6 september 2016

OOSTENRIJK IV

De afgelopen tijd konden jullie al de verslagen van onze vakantie lezen... Vandaag weer een deel online.. De andere delen gemist... Hieronder dan nog speciaal voor jou de links :)
Deel 1Deel 2 en Deel 3

Dag 10

gedenkteken voor de lawine van 1999, die veel schade in het dorp aanrichte

31 mensen vonden daar de dood... sommigen nog maar zo jong..

Deze dag begon weer grauw en zou volgens de weer berichten grauw blijven. Geen probleem, we zoeken binnen leuke dingen op. We gaan naar Galtur, daar is een museum waar we in kunnen en de moeite waard schijnt te zijn. Het museum het Alpinarium vertelt over de geschiedenis van het dorpje en is heel bijzonder vormgegeven. Wat ons vooral bij blijft is de informatie en de film over de lawine die in '99 veel schade aan het dorp toe bracht. Het onmogelijke gebeurde toen... Wetenschappers hadden berekend dat met de meest heftige sneeuwval een lawine nooit het dorp zou kunnen bereiken. Door verschillende invloeden van de natuur, bleek dat helaas wel mogelijk en vonden 31 mensen de dood. Terwijl ze dachten veilig in hun huis te zitten. De jongens hebben ons heel de vakantie aan de tand gevoeld hoe dat nou werkt met lawines en ondertussen hebben ze zoveel input gekregen dat ze er een spreekbeurt over kunnen houden ;). We nemen ook nog even een kijkje in het kerkje.. altijd leuk. Daarna plonsen we het zwembad, daar zijn we de rest van de dag en spelen leuk met andere Nederlandse kinderen die ook massaal het zwembad hebben opgezocht ;)

Dag 11

Deze dag beloofde droog maar nog wel koud te zijn. We wilde graag een korte wandeling maken en liepen een zogenaamde "Erlebniswanderung". Vaak speciaal op kinderen gericht met kleine opdrachtjes tussendoor en leuke dingen om te zien. Zo ook met deze wandeling die over muziek ging.  Het leuke van deze wandeling was dat we over 2 enorme hangbruggen moesten. Dat wiebelt zo lekker en je hebt er een geweldig uitzicht... Ook passeerde we weer een watervalletje. Dit keer was het weer niet lekker genoeg om daar uitgebreid te spelen, dus maken wat foto's en gaan verder. De wandeling (van 4,5 km) gaat best snel. We kunnen goed merken dat we al heel erg gewend zijn om te wandelen in de bergen en al snel staan we weer beneden in het dorp. Terwijl we een souvenirtje kopen, komen we dezelfde Nederlanders tegen die we al eerder hebben ontmoet in het zwembad. Als de jongens horen dat dat gezin boven sneeuwballen gaat gooien, willen ze ook naar boven. Geen probleem we hadden verder nog niet hele duidelijk plannen. En eigenlijk als ineens trokken we de rest van de dag met elkaar op. Eerst sneeuwballen gooien, daarna warme choco in het restaurant en nog eens koffie... later verhuisde we naar een speeltuin en zaten we zowaar nog in de zon... Als afsluiting gingen we met z'n allen uiteten. Super om zo contact op te bouwen.. zo leuk zelfs dat we nog steeds contact hebben..

Dag 12

Oh wat is het deze dag koud (7 graden in ons dorp)... zo koud... en weer grijs en aardig wat regen. We zijn van plan met alle liften uit Ischgl de bergen over te steken en naar Samnaum in Zwitserland. Het is een "Duty Free" dorpje en het leek ons erg leuk om die toch met de liften te maken. Daar zijn we dan ook bijna 1,5 uur mee bezig en eerlijk is eerlijk...Het valt best een beetje tegen omdat het op sommige punten erg hard waait en de temperatuur onder het vriespunt ligt daar. We zijn dan ook erg blij met onze handschoenen en onze dubbele lagen kleding ;). In het dorp aangekomen klaar het weer best aardig op en stopt het met regenen. We kopen wat souvenirs voor thuis (lees Zwitserse chocolade). Wat sterke drank die Hans graag lust en hier erg voordelig is. Ook kopen we nog parfum, wat ook veel scheelt door het verschil door de btw die we nu niet mee hoeven te betalen. Als we weer terug in Oostenrijk zijn zwaaien we onze "vakantie-vrienden" uit en eten warme spaghetti in het huisje :).

Dag 13

Steil naar beneden

en we hebben onze handen en voeten nodig om over deze grote rots te klauteren

onze bestemming... daarboven...

hier kan ik wel uren zitten!

hoog daarboven ergens ligt de hut... bijna niet meer te zien op onze terugweg

Wat kan je dan na een paar koude, natte en grijze dagen... toch weer blij zijn met zon en warmte. Warm werd het gelijk, goed 25 graden. We trokken in ons eigen dorp Kappl met de lift omhoog en hadden als doel de Niederelbehutte op 2300 meter hoogte. Het is wandeling op redelijk grote hoogte, met een smal pad. Dat zijn we ondertussen wel gewend en erg extreem stijgen is het niet. Dus dat loopt lekker. Wel komen we grote rotsen en steenpartijen tegen waar we overheen moeten klimmen. Super om te doen en volgens de jongens "vet gaaf" ;). Kijk dat moeten we hebben. Bij de hut blijkt een geweldig mooi meer te liggen. Vol met stenen om op te klauteren en mee te gooien. De bootjes komen uit de rugzak en de jongens spelen daar vol overgave... Ik geniet.. ik geniet zo van het geweldige uitzicht... Ik wil hier eigenlijk niet meer weg.... "Wat is het mooi" verzucht ik meerdere keren. Helaas moeten we wel terug, want de laatste lift vertrekt om 5 uur en die willen we graag hebben ;). De terugweg is nog een aardig stuk stappen dus na een uur scheur ik mezelf los en vertrekken we weer. Vlak bij het bergstation van deze lift is een compleet kinderspeelgebied. Met beekjes, meer, speeltuin, zandbak, trampolines. Onderin de rugzak heb ik de zwembroeken verstopt, het gejuich gaat op en de laatste 1,5 uur spelen ze daar lief met andere Nederlandse kinderen. Ze bouwen dammetjes en laten een beekje overstromen ;). Met een ijsje is het feest compleet en zo simpel is ons zomergeluk....

Dat waren weer 4 dagen van onze vakantie...

1. Oh ik herken zoveel in je blog over je liefde voor de bergen!!!Prachtig blogje weer.
    En wij zaten in 1999 in Zwitserland (op wintersport met mijn ouders toen) we waren ingesneeuwd en konden zelfs niet meer met de auto naar huis. Met de helikopter geevacueerd...