22 februari 2018

Gastblog Cindy: Spine en Joine Centrum

Cindy is een van de vaste gastbloggers op Uit Mijn Keukentje. Ze schrijft over haar leven met bekkenproblemen. Ze neemt ons mee door haar leven heen. Omdat ik zelf ook bekken en SI klachten heb, herken ik veel van haar verhaal. Heb je ook bekkenproblemen en zoek je lotgenoten? Wordt dan lid van de Facebookgroep Bekkeninstabiliteit en dan? Omdat Cindy net geopereerd is, heeft ze eerder al een informatieve blog geschreven voor jullie over revalideren. 
_______________________________


Spice en Joine Centrum


In verband met mijn operatie dit maal een informatieve blog. Zodra ik ben herstel van mijn operatie zal er weer een persoonlijke blog verschijnen.
Mijn operatie vindt plaats op 10 januari en heb hierna de nodige hersteltijd nodig. Ik hoop eind januari,begin februari weer een beetje op de been te zijn.
In de loop van de tijd zullen er meerdere informatieve blogs verschijnen, waarin ik jullie vertel welke medische wegen je kunt bewandelen wanneer je bekkeninstabiliteit hebt. Dit omdat ik uit persoonlijke ervaring weet hoe moeilijk de weg kan zijn om de juiste behandeling te vinden. Vandaag zal ik vertellen over het Spine en Joine centrum in Rotterdam

Wanneer je bekkeninstabiliteit hebt, is het belangrijk om op tijd te starten met werken aan herstel. Hoe langer het duurt voor dat je een behandeling start, hoe groter de kans op meer klachten, of zelfs dat het chronisch wordt. Wanneer je de eerste klachten al hebt tijdens de zwangerschap is het belangrijk om te starten met bekkentherapie door een erkende therapeut. Belangrijk zijn dan ook rust en soms kan een bekkenband evt. ondersteuning bieden. 

Wanneer je 6 maanden na je bevalling nog steeds klachten hebt ondanks de bekkentherapie is het tijd om een stapje verder te gaan. Op dit moment is het verstandig om via je huisarts, fysiotherapeut of bedrijfsarts een verwijzing voor het Spine en Joine in Rotterdam te vragen. Dit is een revalidatie centrum gericht op rug en bekken klachten. Zij hebben een traject waarbij je 2 keer in de week voor 8 weken lang bij hen revalideert. Belangrijk is dan wel dat je tijdens deze periode ziek gemeld bent bij je werkgever, dit omdat de revalidatie zowel lichamelijk maar ook geestelijk zwaar is.

Wanneer je een afspraak bij hen hebt zal je eerst volledig onderzocht worden, zowel lichamelijk maar ook geestelijk. In hun traject is het namelijk zo dat je ook dat indien nodig je ook naar psycholoog gaat om te leren omgaan met de klachten die je hebt.

Na je onderzoeken krijg je te horen waar bij jou het probleem zit in het bekken gebied en hoor je welke behandelingen je zal gaan volgen. Ook zal je na het onderzoek horen dat rust belangrijk is. Vaak krijg je een schema waarbij je ieder uur ongeveer 20 min plat moet liggen op de bank. Dit is belangrijk om je lichaam tot rust te laten komen, maar ook om energie op te bouwen. In het begin lijkt het alsof dit helemaal niets doet en soms lijkt het erger te worden, maar na een poosje zal je merken dat dit echt helpt. Je voelt dat je lichaam meer energie en rust krijgt. 

Tijdens deze behandelingen kom je in beweging, maar je leert ook ontspannen, je werkt aan herstel van lichaamsfuncties, waarbij het uiteindelijk de bedoeling is je activiteiten beter en met minder pijn uit te voeren. 

Na 8 weken krijg je een evaluatie en is het de bedoeling dat je de 3 maanden erna zelf verder gaat met wat je geleerd hebt, door bijvoorbeeld medisch fitness te gaan doen.

Wanneer je dit alles hebt gedaan incl de medisch fitness krijg je nog eenmaal een gesprek om te evaluaren hoe het gaat. Tijdens dit gesprek kan je eventueel nog advies krijgen voor wat je nog nodig hebt. Deze revalidatie helpt veel lotgenoten en is ook zeker de moeite waard om het te proberen wanneer bekkentherapie niet meer voldoende is. Voor eventuele extra informatie verwijs ik je graag door naar de website van het Spine en Joine.

Ik kan me voorstellen dat je naar aanleiding van deze blog extra vragen hebt. Wees vrij om mij te benaderen voor je vragen, die ik zo goed mogelijk zal proberen te beantwoorden.

______________________

Bedankt voor je bijdrage Cindy! Ik herken veel in je verhaal over het revalidatie traject. Ondanks dat ik zelf in de buurt van S&J woon, heb ik toch in overleg met mijn bekkenfysio toen besloten om elders te revalideren. Het lijkt er wel op, maar was toch ook echt weer anders. Ik heb 5 maanden 3x in de week gerevalideerd. Het was ontzettend pittig en het ziek gemeld zijn op je werk is inderdaad echt nodig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten