14 mei 2016

Kool en sla beschermen tegen slakken

Al wandelend over het moestuincomplex van vrienden zag ik de oplossing voor slakken... Er stonden kleine koolplantjes in een yoghurt emmertje. In die emmertjes kunnen we grossieren,... dus extra leuk om ze te kunnen herbruiken! 

Ik kende het idee al langer, maar dan met grote emmers en dat zag ik dan weer niet zo zitten. Maar dit is simpel, wat kleiner en ik hoef er niks voor te kopen. Perfect en dus spaarde wij onze emmertjes op. Slakken en rupsen zijn dol op kolen. Als ze klein zijn gaat het koolplantje er kapot aan. Als ze eenmaal wat groter zijn kunnen ze het beter hebben, al moet je nog passen dat ze bv niet de bloemkool uit je kool knagen ;)...  In dit geval van de emmertjes, beschermt het emmertje het kleine plantje en als de plant wat groter is groeit hij eruit en blijft de steel nog beschermd. 

Hoe je het maakt... Heel simpel.. Geniet van je yoghurt en als je hij op is... gooi je hem niet weg, maar was je hem af. Snijd de bodem eruit. 



Duw het emmertje rondom je kool of je slaplantjes. Dit is bij ons in de kas al gedaan. Zo naief als ik was dacht dat slakken zo vroeg nog niet actief waren en zeker niet in een kas... Fout... alsof ze het ze het roken dat er nieuw groen was... Binnen een week was er een compleet slaplantje weg en de rest had flinke schade... Dus tijd om onze emmertjes te plaatsen en ja ook wat slakkenkorrels. 




Mocht je nou geen moestuin hebben en geen idee hebben wat voor een schade een slak kan aanrichten in een moestuin... Kijk dan eens dit filmpje... Een slak eet een bloem... Nou is sla of een jong kooltje net zo teer als zo'n bloem... ;)


Hoe gaan jullie de strijd aan met slakken in de tuin? 
Nog andere geweldige tips voor me?

3 opmerkingen:

  1. Als je geen plastic emmertjes hebt, dan kun je ook de bodem uit plastic bloempotten knippen, werkt hetzelfde.
    Ik zet ook altijd bakjes bier in de moestuin tegen de naaktslakken, die gaan 'lallend ten onder'. Als het bakje te vies wordt graaf ik een kuiltje en deponeer de inhoud erin en bedek met zand. Bakje vul ik weer met bier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Deze tip heb ik nog niet gehoord! We gaan deze zeker gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog net op tijd voor het nieuwe seizoen: je moet er wel iets voor doen. Heel goedkoop en heel simpel. Neem 1, 2, of 3 platte schalen, doe er Felix kattenbrokjes op en zet rond 8 á 9 uur pm in de aarde. Rond 10 of 11 pm ga je met een zaklantaarn op slakkenjacht en op de schalen eten de slakken hun buikjes rond en kun jij 'slakken plukken". De eerste keer had ik er over de 80 op 1 bord (kleine tuin). Het hele seizoen gedaan, ook met regen, juist met regen en het werden er hoe langer hoe minder. Ik deed ze in een jawel yoghurt emmertje en bracht ze ver weg in een gemeente plantsoen. Wel plastic handschoenen aandoen. Die kun je netjes wassen.

    BeantwoordenVerwijderen