1 december 2017

Gastblog Johanneke: Jezus kwam in kwetsbaarheid!

Ik vroeg een paar collega bloggers of ze iets wilde schrijven over kerst. Verder geen wensen, maar over wat kerst voor hun is en omdat we allemaal christelijk zijn wilde ik graag een christelijke insteek. Johanekke bijt vandaag de spits af met een prachtige en kwetsbare blog. Johanekke schrijft op haar eigen blog www.waardevolenuniek.nl en ik vind het heerlijk om bij haar mee te lezen. Dus neem vooral een kijkje! 


Kerst: Jezus kwam in kwetsbaarheid


'Ik kom jullie goed nieuws brengen, volgend jaar zal er weer een baby’tje geboren worden, als alles goed mag gaan' zo proclameerde mijn oudste dochter verkleed als engeltje vorig jaar op eerste kerstdag. Ik was toen 11 weken zwanger. ‘Als alles goed mag gaan’, was helaas een nodige toevoeging. Begin februari van dit jaar kregen we te horen dat het hartje van ons kindje niet meer klopte na 15 weken zwangerschap. Een paar weken na dit nieuws is ons zoontje geboren. Wat voelde ik mij in die periode kwetsbaar. En nog kan het gemis zomaar ineens de kop opsteken. Ook nu, als ik terugdenk aan kerst vorig jaar. Vorig jaar nog vol verwachting en nu, nu niet meer. Dit jaar zou hij met kerst 5 maanden zijn geweest. Mijn eerste reactie is dan ook dat ik niet te veel wil stilstaan bij kerst, dan komt het gemis weer zo naar boven.

Toch merk ik ook dat ik het wel gezellig vind om kerst te vieren. Een heerlijke tijd van het jaar, vooral de periode naar kerst toe. S avonds kaarsjes aan en het gezellig maken in huis. Ja, kerst kan een gezellig feest zijn dat je viert samen met familie of vrienden. Samen gezellig eten, samen naar de kerk, gewoon samen zijn. Waardevolle momenten om samen te zijn als gezin of als familie. Toch is kerst voor mij meer dan alleen gezelligheid.

Als ik aan kerst denk, zie ik Jezus liggen, in een kribbe, als baby kwetsbaar en klein. Jezus als baby dat raakt me. En toch geeft het me ook troost. Jezus koos er voor om naar deze aarde te komen. Jezus, de Zoon van onze grote God, kwam als baby naar deze wereld. Voor jou. Voor mij. Voor alle mensen. Hij kwam in kwetsbaarheid. Hij groeide op en wist wat het was om je verdrietig en kwetsbaar te voelen. Op de momenten dat jij je verdrietig, eenzaam of kwetsbaar voelt omdat je iemand mist wil Hij dicht bij jou zijn.
Dat is voor mij de kern van het vieren van kerst, om te vieren dat Jezus naar deze wereld kwam uit Liefde. Ik hoef niet alleen te zijn in mijn verdriet en pijn. Jezus is bij mij. Juist op de momenten van verdriet en gemis, in mijn kwetsbaarheid. Jezus wil er ook voor jou zijn. Laat jij Hem toe in jouw verdriet en pijn? Ik wil je laten weten dat ik voor jou bid, wanneer jij kerst viert zonder diegene met wie jij het zo graag had gevierd.

Jezus kwam in kwetsbaarheid, maar daar bleef het niet bij, Hij overwon de dood en pijn. Daarom wil ik deze blog eindigen met een stukje uit het prachtige kerstlied Mary did you know:

Mary did you know that your babyboy, one day walked on water?


Wanneer jij met jouw pijn en verdriet naar Jezus gaat, geeft Hij je nieuwe kracht en mag jij met Hem over het water lopen. Juist in jouw kwetsbaarheid, wordt Gods kracht zichtbaar. 

_____________________________

Dank je voor je bijdrage, ik vind het een prachtige blog. Ik kan me goed voorstellen dat deze periode dubbel is voor jullie, heel veel sterkte ermee! Ondanks dat mijn situatie heel anders is heb ik veel aan je woorden!

2 opmerkingen: