14 december 2017

Gastblog Aritha: Kerst wil ik iedere dag wel vieren!

Ik vroeg een paar collega bloggers of ze iets wilde schrijven over kerst. Verder geen wensen, maar over wat kerst voor hun is en omdat we allemaal christelijk zijn wilde ik graag een christelijke insteek. Vandaag is Aritha aan de beurt, vrouw van Jaap, moeder van zes, oma van Danté, e-coach van Biblword studentes, blogger en auteur.


DAT ZOU IK ELKE DAG WILLEN VIEREN!

Vanmorgen zwaaide ik mijn dochter uit. Het was nog een beetje donker en ze riep: “Mam, het is december … jingle bell, jingle bell!” Volgens mij hoorde heel de straat het. Ik moest erom lachen. Maar zeg nou zelf: die donkere decembermaand heeft vrolijkheid nodig 😊 Geen wonder dat onze voorouders ervoor kozen om het  joelfeest te vieren. Ik heb daar over geschreven in Senta’s bruidsvlucht. Door wat ik las over het joelfeest kreeg ik moeite met het vieren van Kerstfeest in december. Al snap ik best dat Constantijn de Grote de geboorte van Jezus koppelde aan dit Germaanse feest koppelde om te voorkomen dat de gelovigen mee bleven doen aan de heidense rituelen.

Verbazingwekkend verhaal

Waarom net doen alsof Jezus in een koude winternacht geboren is? Waarom aan Zijn geboorte denken terwijl Hij niet op die datum geboren is? Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het los kon laten. Ik las onderstaande tekst en dat maakte alles anders:

“De datum is niet zo belangrijk. Als je een kindje adopteert zonder precieze geboortedatum, prik je ook een datum om die geboorte te vieren. Die datum is lang zo belangrijk niet als de persoon waar het om draait. Kerst vieren in december is een eenvoudige manier waarop je jezelf en je kinderen herinnert aan Gods verbazingwekkende verhaal van liefde en verlossing.”


Het Licht

God beloofde Licht in onze donkere wereld. Hij hield Zich aan Zijn belofte en gaf Het Licht. “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Joh. 3:16).  Daar word ik zo blij van. Dat Jezus Christus ooit gekomen is om mij te redden uit mijn duisternis… dat zou ik iedere dag wel willen vieren. Ook op de dagen dat mijn verre voorgeslacht het joelfeest vierde. Mijn (geloofs)ogen hebben Jezus gezien: een Licht om de heidenen te verlichten.

De praktijk

Hoe ik Kerstfeest voor mezelf invul? Ik wil graag bezig zijn met Gods Woord en me verwonderen over Wie Jezus Christus is. Vandaag begint mijn Leesplan: Vreugde! voor jouw wereld! Aftellen naar Kerst. Een (blog)vriendin nodigde me uit om mee te doen. Echt mijn ding. Daarnaast wil ik graag gezelligheid bieden maar dat beperkt zich niet tot de kerstdagen. De kinderen hebben twee vakantie en ik zou graag willen dat ik met een toverstokje kon zwaaien om echte aandacht voor elkaar te kunnen maken (weg met de telefoon!). Dat is iets waar ik voor bid.

Tip
Ik ben verschillende stukjes over de invulling van Kerst aan het vertalen. Misschien is het leuk dat je daarvoor deze blog in de gaten houdt.

________________

Dank je Aritha voor je mooie blog, waarin ik zeker een stuk herken van je strijd om kerst te vieren. Mooi om te lezen hoe het zich voor jou "oploste". Leuk dat je meedeed!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten