17 mei 2016

DIY: Hanglamp wordt muurlamp (IKEA-hack)

Jaja,... mijn eerst IKEA-hack.... je wat?
een IKEA-hack is dat je een standaard IKEA product gebruikt om er je eigen "ding" van te maken. Vaak zag ik deze term voorbij komen bij andere bloggers, maar eerlijk is eerlijk ik had geen idee wat dat nou precies betekende... Lang leve Google :).

Toen ik deze muurlamp maakt, ja ik maakte hem zelf. , riep ik ineens dolenthousiast tegen Hans ... yeee mijn eerste IKEA-hack, daar ga ik een DIY overschrijven.. ahumm Hans snapte mijn enthousiasme niet helemaal :)... is waarschijnlijk een bloggerstik. 

Maar goed terug naar deze lamp. Ik zag al een aardig tijdje van die geweldige leuke lampen voorbij komen, aan 1 draad... Die wilde ik als muurlamp hebben. Maar ik vond ze in het begin nog erg prijzig. Daarna zag ik een glazen bol tegen de muur en 2 gezellige/stoeiende jongens niet zitten..... Tot ik bij de die blauw gele ballentent liep.... "Die lamp wil ik".... en aan de muur... Maar het bleek een hanglamp te zijn. Geen probleem ik zag het helemaal zitten, die ging ik zelf wel verbouwen. Ik gebruikte het snoer (met schakelaar) van onze eigen oude wandlampjes. 


Wat heb je nodig voor deze DIY:

- Blecka haak (3,99 voor 4 st.)
- striptang
- schaar
- snoer met schakelaar en stekker aan de andere kant
- schroevendraaier
- schroeven en evt pluggen
- evt boormachine






Leg alles wat je nodig hebt. Als je werkt met stroom doe je dat of terwijl de stekker uit het stopcontact is of terwijl je de stop van de juiste groep eraf haalt.


De pendel is bedoeld voor een hanglamp, maar die gaan we dus ombouwen tot een wandlamp. Eerst maak je het stroomdraad los van het kroonsteentje, trek het draad uit de pendel en los uit het bevestigingsmateriaal. 


Het kroonsteentje kan je ook los trekken.


Knijp de clipjes op het kroonsteentje in en druk de stroomdraadjes weer in de gaatjes, maakt niet uit welke op welke plaats. 



Ik knipte mijn oude snoer zo lang mogelijk af van ons oude lampje. En had 2 snoeren die omhuld waren met een plastic laagje.



Met de striptang maak je deze "kaal". Knijp met de striptang op ongeveer 1,5 cm vanaf het begin iets in het plastic en draad de tang rond. Knijp niet te hard, want dan knip je de hele draad af.  Als je hem omgedraaid hem, trek je de tang terwijl je nog steeds knijpt weg richting het begin van de draad. Zo trek je het omhulsel mee. 



Doe dit met beide draden en zo hou je 2 stukje kaal draad over. Bij mij bestaat dit uit allemaal kleine losse draadjes zonder kleur. Het kan ook zijn dat dit bij jou bestaat uit een zwarte/blauwe/bruine draad bestaat met daarin een koperen draad. 

In mijn geval draaide ik deze kleine draadjes tegen elkaar in zodat het meer 1 draad werd en hij makkelijker in het kroonsteentje gestoken kan worden. Heb jij die andere soort draden, dan hoef je dit niet te doen. 



Knijp met de clipjes de andere kant van het kroosteentje open en duw de draden erin. Heb je gekleurde draden? Zorg dan dat de blauwe/bruine/zwarte draad tegenover de bruine/blauwe/zwarte draad zit.



Draai de grote XL lamp in de fitting en test of hij het doet. 


Boor 2 gaten in de muur op ongeveer 4 cm afstand naast elkaar. Of gebruik 2 oude gaten van je vorige wandlampje. Het ligt aan je soort muur of je daar ook een plug voor nodig hebt. Over het algemeen geld, dat iets met een plug beter en steviger in de muur verankert zit. Draai dan met een schroevendraaier en goede maat schroef de wandhaken vast in de muur. 



Ik wikkelde het draad 2 keer losjes om de de haken en hing de lamp eraan. 



Aangezien wij 2 wandlampjes hebben.. snappen jullie vast wel dat ik nu natuurlijk 2 van die super leuke wandlampjes heb :)



Het voordeel van deze lampen, is dat ze van plastic zijn... en dus een goede combi met mijn lieve engeltjes die nooit stil zitten op de bank ;)... En mama ook blij, want voor nog geen 35,- heb ik 2 nieuwe lampjes!



Vinden jullie deze "nieuwe" trend in lampen ook zo leuk? Zijn jullie zelf handig met gereedschap? Ik was namelijk zo trots op mezelf dat ik dit "gewoon" even deed :)

4 opmerkingen:

  1. Oja wat is ie super leuk geworden zeg!! Simpel maar kom er maar eens op! Erg leuk... En helemaal als je m dan ook nog helemaal zelf in elkaar hebt geknutseld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! En wat een leuke foto heb je aan de muur hangen - geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wordt de lamp niet heet zo tegen je snoer en muur?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wordt de lamp niet heet zo tegen je snoer en muur?

    BeantwoordenVerwijderen