30 januari 2018

Goede Voornemens... *Martijn

Goede Voornemens, 


De een heeft er een hekel aan de andere heeft een lijst vol. En toch is deze tijd van het jaar… zo aan het eind van het jaar en de start van een nieuw jaar een mooi moment om de balans op de te maken. Vaak komen daar wel conclusies uit en dingen die je je misschien voorneemt. Maakt dat het dan gelijk een goed voornemen? Dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik!

De komende maand komen er 2 gastbloggers per week aan het woord die vertellen over hun goede voornemens. Dit doen ze aan de hand van een vragenlijst die ik heb opgesteld. Lijkt het je leuk om zelf ook eens gastblogger te zijn op Uit Mijn Keukentje? Stuur dan een mailtje naar uitmijnkeukentje @ hotmail.com (de spaties even er tussen het mailadres uithalen)

Vandaag vertelt Martijn over zijn jaar, de wijzingen die er waren, maar ook over zijn nieuwe doelen! Hardlopen is oa een grote passie van hem, daar schrijft hij over op www.allergenenhardloper.wordpress.com.



Wie ben je?
Ik ben Martijn, een hardlopende christen vader van 33 jaar oud. Ik ben getrouwd met Yvonne en onze dochter Joanne is 8 jaar oud. Ik werk fulltime als project planner bij een groot baggerbedrijf. In de kerk ben ik coördinator voor evangelisatie en zending.

Als je nu terugkijkt op 2017, hoe was dat jaar voor jou?
Het afgelopen jaar was op veel vlakken een jaar in beweging. Letterlijk gezien haal ik mijn beweging uit hardlopen en ik heb verschillende wedstrijden gelopen in het afgelopen jaar. Op het gebied van werk ben ik aan een nieuwe functie begonnen binnen een andere divisie, waardoor ik in een nieuwe subcultuur van mijn bedrijf terecht kwam, wat ook wel erg wennen was. In de kerk zijn mijn vrouw en ik na de zomer gestopt met tienerwerk en ben ik me (nog) meer gaan richten op evangelisatie en zending. 

Wat waren de hoogtepunten en wat waren dieptepunten
Een jaar is toch altijd best weer lang, dus er komt veel voorbij als ik terug denk aan de hoogtepunten en dieptepunten. Een mooi hoogtepunt is dat ik in het afgelopen jaar als persoon gegroeid ben, ik merk dat ik rustiger ben dan een jaar geleden en mijn tijd en energie steeds beter kan richten op de dingen die ik echt belangrijk vind. Verder was de organisatie van het KinderKerstEvent in Zwijndrecht ook een hoogtepunt. Ik mocht project leider zijn van een interactieve lampionoptocht, die georganiseerd werd door 6 verschillende kerken. We zijn als 1 team aan de slag gegaan en uiteindelijk waren er ongeveer 1000 bezoekers op de dag van het evenement. 1000 mensen die tijdens een wandeling van ruim een half uur het verhaal van de geboorte van Jezus mochten horen.

Op het gebied van hardlopen heb ik ook een paar mooie hoogtepunten meegemaakt. Mijn doel voor het voorjaar van 2017 was het verbreken van mijn persoonlijk record op de halve marathon. Ik wilde graag een keer onder de anderhalf uur lopen en dat is ruimschoots gelukt. Verder heb ik dit jaar voor het eerst meegelopen aan een loopcircuit, dat is een soort competitie van hardloopwedstrijden, waar je aan de hand van je klassering punten krijgt. Een beetje net als Max Verstappen in de Formule 1, alleen ga ik wat langzamer. In de eerste wedstrijd in januari wist ik naar een tweede plaats te lopen en toen besloot ik me te richten op dat klassement. In oktober mocht ik op het hoogste treetje klimmen om mezelf de winnaar van de korte afstanden te noemen.

Dieptepunten heb ik vooral in het werk meegemaakt. De overgang van de ene divisie naar de andere divisie ging een stuk moeizamer dan ik had verwacht. Ik kreeg met een hele andere subcultuur te maken en de inhoud van het werk was ook veel anders dan ik dacht. Verder werden er beloften die waren gemaakt niet nagekomen en dat heeft me behoorlijk dwars gezeten. Ik heb verschillende keren gedacht om verder te gaan kijken naar andere functies bij andere bedrijven, of om weer terug te gaan naar mijn oude afdeling. Maar de overstap naar deze functie had ik biddend gemaakt en daarom wil ik niet bij een beetje tegenslag meteen de handdoek in de ring gooien. Bomen die door een tijd van droogte gaan, die wortelen dieper dan bomen die geen droogte kennen. En juist als het werkinhoudelijk tegen zat, merkte ik dat ik ‘knipoogjes van God’ kreeg. Dat er in mijn team nog twee christenen bleken te zitten en dat ik meer mogelijkheden kreeg om niet gelovige collega’s te vertellen waar ik nu eigenlijk in geloof.

Een ander hoogtepunt was het volgen van twee cursussen, die elkaar helemaal aan bleken te vullen. De eerste cursus was ‘Verantwoord Bijbelgebruik’ van John Boekhout en de tweede was ‘Preken voor leken’ van Bart van Nes. Het was mooi om te zien hoe een goede Bijbelse basis een belangrijk uitgangspunt is voor de opbouw van een preek.

Als je dan afgelopen jaar overdenkt, welke dingen zijn er die je komend jaar anders wil doen? 
Er komt niet direct iets boven drijven wat ik echt anders wil doen. Het is eerder het bijstellen van een koers, in plaats van het roer omgooien. Bijvoorbeeld een net iets andere trainingsaanpak voor het hardlopen. Of toch iets meer lijstjes maken op het werk, zodat ik meer overzicht houd over het werk dat nog moet gebeuren. 

Welke voornemens heb je voor jezelf gemaakt voor 2018? En hoe ga je het volhouden?
Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik samen gesproken over welke doelen we voor het komende jaar gingen stellen. 
Dat heb ik nu in hoofdlijnen ook al gedaan:
Op geloofsgebied wil ik in het komende jaar de bijbel een keer doorlezen en ga hierbij een app gebruiken: Bible in One Year van Alpha (Nicky Gumble). Mijn vrouw gaat dit ook doen, dus dat versterkt elkaar. Daarnaast ga ik ook wat meer spitten in de bijbel, zodat het niet alleen maar meters maken is, maar ook de diepte in ga. Dit doe ik aan de hand van de principes die ik geleerd heb bij ‘Verantwoord Bijbelgebruik’.
Voor gezin, familie en vrienden ga ik de lijn die ik heb ingezet verder doorzetten. Mijn doel is daarin om de juiste balans te hebben tussen tijd voor mezelf en tijd voor de ander. 

Is het voor jou en je voornemens handig om ze in kleine stukjes te hakken, wat zijn voor jou dan de tussendoelen? 
Op dit moment doe ik dat alleen voor het lezen van de bijbel, door die app te gebruiken. Mijn andere doelen zijn op dit moment niet concreet genoeg om het in kleinere stukjes op te delen. 

Heb je een hekel aan goede voornemens? Dat kan! Vertel waarom heb je er een hekel aan?
Ik heb een hekel aan de standaard goede voornemens, die zijn voor mijn gevoel alleen voor de eerste periode in januari en daarna gaat het leven weer verder, omdat het toch ‘maar’ goede voornemens zijn. Daarom kijk ik liever naar doelen, die wat verder op de horizon geprikt worden.

Wanneer kijk jij terug op je leven, trek je conclusies en onderneemt je daar actie op?
Dat is voor mij een proces wat eigenlijk bij het leven van iedere dag hoort. Natuurlijk heb je momenten dat je vastloopt en een oplossing moet vinden. Dan ga je dieper en concreter mee aan de slag. Maar juist het bijstellen op iedere dag van de week is zo belangrijk als je echte verandering wil zien aan het einde 
van volgend jaar. 


__________________________

Leuk Martijn om jouw antwoorden te lezen en je daarin ook te herkennen! Ik wens je veel kilometers toe op het asvalt en veel diepgang in je bijbel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten