11 januari 2016

Basis cruesli

Vlak voor onze vakantie afgelopen zomer besloot Matthijs ineens dat hij Griekse Yoghurt lustte! Jippie,... al heel lang hoopte we dat hij dat zou lusten. Want het is gezond, makkelijk, weer eens wat anders en vaak overal te krijgen. Wij lusten het allemaal en nu ook ons jongste mannetje. 

Op vakantie bleek dit erg makkelijk. Bij de Lidl in Duitsland verkochten ze ook Griekse Yoghurt en met een lepeltje jam erin vond hij het geweldig lekker. Ook kochten we een pak cruesli met stukjes noot en chocolade. Dit bleek hij ook wel erg lekker te vinden. Thuis bleken ze bij de Lidl dezelfde soort te hebben en dus kocht ik deze nog een tijdje. Met het idee dat hij met de tijd wel zelf gemaakte cruesli zou leren eten. En ja hoor.... al een aardige tijd geleden maakte ik deze grote pot cruesli. Hij keek wat bedenkelijk... want het zag er niet zo vertrouwd uit.. zijn oogjes begonnen te glimmen toen ik hem vertelde dat hij mocht beslissen wat voor lekker er door heen zou gaan... Matthijs kennende was het antwoord niet raar... CHOCOLADE :)...


Dus er gingen stukjes chocolade doorheen en gepofte spelt, wat cacaonibs... 
en verder wilde meneer niks erdoor...
Helemaal goed... Hij blij, want hij vind het lekker...
Wij blij, want deze is een stuk gezonder :)...

Ik geef jullie het basisrecept en dan kunnen jullie zelf de overige ingrediënten toevoegen.


Recept Basis cruesli
grote pot vol

100 gram boter
80 gram honing
100 gram volkorenmeel
100 gram havermout
1 ei
30 gram lijnzaad
150 gram noten naar keuze (ik gebruikte amandelen)
1 eetlepel bakpoeder
snuf zout

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Hak de amandelen grof en zet ze even weg.
Smelt de boter in de magnetron in een grote mengkom.
Roer de honing en het ei erdoor.
Dan kan je alle droge ingrediënten toevoegen, kneed dit goed door zodat je grove kruimels krijgt.
Blijft het deeg te nat, voeg dan nog wat meel toe.
Spreid de cruesli uit over een bakplaat en bak hem in ongeveer 20-30 minuten gaar en goudbruin.
Draai halverwege de baktijd de cruesli om.
Laat de cruesli afkoelen op de plaat en voeg dan de ingrediënten naar keuze toe.


zie je dat handige nog wat lekkers pikken? :)




Wat zouden jullie door je eigen gemaakte cruesli doen?

8 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Ilse,

    Een vraagje over je cruesli, bak jij je noten ook mee in de oven ?

    Groetjes Gea Bovenlander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gea, de noten bak ik inderdaad gewoon mee. Krijgen ze net wat meer smaak van!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. Ik ben meer van de boterham maar ik vind het slim om je eigen cruesli te maken. Want ik lees vaak dat in de kant en klare versies veel suiker en zo zit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe lang kun je deze zelf gemaakte cruesli bewaren? zoals ik lees komt hier geen suikers in voor of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen,
      Er zit geen suiker in, maar wel honing en heel strikt genomen valt dat wel onder suiker, omdat het je Glychemische Index laat stijgen, maar het is wel een gezonde variant! Dus kan je veel beter gebruiken dan de "normale" witte suiker...
      En bewaren.. zeker een maand, misschien wel langer, maar langer redt hij hier niet ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  4. Ik heb de ingrediënten op mijn boodschappenlijstje gezet. Ga van het weekend zeker aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inmiddels de crusli gemaakt. Vanavond een beetje proberen met de yoghurt. Stiekem al wel even gesnoept. Moet wel wennen dat er veel minder tot geen suiker in zit. (behalve dan de honing). Misschien een extra lepeltje door de yoghurt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt het is een stuk minder zoet... komt door de landingen suiker ;)... vaak is het ook een kwestie van wennen. Leuk dat je hem gemaakt hebt!
      Liefs ilse

      Verwijderen