke eetlepel bakpoeder

Goed doorroeren en wegzetten tot gebruik!

Voor het gebruik, voeg je 800-900 ml water toe en 3 eieren.
Alles goed doorroeren met een garde. 
Voeg meer water toe als je de mix te dik vind.
Roer er ook nog een flinke scheut olie door, zo hoef je niet bij iedere pannenkoek opnieuw olie in de pan te doen.


We gaan nog lang niet op vakantie, maar toch wil ik jullie deze tip geven!!

6 opmerkingen:

  1. Kijk dat noem ik nou eens handig! Bij onze kinderen is de pannekoek ook een favoriet die minstens 1x voorbij moet komen. Dit ga ik onthouden. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meid wat ontzettend goed van je om dit zo zelf te maken.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ik gebruik voor pannekoeken vaak lang houdbare melk die buiten de koelkast goed blijft.
    Groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor dat kan ook, ik vond dit makkelijker, omdat water er altijd is ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  4. Naar welk land ga je met vakantie? In Frankrijk is melkpoeder bij bijna elke supermarkt te koop, een van de merken is Reglais en goedkoper dan de Elk.

    BeantwoordenVerwijderen