13 oktober 2017

Bramencake


Cake met fruit ik vind het altijd een traktatie! Door het fruit wordt de cake zachter en smeuïger en geeft zoveel smaak af. Deze keer maakte ik er eentje met bramen. Onze eigen bramen waren precies goed toen wij op vakantie gingen, we besloten ze in te vriezen en later vroren mijn schoonouders de rest voor ons in. Dus je raadt het al... bramen in overvloed. Tijd om ze verwerken. Heb je nou niet een vriezer vol met bramen? Geen nood ze zijn ook te krijgen bij iedere supermarkt in het vriesvak!


Zo gaaf als je dan zo'n cake doorsnijdt en je een doorsnede van een braam ziet! Bij deze cake kwam ik er achter dat mijn oven stuk was, doordat mijn cake maar niet gaar werd. Omdat ik wist dat dit lekker moest zijn was het dus ook gelijk weer het eerste baksel wat de oven in verdween ;)... En raar dat je dan toch bang bent dat hij weer mislukt. Zoals je ziet mislukte hij niet!


Recept Bramencake


200 gram boter
200 gram suiker
200 gram bloem
4 eieren
8 gram bakpoeder
200 gram bramen
wat extra bloem

Voor dit recept maak ik gebruik van het basisrecept voor roombotercake
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet een cakevorm in of bekleed hem met bakpapier.
Doe de boter met de suiker in een kom en mix deze romig in 3-5 minuten. 
Voeg terwijl je doormixt een voor een de eieren toe, voeg het volgende ei pas toe als het vorige ei opgenomen is. 
Daarna voeg je in 3 delen het bloem, bakpoeder en het zout toe. 
Mix het gehele mengsel in 5 minuten licht en luchtig. 


Als je het cakebeslag bereidt hebt, bestuif de bevroren bramen dan met wat bloem, zodat ze iets minder makkelijk wegzakken in de cake. 
Verdeel de helft van het beslag over de cakevorm en daaroverheen de helft van de bramen.
Stort de rest van de het cakebeslag in de vorm en druk de overgebleven bramen in de cake. 


Bak de cake in ongeveer 1 uur gaar en goudbruin in het midden van de oven. 
Een cake is gaar als je er met een sate prikker in prikt en deze er schoon uitkomt. 
Laat de cake 5 minuten afkoelen in de vorm.
Lift hem daarna door aan het bakpapier te trekken uit de vorm en laat hem verder afkoelen op een rooster. 




Extra lekker met een toef slagroom als je er een extra verwenmomentje van wil maken ;)
Zoals je misschien wel opgevallen is gebruik ik gewoon suiker in mijn cakes. Ik heb gemerkt dat een cake met suiker het lekkerst is qua smaak en textuur. Na veel proberen met andere soorten suiker, minder suiker of andere vervangers, kwam ik toch weer uit op normale suiker. Dit omdat het vaak niet werd wat ik ervan verwachtte. Daarbij komt cake eten we gelukkig niet iedere dag en als we hem dan eten vinden wij het oke om wat meer suiker binnen te krijgen dan wenselijk. Dit is voor iedereen anders en wil je graag minder suiker of een ander soort gebruik, doe dit dan vooral! Kies je eigen weg hierin en niet de weg die andere je vertellen die je moet lopen. 



1 opmerking:

  1. Heerlijk he? Wij maken hem met yoghurt en citroenrasp. Maar 2 eieren en olie.en op 300 gram meel maar 200 suiker. Maar ook met bramen uit de vriezer.....jammie

    BeantwoordenVerwijderen