21 maart 2017

Wat is jouw budget ~Yvonne


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Deze keer mijn vriendin Yvonne.  Op www.counsellingatelier.nl vind je meer over haar werk als coach en kuntstenaar. Ook is ze te volgen op instagram en facebook

_____________________

Wie ben je?
Ik ben Yvonne en 31 jaar oud. Ik woon in Zwijndrecht. Ik hou van tekenen, schilderen, een goed gesprek, lekker koken en bakken, een goed boek (denk aan een christelijke roman , kookboek [ja echt… haha] of vakliteratuur) en zingen (thuis en in de kerk).
Daarbij heb ik ruim 4 jaar geleden ontdekt dat ik voor een flink aantal voedingsmiddelen intolerant ben. O.a. Gluten, melkproducten, ei, soja. Het was een hele aanpassing, maar van heftige lichamelijke klachten voel ik me nu zoveel beter en ga met meer energie door mijn dagen.

Wat is jullie gezinssamenstelling?
Ik ben 10 jaar getrouwd met mijn maatje Martijn. Joanne is onze sprankelende dochter van 8. 
Een paar maanden na mijn intoleratie-ontdekkingen viel het me op dat Joanne ook dagelijks veel buikpijn had. Haar hebben we ook laten testen en daar kwam een vergelijkbaar lijstje aan intoleranties uit.
Uiteindelijk bleek ook Martijn, totaal onverwacht, allerlei intoleranties te hebben toen hij door de malle molen ging i.v.m. hooikoorts en eczeem klachten. Dit was een flinke klap. Toch maakt het thuis ons leven een stuk eenvoudiger omdat we alle drie geen gluten, melkproducten en ei mogen eten. 


Werk jezelf? En je evt partner ook?
Ik werk parttime voor mijn eigen bedrijf  Counselling & Atelier Yvonne. Ik coach vrouwen in persoonlijke ontwikkeling, begeleid ze in verliesverwerking en gebruik hierbij ook creatieve werkvormen. Daarnaast schilder en teken ik zelf ook eigen werk. Ook schilderopdrachten zijn erg leuk om te doen en geven me veel uitdaging en voldoening. Op dit moment haal ik uit deze werkzaamheden nog geen salaris.
Martijn werkt als Project Planner. Hij leidt en plant verschillende projecten. Denk aan projecten zoals: windmolenparken installeren op zee. Afmeren van megatankers in olievelden of het ontmantelen van oude boorplatformen op zee.


Wat geef je per maand aan boodschappen uit? En wat valt daar voor jou allemaal onder?  
Dit moest ik even narekenen want wij houden het dus niet bij. Per maand geven we zo’n 380 euro uit aan onze boodschappen m.b.t. eten en drinken. Ik was hier wel verrast over, aangezien we dus o.a. glutenvrij, melkvrij en eivrij moeten eten en meestal gezegd wordt dat je dan veel meer kwijt bent aan boodschappen. Dat hoeft dus niet!
We kiezen er bewust voor om vooral (lees: 90% gok ik) biologisch vlees te eten. Aangezien we geen andere dierlijke producten kunnen eten en wel aan onze dagelijkse voedingsstoffen willen komen, eten we elke dag vlees. Dit biologische vlees zit dus ook bij dit maandbedrag inbegrepen.

Ik heb voor het gemak de verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen buiten beschouwing gelaten. Wat we gebruiken kost weinig. Denk aan: soda, azijn en groene zeep voor het schoonmaken en ik doe maanden met een zak/pot. Een pot budget gel voor Martijn (doet hij ook maanden mee en kost 0,65) en shampoo en douchegel gebruikt hij niet. Joanne en ik gebruiken haarzeep, azijn en wat olie voor onze haren. Dit koop ik online ongeveer 1 keer per jaar en kost ons omgerekend een paar euro per maand. We gebruiken wel gewoon wasmiddel, tandpasta en vaatwaspoeder, maar deze koop ik ook een keer in de zoveel tijd en heb ik nu niet meegerekend.

Heb je daar een vast budget voor of gebruik je gewoon wat nodig is?
Zoals ik al zei hebben we geen budget. We kopen wat we nodig hebben en proberen altijd op te letten dat we groenten en fruit van het seizoen kopen (en ja dan eten we wel eens meerdere keren spruitjes of kool in de week, maar ik maak er elke keer iets anders van). Verder kopen we naast glutenvrij brood (af en toe), glutenvrije meelsoorten (ook bij de toko bijv.) en wat ei-vervangers bijna geen speciale glutenvrije producten. Die zijn erg duur en we vinden ze niet bijzonder lekker. We bakken dan of zelf, of lossen het anders op.
In het begin haalde ik netjes voor elke dag glutenvrij brood en zocht ik passend glutenvrij beleg. Maar echt lekker was het niet en het vult voor geen meter. Aangezien er in groenten ook veel meer vitaminen zitten die we nodig hebben, én groente in het seizoen goedkoper is dan glutenvrij brood zijn we tussen de middag warm gaan eten. Als rasechte Hollanders was dit een gigantische omschakeling en menig lunch heb ik met lange tanden zitten eten.
Inmiddels zijn we helemaal om en eten we met smaak onze warme maaltijd tussen de middag. Zelfs Joanne vraagt expliciet om een warme maaltijd voor op school (in een speciale thermoskan) in plaats van een koude hap, omdat ze daar veel langer vol van zit. Het glutenvrije brood ligt in de vriezer voor noodgevallen of wanneer Joanne het nodig heeft voor school of een speelafspraak.

Wat vind je daar zelf van? Is dat veel of juist weinig?
Ik heb onze uitgaven gecheckt met het Nibud, want ik had geen idee of het veel of weinig was. Blijkbaar geven we een standaard bedrag uit voor ons eten en drinken. Dit vond ik wel een dik compliment gezien onze intoleranties en de keuze voor biologisch vlees.

Werk je met een budgetten? Zo ja, voor wat allemaal?
We werken niet met budgetten. Ik merk dat we automatisch op de kleintjes letten en daarmee dus elke maand ongeveer hetzelfde bedrag uitgeven. Wanneer er dan geld over is, dan halen we eens wat extra’s. Iets drinken ergens of uit eten doen we weinig. Geen behoefte aan en het kost veel geld. Martijn eet regelmatig buiten de deur voor zijn werk en komt dan eigenlijk altijd thuis met de mededeling dat mijn eten even lekker of lekkerder is dan een luxe restaurant. Dit had ik zelf ook al opgemerkt toen we een dagje culinair Amsterdam deden. Genoeg reden om lekker zelf te koken dus!

Houdt besparen jou bezig?
Zoals ik al zei let ik altijd op de kleintjes. Ik denk echt 3x na voor ik iets koop. Heb ik het echt nodig? Kan ik het ook op een andere manier regelen (met spullen: lenen of kringloop bijvoorbeeld)? En qua eten: kan ik het ook zelf maken in plaats van kant en klaar kopen (glutenvrije koekjes bijvoorbeeld, of pannenkoekenmeel (bevat rijstemeel, maiszetmeel en een rijsmiddel, nou dat mengen we dus gewoon zelf met meel van de toko)). Ik heb gemerkt dat we eigenlijk al heel veel besparen door zo met ons geld om te gaan. Heel veel minder uitgeven gaat niet, want dan komen we echt tekort heb ik gemerkt.


Welke keuzes maak jij persoonlijk wel of juist niet als het gaat om besparen?
Wanneer ik kleding of schoenen nodig heb, ga ik eerst bij de kringloop zoeken. Als dat niet lukt haal ik het gewoon in de winkel. Wel probeer ik dan uitgaven uit te stellen tot een uitverkoop. Daarnaast koop ik liever kleding van goede kwaliteit maar dan wel minder in aantal. Dit scheelt ook een hoop geld op de lange termijn. Mijn kleding blijft langer mooi, waardoor ik er langer mee doe.
Martijn is lang en dun en een grote schoenmaat, waardoor ik voor hem nog nooit iets heb kunnen vinden bij de kringloop. Voor hem kopen we gewoon wat hij nodig heeft, maar hij is ook gauw tevreden qua kleding dus enkele overhemden, broeken, shirts en truien en klaar.
Voor Joanne krijgen we soms wat kleding van vrienden. Voor haar echt een feest om ‘de kleding van..’ te dragen. Verder zoek ik ook de kringloop af, daarna de uitverkoop en anders haal ik het gewoon.
Zoals gezegd besparen we niet op goed vlees. Beter voor de dieren en ik wil gezond vlees eten, want hiervan wordt ons lichaam gemaakt en onderhouden en daar ga ik niet op besparen.
Waar ik ook op let is boeken. Joanne en ik houden enorm van lezen maar de meeste boeken lees je maar 1 keer. Daarom hebben we een abonnement op de bibliotheek. Zelfs als je maar 3 boeken in een jaar leest, en die dus niet in de winkel koopt, dan haal je het abonnement er al uit! Dit is ook een hele waardevolle besparing omdat je een schat aan boeken en informatie tot je beschikking hebt zonder dat je daar extra geld aan kwijt bent. Ook (oude) tijdschriften kun je in de bibliotheek lenen. Sommige studieboeken of kookboeken heb ik wel gekocht. Dit doe ik dan als ik ze voor de zoveelste keer uit de bibliotheek wilde lenen en bedacht dat ik ze dan eigenlijk gewoon in de kast wil hebben staan.

Wat is jouw beste tip om te besparen?
Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt!!
Ik heb gemerkt dat veel dingen die we kopen, we niet echt nodig hebben. Denk aan decoratie in huis. Ik heb een aantal leuke dingen om neer te zetten, die leg ik soms een half jaar of jaar weg en zet ze daarna weer neer. Zo heb je toch afwisseling zonder dat je iets nieuws hoeft te kopen.
Kleding en schoenen. Ook daarvan heb je in wezen niet heel veel nodig. En dat geldt ook voor kringloopkleding of gratis items. Ik ga daar niet ineens méér van kopen omdat het goedkoper is. Want dan geef je nog steeds geld uit.
De bibliotheek noemde ik al als bespaartip en hoort hier ook bij. Heb je dat boek echt nodig? Of wil je het gewoon graag een keer lezen?
En dit geldt ook zeker qua eten: Heb je dat pak koekjes echt nodig? Of die zak snoep? Wat je  in huis hebt gaat toch op. En iets lekkers in het weekend of iets extra’s in de vakantie is hartstikke leuk! Maar voor de standaard boodschappen scheelt het heel veel als je je bij dit soort dingen even afvraagt of je het nodig hebt of dat het extra is.
Deze vraag werkt ook heel goed bij het beslissen over aanbiedingen. Ik koop nooit zomaar een aanbieding. Alleen als ik het normaal ook zou kopen, want dan bespaar ik er echt op!

_______________________

Bedankt Yvonne.... voor het invullen van deze lijst! Wat heb ik een ontzag voor hoe jullie in het leven staan en heb altijd het idee dat ik nog veel van je kan leren! Zo bewust in het leven en dat ondanks alle beperkingen... Dank je voor je inspiratie!

7 opmerkingen:

  1. En is die ijsvogel van jou hand? Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat was het leuk om hier jullie huishoudboekje te zien passeren.....maar wat wij opvalt, wij komen er niet mee rond....Ik vermoed dat het leven, de boodschappen in België heel wat duurder zijn dan in Nederland....Wij kopen ook zoveel mogelijk biologisch maar wel in de supermarkt en zitten makkelijk aan het drievoud...Zeker groenten en fruit zijn erg duur, hoe gezonder je probeert te leven, hoe leger je geldbeugel wordt, is mijn ervaring....Ben ik hier de enige die meer uitgeeft aan boodschapppen ? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn ook 2 belgische dames in deze rubriek voorbij gekomen, mss kan je je daarin vinden... mij viel ook al op dat hun budget hoger ligt.. Kan inderdaad maar net aan het land liggen
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  4. Ik geniet steeds weer van je inspirerende blogposten Ilse!!
    Het afgelopen jaar hebben wij financieel maar een beetje aangerommeld ivm verkoop woning en aankoop van een klushuis. Héél véél verbouwd en opgeruimd.. Ik heb me voorgenomen om vanaf volgende week de in en uitgaven maar weer eens bij te houden. En dan gelijk maar weer eens budgetten te gaan maken ;-)

    Terwijl ik mn bammetje eet, lees ik gezellig het verslag van Yvonne.. Tjonge wat heb je moeten investeren in het anders eten mbt allergieën. Fijn dat het met jullie gezin nu zo goed gaat!
    Bedankt ook voor je openheid mbt uitgaven en besparen!

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen Janneke! Bedankt voor het reageren en succes met het op orde maken!

      Verwijderen