25 september 2017

Komkommer in 't zuur

Ik wilde graag nog wat zomer de herfst mee innemen... Komkommers is in mijn beleving echt iets van de zomer. En dus besloot ik deze in te maken. Heel simpel en zo geniet je lang van knapperige komkommertjes :). 


Inmaken is op basis van azijn, deze zorgen voor de conservering en maakt dat het heeeel lang houdbaar is. Alleen azijn vind ik te zuur en gebruik daarom ook nog suiker. Ook voeg ik wat inmaakkruiden (te koop in supermarkten) toe, voor een nog lekkerdere smaak. Waar gebruik ik deze komkommertjes in het zuur dan voor? Door een salade, bij het eten te snoepen, op een broodje gezond... Heerlijk!


Recept Komkommer in 't zuur

4 potjes

2 komkommers
1 kleine ui
4 theelepels inmaakkruiden
300 ml azijn
300 ml water
225 gram suiker
4 potjes

Zorg ervoor dat de potjes brandschoon zijn, dit kan je doen door ze 10 minuten uit te koken of gebruik net als ik een magnetronsterilisator (voor baby flesjes) dat werkt ook ideaal. 
Snijd de komkommer in blokjes, reepjes of schijfjes. 


Snipper het uitje zo fijn mogelijk. 
Verdeel de ui en de inmaakkruiden over de potjes en raak daarbij niet de randen van de potten. 


Vul de potjes tot een cm onder de rand met de komkommers.


Breng het water, de azijn en de suiker aan de kook. 
Laat dit 3 minuten goed doorkoken zodat het echt heel heet is.


Giet de potjes vol met het azijn-suiker mengsel, raak hier bij ook de randen niet. 
Om de randen goed schoon te houden kan je een speciale brede trechter gebruiken. 


Draai de deksel erop en zet hem op zijn kop, zo zal hij vacuum trekken.


Als ze afgekoeld zijn kan je ze zeker een jaar bewaren, maar ook nog langer. Dat redden ze bij ons niet, maar het moet wel kunnen ;)



Hebben jullie wel eens iets ingemaakt? Ik wil binnenkort ook peentjes inmaken, iemand daar ervaring mee?

4 opmerkingen:

  1. Hoi Ilse,ik maak regelmatig courgette in en af en toe zilveruitjes (te koop bij de turkse winkel).Ik gebruik echter geen kant en klare inmaak kruiden maar stel het zelf samen: mosterdzaad, gedroogde dilletoppen, chilivlokken, jeneverbes, gewone peperkorrels, piment, koenjitpoeder, kaneel,anijszaad, kruidnagel.Dit doe ik naar smaak in mijn zuur. Ik heb geen ervaring met peentjes maar wel met haricot vert. Ik kan en wil natuurlijk hier vertellen hoe ik het maak, maar weet niet of het de bedoeling is dat ik een hele lange reactie geef. Kan ik het eventueel mailen naar je?? Alleen kan ik je email adres niet(meer)vinden. Ik heb je al eens eerder gemailt. Misschien kan je zeggen waar ik het kan vinden. Als je het wilt natuurlijk. Maar lieve Ilse, succes met de peentjes, ik hoop het recept snel te zien op je blog. Geniet van deze week. Groetjes Ineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je pas gemaild naar een wellicht oud emailadres. Wilde je wat leuks vertellen over een omstreeks febr. 2016 gewonnen armband bij een give-away. Wellicht heb je mijn mailtje van 14 september jl niet ontvangen. Misschien kun je mijn emailadres, dat ik je destijds stuurde, nog terugvinden en mij je juiste mailadres sturen. Na ontvangst ervan zal ik je de mail nogmaals sturen.
    Groetjes MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peentjes doe ik elk jaar. Maar dan nog ouderwets in de weckketel. Dat bevalt me het beste. Op die manier vinden wij ze het lekkerst om ze te bewaren. Ik doe ze wel in potjes met schroefdeksel. Dat is dan wel weer modern. Groetjes Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag heb ik je recept gemaakt met komkommers uit onze moestuin. Ze hebben een harde schil dus gewoon 'zo' zijn ze niet zo lekker. Na het inmaken wel: heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen