3 november 2014

Snelle tiramisu

Ik had in de koelkast nog een restje mascarpone staan wat nodig op moest.
In een zoektocht door mijn uitgescheurde recepten kwam ik een recept voor snelle tiramisu tegen...
Ja lekker voor na de lasagne... mmmm

En in tegenstelling tot de klassieke tiramisu gebruik je hierbij geen eieren en is hij veel sneller klaar, maar de smaak... ja...die is zoals een echte tiramisu hoort te zijn.


Recept Snelle tiramisu
2-3 personen

10 lange vingers
40 ml rum
2 eetlepels suiker
1 kopje espresso
150 gram mascarpone
vanille extract
evt. wat sinaasappelsap
cacaopoeder

Zet de koffie,voeg daar 1 eetlepel suiker aan toe.
Zet een schaal klaar.
Doop de lange vingers in de koffie (tel hierbij rustig tot 5) en stapel ze op, dat kan allemaal naast elkaar of een dubbele laag.
Heb je het idee dat de lange vingers toch nog te droog zijn, giet er dan nog wat koffie overheen.
Klop in een kom de mascarpone, een eetlepel vanille extract en de rum tot een vloeibare en glazende massa. 
Bij mij bleef het te dik en ik las als tip, dat je dan evt nog wat sinaasappelsap zou kunnen toevoegen. Ik gebruikte het sap van een kwart sinaasappel, ik liet ook wat sap over de lange vingers lopen (niet te veel want het is natuurlijk geen sinaasappeltiramisu ;)...).
Schep dan de mascarpone over de lange vingers.


Bestrooi de tiramisu rijkelijk met cacaopoeder en zet de tiramisu minimaal een uur in de koelkast.


Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Weer een toppertje, want dit is inderdaad heel vlot te maken.. en blijft lekker natuurlijk...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm, bewaar receptje, voor mij nu natuurlijk voorlopig geen rum ;-) Of misschien van die 'nep-rum-smaak' uit een flesje proberen, anders moet ik wel erg lang wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm...tiramisu, heerlijk! Ik maak hem nog weer anders, al jarenlang mijn succes recept. Ook zonder eieren, want dat vertrouw ik toch niet helemaal. Ik doe een scheut amaretto door de koffie en doop daar de lange vingers in. De mascarpone klop ik glad met zo'n vanilletoetje uit een bekertje [die hele goedkope met slagroom] en daar doe ik wat suiker naar wens in. Dan is het mascarponemengsel ook niet te dik. Overigens gebruik ik voor een extra goedkope versie ook weleens de goedkope roomkaas van de l.idl, dan is ie ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen