13 december 2017

Hamburgerbuffet

Voor onze verjaardagen maakte ik vroeger altijd grote buffetten in 1 thema... Echt super om te doen, maar ik stond dagen in de keuken. Dat gaat op die manier niet meer nu. Op het moment dat we ons feestje vierde was ik zelfs nog aan het revalideren, dus toen al helemaal geen optie. Dus wilde ik het wat simpeler maken, maar toch ook nog een compleet concept neer zetten. Dat lukte super goed met ons hamburgerbuffet. 

Hamburgerbuffet


Het leek mij super leuk om aan het begin van de tafel de onderkant van de broodjes te zetten, over de tafel verdeeld alles wat op je broodje kan en aan het einde van de tafel het dekseltje zeg maar. En dat was een schot in de roos. Super om te zien hoe iedereen zijn eigen burger opbouwde. Ik heb geen foto's van de tafel, maar heb een tekening op de computer gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe ik het neer gezet had. 


Wat heb je nodig voor een burgerparty?


- hamburgers
- hamburgerbroodjes
- spek
- uien
- augurken
- komkommers
- tomaten
- sausjes
- friet
- salade

Ik rekende voor iedereen 1 broodje hamburger en voor de mannen rekende ik er 2. Daar kwamen we aardig goed mee uit. Daarnaast had ik nog salade en frietjes. Andere jaren deed ik voor de kinderen vaak iets anders, maar ideaal aan dit buffet, ze kunnen gewoon mee-eten... en zeker omdat het langzaam allemaal pubers aan het worden zijn ;).

Vier je je feest in de zomer? Gooi dan de bbq aan en bak de hamburgers ter plekke. Je zou ook kunnen kiezen om verschillende hamburgers te maken, visburger, vegaburger, kipburger... maak er jouw feestje van!

Voorbereidingen


Een vriendin heeft me 's ochtends geholpen, normaal zou Hans dat doen, maar nu stond ik met mijn kookliefhebbende vriendin samen in de keuken en dat was al een feestje op zich. Ik besloot alles voor te bereiden zodat ik 's avonds mijn handen vrij zou hebben. De hamburgers werden gebakken en op een bakplaat met bakpapier gelegd. Het spek werd uitgebakken, lieten we uitlekken op een stuk keukenrol en deden we daarna in een ovenschaal. 




De broodjes sneden we doormidden en grilde we aan beide kanten, deze gingen afgekoeld in een grote zak. Alle rauwkost sneden we in dunne plakjes en gingen al gelijk in de bakjes die op tafel zouden komen. De uien snijd je en bak je zacht, deze bewaar je in de pan met een deksel erop. Bij ons was het koud genoeg om alles afgedekt in de schuur te bewaren, anders heb je wat extra plek nodig in je koelkast of in die van de buren ;). De salades hield ik simpel, sla in bakken, zonder dressing (die gaat los op tafel erbij) en de rauwkost van de hamburgers kan ook gebruik worden in de salade. 

Last minute voorbereidingen


De hamburgers en het spek schoof ik in een warme oven van 150 graden voor 20 minuten. De pan met uien zette ik voor dezelfde tijd aan op het kleinste pitje. De frituurpannen werden opgewarmd. Ondertussen dekte we de tafel en stalde we alles uit. Wij hebben grote warmhoudbakken en daar gingen de hamburgers, de uien en de gebakken friet in. Wat potten saus erbij en flessen drinken en klaar ben je.

Onze visite was blij verrast en hadden niet verwacht dat je met zoiets simpels toch zoiets compleets kan neerzetten... En iedereen smulde van zijn zelf gebouwde burger... Missie geslaagd, met kleine voorbereidingen een groot resultaat behalen. 

Zoek je meer inspiratie voor een buffet voor veel mensen, check dan onderstaande blogs eens





2 opmerkingen: