12 oktober 2017

Een dag uit het leven van ... Annemarie

De komende weken nemen een aantal gastbloggers jullie mee in een inkijkje in hun dag... Ieder op hun eigen unieke manier en tegelijk toch vaak ook erg herkenbaar. Want wat is het soms druk in gezinnen en haasten steeds weer.... Kunnen we van elkaar leren of besef je misschien juist dat jouw manier toch echt het beste past bij je eigen gezin... Laat het ons weten!

Vandaag geeft Annemarie ons een inkijkje in haar leven. Voor deze blog online kwam had ik via de mail contact met Annemarie en ik zei dat ik zou schrijven dat ze een Zeeuwse mama was..... oeps... ik kreeg een goede uitleg dat ze geen Zeeuwse was ;)... En dat is helemaal waar want ze komt niet van de Zeeuwse eilanden, maar wel van de eilanden. Om eerlijk te zijn klinken de mensen daar al als Zeeuwen ;).... Maar goed Annemarie is dus een mama van 3 jongens en geeft ons een blik op een dag uit haar leven




Hoe laat gaat je wekker?
Om 07.00 uur gaat mijn wekker, om 06.00 uur is mijn man al uit bed gegaan, maar vaak dommel ik nog wel even verder. Met een half oor luister ik naar het nieuws op radio 1. Vandaag hoef ik niet te werken, anders gaat mijn wekker ook om 6.00 uur.

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt?
Ik kleed mezelf aan en ga naar beneden om de vaatwasser leeg te ruimen van de dag ervoor en de tafel te dekken. Ik maak de schooltassen klaar voor de oudste twee jongens (9 en 8 jaar). Soms loopt onze jongste zoon (3 jaar) al gezellig rond me heen.
Om 07.30 uur trommel ik de oudste 2 uit bed, nadat zij gewassen en aangekleed zijn en ik de jongste in zijn kleren heb geholpen, gaan we aan tafel.


Met wat ontbijt je en hoe laat?
Onze jongens eten een paar boterhammen en soms een cracker of plakje ontbijtkoek. Zelf eet ik een schaaltje magere kwark.

Moeten er kinderen naar school? Hoe ziet jullie ochtend spitsuur eruit? Hoe gaan jullie naar school?
Echt een spitsuur kan ik het niet noemen. Na het ontbijt is er soms nog even tijd voor een Duckie en dan om 08.15 uur vertrekken beide jongens op de fiets naar school. De school is vlakbij, maar de fiets heeft de voorkeur.

Hoe breng je je ochtend door? Werk je vandaag? Of juist vrij?
Vandaag was ik het beddengoed van onze 3 jongens. Dat heb ik voor het ontbijt nog snel in de wasmachine gestopt. Dus dat hangen we op. Gelukkig is het droog en staat er een lekker windje. En een tweede draaisel wordt gestart.
Ik stof snel de slaapkamers en stofzuig de zolder en bovenverdieping.
Tijd voor een bakkie thee en wat lekkers voor onze kleine man. Dit is ook het moment voor een spelletje of een boekje.
Vanmorgen hebben we niets bijzonders in de agenda staan en nemen er lekker even tijd voor. Daarna werk ik even de post door en stort me in de papieren buisness van de PGB voor onze middelste zoon. Gelukkig is na dit formulier de verlenging ook weer geregeld. De jongste is zoet met zijn auto’s.


Wat eet je als luncht? Eet je alleen?
Om 11.50 uur gaat de school uit en komen de oudste twee thuis voor de lunch. Ik zorg ervoor dat de tafel gedekt is, zodat ze gelijk kunnen aanschuiven. We eten met z’n vieren en kletsen wat over de ochtend.
Onze mannen houden van opschieten, want dan kunnen ze nog lekker even spelen voordat ze weer naar school gaan en even na 12.30 uur duiken ze samen in de lego. Om 13.00 uur vertrekken ze weer naar school.

Hoe breng je je middag door?
Onze jongste leg ik ’s middags niet meer op bed, want dan is het ’s avonds “feest”. Nu houden we wel van gezelligheid, maar niet van kinderen die ’s avonds nog laat over de vloer lopen. Dus op dit moment zoeken we een beetje hoe we de middag door komen. Vandaag zet ik hem even achter een dvd, zodat ik me kan voorbereiden op mijn werk volgende week. Ik start met mijn Bijbelverhaal en maak er gelijk ook mijn moment van stille tijd van, wat zegt dit gedeelte voor mij en wat wil ik de kinderen meegeven? Daarna neem ik de overige lessen door en zoek op wat ik nodig heb.



Inmiddels is de dvd allang al afgelopen 😉 en heeft onze jongste even de aandacht nodig. We gaan lekker naar buiten, lekker schommelen en op de loopfiets een rondje doen.
Even na 15.30 uur rollen er een aantal jongens binnen. Een gezellige boel, onze oudste twee jongens zitten bij elkaar in groep 7 en dus spelen ze ook over en weer met elkaars vrienden.

Wat eet je als diner, hoe laat begin je met koken?
Vanavond eten we sniebônen met aerpels ut het hof van mn pa en ‘n lekkere bal gehak. (Sorry… ik zal het even ondertitelen: Vanavond eten we snijbonen met aardappels uit de moestuin van mijn vader en we eten een lekkere gehaktbal.) De gehaktballen had ik  ’s morgens al even gebraden en de aardappels staan geschild in de pan. Ik begin meestal tussen 16.45 uur en 17.00 uur met de voorbereidingen, zodat we uiterlijk 17.30 uur aan tafel gaan. Dit wil weleens een beetje variëren. Als ik werk, zijn we sowieso later en het is ook afhankelijk van hoe laat mijn man thuiskomt uit zijn werk. We wachten niet altijd, want dan wordt het weer te laat voor onze jongste. Elke middag krijg ik een appje: ik kom eraan uit …. (en dat varieert per dag).

Spitsuur ‘s avonds met allerhande clubjes van de kinderen en eigen activiteiten? Hoe kom je die door?
Na het eten ontfermt papa zich even over de jongens, “mannen onder elkaar”. Ik ruim de keuken even op. We hebben onder het eten even afspraken gemaakt wie er welk huiswerk maakt en wanneer… ze hebben hetzelfde werk op, maar kunnen niet tegelijkertijd achter de laptop, dus dat moet even om de beurt. Meestal verloopt dat in goede harmonie. Soms is er ook wat schrijf- en leerwerk.
Vanavond hebben we geen jongensclub, zwemclub of vergaderingen.
Tussen 18.30 en 19.00 uur leg ik onze jongste op bed en speelt onze middelste zoon zijn pianoles, want dan is het lekker rustig in de woonkamer.
Als onze jongste ligt, hebben we even tijd om, als het nodig is te helpen bij het huiswerk. Geen hulp nodig, of het huiswerk al af? Dan is het lekker tijd om te spelen en voor mijn man en ik om even de dag door te praten.

Hoe laat liggen je kids op bed?
Rond de klok van 20.00 uur vertrekken ook de oudste twee naar bed. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Veel te vroeg natuurlijk… maar het zijn kinderen die veel slaap nodig hebben (net als hun moeder). En na wat gedoe en gestoei in de badkamer wordt het stil in huis, want er wordt boven nog een poosje gelezen en daarna heerlijk geslapen.

Wat doe jij dan?
Tijd voor een bakkie thee samen met mijn man. Meestal gaat de tv een poosje aan. Soms ruim ik nog wat was op, soms zit ik nog wat werk te doen achter de computer. Een mooi boek op zijn tijd wil ook wel lukken.

Heb je in de dag tijd voor jezelf of ben je vooral bezig bezig bezig?
Tussen alle drukte door, heb ik ook momentjes dat ik even lekker zit, met een boek of tijdschrift…. Of even een bakkie doen bij een schoonzus of vriendin.

Wanneer is er tijd voor jou en je partner als je die hebt?

Vooral ’s avonds als onze jongens op bed liggen, maar soms ook als ik het eten kook en mijn man vroeg thuis is. We zoeken de momentjes wel op! 

___________________________

Leuk Annemarie om jouw dag zo door te lezen. De vertaling bij je avondeten was wel handig inderdaad ;). 

1 opmerking:

  1. Lekker Flakkese( uit Goeree-Overflakkee;)) ) aardappelen, dat zijn de lekkerste.. Leuk om te lezen Annemarie. En inderdaad Flakkee is Zuid-Holland. Mijn moeder komt er vandaan, dus die discussie hebben we ook al vaak gehad..

    BeantwoordenVerwijderen