20 april 2018

preekaanTEKENingen

Op instagram ontdekte ik sermonsketsnotes. Een manier van aantekeningen maken tijdens de kerkdienst die erg lijkt op tekenen en handletteren. Het blijkt in America best een ding te zijn en waait nu dus langzaam over richting ons continent. 


In de kerk vind ik het lastig om te concentreren op een preek. Een preek duurt best lang en is vooral eenrichtingsverkeer. Niks mis mee, maar voor mij niet de manier om informatie te kunnen absorberen. Aantekeningen maken was ook niks voor mij.... Dan was ik meer bezig met schrijven en kiezen wat ik moest uitlichten... was mijn aandacht weer weg. Tot ik dus de sermonsketsnotes tegen kwam. Een soort mengelsmoes van aantekeningen, tekeningen en handlettering. Ik kom niet veel in de  kerk omdat dat geregeld nog te belastend is, maar als ik er ben, maak ik mijn aantekeningen op deze manier en onthou ik zoveel meer van de preek. Door dat ik er kleine tekeningetje bij maak onthou ik dat beeld vaak ook nog. Zo tekende ik bij een oneliner van een dominee een tekeningetje van een vlinder. De dominee zei dat gebed vleugels nodig heeft in de vorm van vasten en aalmoezen. Als ik dus nu iets hoor over het gebed, zie ik die vlinder voor me en moet ik denken aan de aalmoezen en aan het vasten. Voor mij als beelddenker is dit echt ideaal!


Sara Lindenhols schreef er op haar blog ook al over. Ook maakte ze een kort filmpje met wat simpele tips hoe je moet beginnen, ook voor mensen die niet kunnen tekenen. Zou je wel meer voorbeelden willen zien? Kijk dan eens op Instagram op de zoekterm sermonsketsnotes en/of preekaanTEKENingen. 



Ik gebruik mijn geliefde vulpen en kies per keer een kleurtje uit van de Stabilo fineliners die ik thuis heb staan. Soms neem ik nog dezelfde kleur potlood mee voor wat extra schaduw mogelijkheden. De eerste keer voelde ik me niet op mijn gemak in de kerk. Maar waarom eigenlijk? Ik deed toch niks geks.... dat is het gekke met gevoelens. Als je eens iets anders doet dan normaal, ben je geneigd bang te zijn dat iedereen er wat van vind. In de praktijk valt dat alles mee en zullen mensen het waarschijnlijk niet eens zien. Als ze het wel zien, zullen ze waarschijnlijk even nieuwsgierig over je schouder gluren... Dus relax... dit kan je gewoon in de kerk doen :)


1 opmerking:

  1. Mooi joh!
    Ah,25-3.. die voorbereidingsdienst.. toen hadden jullie onze 'oude' predikant, zie ik. We missen hem stiekem nog steeds (en de kids ook)

    BeantwoordenVerwijderen